معرفی رایگان روستا راهکار مدیریت روستا

آستان مقدس امامزاده پیر سیدعلی…

16 آبان 1395

آستان مقدس امامزاده پیر سیدعلی (علیه السلام) گل آخور

ساختمان امامزاده دارای گنبد بوده و مزار امامزاده سید علی در زیر گنبد قرار گرفته و سنگ مرمر سفیدی به شکل عمودی روی ‏آن قرار دارد. رونوشت مزار امامزاده سید علی که بامهارت خاصی کنده شده و دارای ارزش هنریست، بدین قرار است:

سلام علیکم طبتم فادخلوها خالدین

هذه الرّوضه الشّجره النبویه المصطفویه والولایه المرتضویه سلاله الفاطمیهالمرحوم المغفور الواصل الی رحمه ملک الغنی السید الشیخ علی بن سیدعبدالصمد الحجازی الحسنی طاب رمسه و جعل الجنّه مثویه، تاریخ سنه اربع وسبعمائه، ۷۰۴

امامزاده سیدعلی بن سید عبدالصمد حجازی از نوادگان امام جعفر صادق (علیه السلام) هستند.
مرحوم شیخ محمد شریف رازی درباره وی می نویسد:
مرحوم سید علی بن عبدالصمد که در سال ۶۰۴ از دنیا رفته، قبر و مزارش در روستای گل آخور از توابع شهرستان ورزقان واقع شده است.
به پاس تجلیل و تکریم از امامزاده سید علی و ضبط نام اولاد و نوادگان آن شخصیت عظیم الشأن، مرحوم حاج میراسماعیل، در سال ۱۲۹۶ ق کتابی را با عنوان انتساب نامه سلسله ی جلیله سادات قریه ی گل اخیر و ارزیل از اولاد امام ناطق جعفر صادق (علیه السلام) به رشته تحریر درآورد. برای تدوین این کتاب، مؤلف که خود از نوادگان امامزاده سیدعلی است، ۱۰ سال به بررسی سادات گل اخیر و ارزیل از نسل امامزاده سید علی (علیه السلام) پرداخته است.
درست ۴۱ سال پس از وفات حاج میراسماعیل، مؤلف کتاب، نواده ی دختری ایشان به نام ستار، فرزند حاج اسدالله شجره نامه ی دست نویس پدربزرگش را در تاریخ غره شعبان المعظم ۱۳۳۶ ق تکمیل و به روزرسانی کرده و اولاد جدید را به آن اضافه نموده است. از آن تاریخ تا ۵۶ سال بعد، کتاب یاد شده در دست بزرگان این خاندان بوده تا آن که مرحوم استاد سیدمحمد رفیعی بنی صادق مجدداً آن را به روز رسانی کرده و به تأیید آیت الله سید شهاب الدین مرعشی نجفی رسانده است.
شجره نامه امامزاده سید علی، با تأییده مرحوم آیت الله مرعشی نجفی بدین قرار است:
سیدعلی بن سیدعبدالصمد الحجازی بن سیداحمد بن سیدطاهر بن سیدعبدالقادر بن سیدعبدالرزاق بن سیدطاهر بن سیدعبدالوهاب بن سیدعبدالله بن سیدجعفر بن سیدمحمد بن سیدعبدالله بن سیدعلی بن سیداسماعیل بن الامام الهمام ابی عبدالله جعفر الصادق سلام الله علیه و علی آبائه و علی ابنائه الکرام.

قابل ذکر است که سادات روستاهای گول‏ آخور و ارزیل بخش ‏مهمی از سادات منطقه ارسباران را تشکیل می‏دهند و نسب شریف آن‌ها از طریق ‏امامزاده سید علی بن سیدعبدالصمد حجازی به امام جعفر صادق‏(ع) منتهی‏ می‏شود.

و همه ساله مراسمات دینی مذهبی با شرکت نوادگان و سادات گل آخوری و ارادتمندان آن حضرت از ایام قدیم تابحال در جوار این امامزاده اعظم شان بصورت باشکوه برگزار میشود.

  • 16 آبان 1395
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |

پشتیبانی و فروش

تلفن واحد پشتیبانی و فروش: 7000 15 35 011  داخلی 3 
همراه (مدیر فروش) : 2208 666 0911   

آدرس

مازندران بابل چهار راه نواب صفوی روبروی اشرفی 16 جنب گل و بلبل
تلفن و فکس: 7000 15 35 011