معرفی رایگان روستا راهکار مدیریت روستا

دهکده جهان نما در گلستان

10 آبان 1395

اگر می خواهید به یک منطقه خوش آب و هوا با طبیعت خیلی زیبا سفر کنید ما به شما “جهان نما” را پشینهاد می کنیم.از زیبایی های این دهکده توریستی و زیبا در شمال کشور  ، دهکده‌های ییلاقی قدیمی، آثار تاریخی و باستانی، وضعیت جغرافیایی و آب و هوایی، وجود کوه، رودخانه، چشمه، انواع وحوش و پرندگان کمیاب و نوع پوشش گیاهی آن می باشد.

دهکده ییلاقی جهان نما در فاصله ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر کردکوی و ۸۵ کیلومتری گرگان و در دامنه کوه جهان نما(به ارتفاع  ۳۰۸۶ متر از سطح دریا) در منطقه حفاظت‏ شده «جهان‏ نما» واقع شده است.

برای اینکه این دهکده فوق العاده را ببینید می توانید از مسیر زیر بروید : کردکوی به سمت پارک جنگلی کردکوی روستای درازنو و رادکان و حاجی آباد و دهکده ییلاقی جهان نما. این جاده ۷۰ کیلومتر است که ۳۰ کیلومتر آن خاکی است و بهتر است با ماشین مخصوص بروید. یک راه دیگر هم از دامغان دارد: دامغان- چشمه علی- دیباج– چمن ساور– حاجی آباد.

jahannama-irandehyar-gardeshgari

دهکده ییلاقی که در میان این دشت قرار دارد، سکونتگاه ییلاقی مردم شهرهای گرگان و کردکوی است.این منطقه در میان رشته کوه های البرز  است که از ارتفاع ۳هزار متری آن می توانید جنگل و دریا را هم زمان مشاهده کنید. این روستا که در همه فصول پذیرای مهمانان و گردشگران است .مردم این منطقه بسیار خونگرم و مهمان نوازند و به زبان مازندرانی و کتولی صحبت می کنند. شغل اصلی آنها کشاورزی و دامداری است و برخی از آنها صنایع دستی مخصوص دیار خود را چون پاپیچ‌های سنتی و وسایل تزئینی کوچک تولید می کنند.

mardome-dehkade-jahannama

jahannama-gardeshgari-golestan

 

jahannama-gardeshgari-golestan-meh

این منطقه به علت ناشناخته بودنش بسیار بکر بوده و مکان مناسبی برای کسانی است که می خواهند از گرما به ییلاقی خنک پناه ببرند.

برای اقامت در جهان نما ، برنامه سفر را از قبل باید با افراد محلی هماهنگ کنید. ضمنا به علت کوهستانی بودن «جهان نما»، شما باید حتما لباس گرم با خود داشته باشید؛ «جهان نما» شب های بسیار سردی دارد. راه های دسترسی به آن از کردکوی به سمت پارک جنگلی کردکوی، روستای درازنو و رادکان و حاجی آباد و دهکده ییلاقی جهان نما میسر است.

 

این منطقه دو روستای «کفشگیری محله» و «سعدآباد محله» را در خود جای داده و دارای خانه هایی با معماری کاملا سنتی می باشد.

اگر قمیخواهید به جهان نما بروید فراموش نکنید که تجهیزات مناسب مثل کفش ، لباس راحت و … را به همراه داشته باشید.

فراموش نکنید که آب آشامیدنی از شهر با خود ببرید چراکه ممکن است آب سالم به راحتی پیدا نکنید. در این منطقه مراکز درمانی درحال حاضر وجود ندارد، در صورت امکان لوازم کمک های اولیه را در لوازم شخصی خود قرار داده تا در صورت نیاز دچار مشکل نشوید.

بهتر است برای این سفر  از تورهای گردشگری استفاده کنید.

شرایط آب و هوایی مناسب پوشش گیاهی متنوعی را به منطقه هدیه کرده است. این پوشش از درختان پهن برگ، درختچه و بوته‌زار پوشش گیاهی تشکیل می شود. از مهمترین گونه‌های گیاهی میتوان به سرخدار، ارس، سروکوهی، پیرو، مازو،راش، ممرز، آلوچه، زرشک، آزاد، بید، هفت کول، نمدار، سیاه‌تلو وگونه‌های علفی وبوته‌ای گل گاوزبان، سریش، فستوک، یونجه، گل قاصد، مریم گلی، شکرتیغال، اسپرس بوته‌ای، چوبک و درمنه اشاره کرد.

منطقه حفاظت شده جهان نما گونه های جانوری غنی را در خود جای داده که برخی از آنها خرس قهوه‌ای، روباه، شوکا، خوک وحشی، گربه جنگلی. سیاه گوش و پلنگ از گونه های کمیاب و در معرض خطر هستند. دیگر گونه های موجود در جهان نما مرال، شوکا، خرس و گرگ است. پرندگان بومی و مهاجر موجود از جمله انواع دلیجه، عقاب، سارگیه، قرقی، کبک، تیهو، بلدرچین، قرقاول، کرکس، هما، کبوتر جنگلی، شاهین، فاخته و توکاست که زیبایی خاص و جالب توجهی به منطقه بخشیده اند.

jahannama-poosheshgiahi

 

jahannama

 

 

 

jahannama1

گنبد میل رادکان کردکوی در امتداد گنبدهای لاجیم ورسک در کنار شاهراه منتهی به شاهکوه، گردنه شمشیر بر، چشمه علی، جهان نما، بخش یانه سر، بر فراز تپه‌ای که از دور نمایان است، به منظور راهنمایی رهگذران و مسافران ساخته شده‌است. بعدها از این بنا به‌عنوان آرامگاه بانی آن استفاده کرده‌اند. این گنبد مدفن یکی از اسپهبدان آل باوند طبرستان به نام ابوجعفر محمدبن وندربن باوندی است

 

منبع : karnaval.ir

 

 

  • 10 آبان 1395
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |

پشتیبانی و فروش

تلفن واحد پشتیبانی و فروش: 7000 15 35 011  داخلی 3 
همراه (مدیر فروش) : 2208 666 0911   

آدرس

مازندران بابل چهار راه نواب صفوی روبروی اشرفی 16 جنب گل و بلبل
تلفن و فکس: 7000 15 35 011