معرفی رایگان روستا راهکار مدیریت روستا

روستای تنگ زرد

16 آبان 1395
دهیاری روستای تنگ زرد

روستای تنگ زرد یکی از روستاهای بزرگ از توابع بخش بوشکان شهرستان دشتستان می­باشد.  این روستا آب و هوایی منحصر به فرد داشته که در چهار فصل سال قابل تفریح و گردشگری می باشد. و دارای ۱۲۰ خانوار با جمعیتی بالغ بر ۵۶۰ نفر است که در ۲ محله ی مجزا از هم با فاصله ۲.۵ کیلومتری سکونت دارند.

دلیل نام گذاری روستا به تنگ زرد

این روستا در یک تنگه قرار گرفته و در آنجا بهمن هایی به رنگ زرد وجود داشته است؛ به همین دلیل روستا به نام تنگ زرد معروف شده است. روستای تنگ زرد در حدود ۱۵۰ سال پیش به وجود آمده است. این روستا در زمان هخامنشی شهر بوده و بیش از ۶ هزار نفر جمعیت داشته است اما در طی تاریخ ۲ بار نابود شده و از بین رفته و دوباره بازسازی شده است.

دهیار و دهیاری روستای تنگ زرد

آقای ناصر صیادی متولد سال ۱۳۵۰ در روستای تنگ زرد٬ در حال گذراندن مقطع کارشناسی رشته مدیریت٬ شاغل در آموزش و پرورش و دهیار پاره وقت روستای تنگ زرد می باشد. دهیاری روستای تنگ زرد در سال ۱۳۸۳ تاسیس شده است. نوسازی منازل مسکونی اهالی روستا تا سطح ۶۰ درصد با بهره مندی از تسهیلات و همکاری بنیاد مسکن٬ ایجاد شبکه ی آبرسانی سالم با همکاری آب و فاضلاب روستایی٬ ایجاد شبکه برق رسانی٬ برقراری خطوط تلفن٬ احداث ۲ مسجد٬ ۲ حسینیه و نوسازی امامزاده فقیه الدین ضیاء با کمک هیئت امناء و همکاری اداره ی اوقاف٬ احداث خانه ی بهداشت٬ احداث زمین چمن٬ زمین والیبال و پارک امید٬ اجرای طرح هادی در روستا٬ مطالعه طرح برای گازرسانی٬ ساخت دو سد حوضچه ای برای ذخیره سازی منابع آب زیرزمینی و ایجاد کمربند سبز به طول ۲۰ کیلومتر، از جمله اقدامات انجام شده دهیاری طی چند سال اخیر می باشد.

داشته ها و وضعیت گردشگری

روستای تنگ زرد دارای ۲ مدرسه ابتدایی٬ خانه ی بهداشت٬ مسجد٬ حسینیه٬ ساختمان دهیاری و امامزاده است. این روستا معروف به مازندران جنوب است و در چهار فصل گردشگر دارد.  وجود درخت های چند فصل مثل زردآلو٬ گردو و پسته در روستای تنگ زرد و آب و هوای خیلی خوب این روستا از جاذبه های تنگ زرد است .سرسبز بودن و برخورداری از باغات نخل و مرکبات، عامل اصلی جذب گردشگران به این روستا شده است. میتوان گفت روستای تنگ زرد زیباترین روستای استان می­باشد.
وضعیت نخلستان های  و گونه­ های جانوری روستای تنگ زرد

در این زمینه کشاورزان هزینه زیادی را برای آب موجود در  چاه­ها پرداخت می کنند و نخل های با عمر ۳۰ و ۴۰ سال در حال خشک شدن هستند. به همین دلیل بهتر است از تخریب چاه ها توسط اداره آب جلوگیری شود. چاه هایی که از ۲۰ سال قبل ساخته شده و این چاه ها محل تامین معاش مردم هستند. گونه های خاص مثل تیهو٬ کبک٬ کفتار٬ پلنگ٬ و انواع خرگوش و راسو در روستا وجود دارد.

 

نقش زنان در توسعه روستا

بانوان روستا همکاری بسیار خوبی با دهیار دارند. هر ۶ ماه یک بار بانوان روستا برای ارائه برنامه ها٬ خواسته ها و طرح مشکلات و انتقادات در جلسه عمومی شرکت می­کنند٬ در این زمینه زنان همیاری خوبی انجام داده و نقش کلیدی دارند. همچنین در توسعه فرهنگ نقش خیلی خوبی دارند و فرهنگ و هنر را به خانه ها برده اند.

 

فعالیت دهیار در زمینه ی ایجاد شغل و یا کارآفرینی و درآمدزایی برای بانوان روستا

زنان روستا در حوزه صنایع دستی و قالیبافی مهارت دارند و یکی از هدف های دهیار محترم این است که در آینده برای زنان در منازل شغل های پایدار را فراهم کنند تا بانوان بتوانند در خانه کار کنند و در کنار آن درآمدزایی نیز صورت گیرد.

 

مهمترین مشکلات روستا و انتظارات از مسئولان

  1. مشکل کم آبی و اجرا نشدن طرح آبخیزداری در راستای حفظ ذخائر آبی که این موضوع با توجه به اینکه شغل اکثر مردم روستا کشاورزی و دامداری است ادامه ی حیات روستا را با مشکل مواجه می کند.
  2. دو سد حوضچه ای در روستا ساخته شده و خواهان ادامه روند ساخت حوضچه ها. به این خاطر که آب شرب شهر کلمه٬ روستاهای فاریاب٬ شاهیجانی و تنگ زرد از طریق همین حوضچه ها تامین می گردد.
  3. خاکی بودن جاده تنگ زرد به شهر کلمه (مرکز بخش) که مهم ترین مشکل روستا است.
  4. ساماندهی دره های واقع در روستای تنگ زرد علیا.

روند حل مشکل دره های فصلی و آب شرب در تنگ زرد

وجود این دره های فصلی باعث اشکال در رفت و آمد میشود. روستای تنگ زرد بالا و پایین ۲.۵ کیلومتر از هم فاصله دارند. یکی از این دره ها تسطیح شده است ولی باز هم مشکلاتی در رفت و آمدها وجود دارد.در مورد موضوع آب شرب هم نیاز به احداث سد و جداسازی می­باشد یعنی چاهی که منبع تامین آب شرب است جدا شود. چون منبع آب تنگ زرد٬ کلمه و فاریاب یکی است و باید جدا بشود. خواست مردم فاریاب و کلمه و تنگ زرد این است که مسئله آب حل شود. لوله های آب شهر کلمه از خیابان های تنگ زرد می گذرد که این موضوع هزینه های سنگینی را روی دست دهیاری می گذارد. آب روستای کلمه باید از سایر قسمت های بخش جدا شود چون دارای سیستم آب شهری است و بایست از آب روستایی جدا شود.

نقش شورای اسلامی روستا در سازندگی و رفع مشکلات مردم و تعامل با دهیاری

شورا در این زمینه بسیار تاثیرگذار می­باشد چون وظیفه آن بررسی مشکلات و تلاش در زمینه برطرف کردن نواقص و کمبودها است. تعامل شورا با دهیار بسیار خوب است و بعنوان یک دوست همکاری دارد. هدف هر دو نهاد شورای اسلامی و دهیاری توسعه روستا است و در کنار هم برای رسیدن به آن برنامه ریزی و تلاش می کنند.
وضعیت ورزش و فرهنگ و سایر فعالیت ها در روستا

قسمتی از هزینه ها و بودجه ها صرف مسائل فرهنگی، کمک به NGO ها و توسعه ورزش می باشد. در زمینه برگزاری اردوهای دانشجویی در روستا و کمک به ساخت حسینیه و اهدای زمین به دهیاری که اینها با همکاری های با ارزش سپاه پاسداران صورت گرفته است. در روستا ما یک انجمن ثبت شده در حوزه فرهنگ شهروندی به نام کانون توسعه فرهنگی روستای تنگ زرد وجود دارد که این کانون فعالیت رسمی خود را آغاز کرده و در این زمینه خوش درخشیده است.
تیم والیبال بانوان تنگ زرد امسال نائب قهرمان دشتستان شد٬ کشتی نوجوانان هم در روستا وجود دارد و دهیاری از این برنامه ها کاملاً حمایت می کند.

انتظار دهیار از مردم روستا

انتظار دهیار آقای ناصر صیادی از مردم روستا این است که مردم در طرح های اجرایی مشارکت داشته باشند و انتظارات آنها از دهیار و مجموعه ی دهیاری نیز در حد و حدود امکانات و اختیاراتشان باشد تا بتوانند از عهده برآورده کردن توقعات و نیازهای این عزیزان برآیند.
انتظار دهیار از مسئولان

نگاه ویژه ایی مسئولان به روستاها داشته باشند تا از مهاجرت روستائیان به شهرها جلوگیری شود. زمینه های رونق بخشیدن به کشاورزی که شغل اکثریت روستائیان است فراهم بشود و همچنین زمینه های ایجاد اشتغال در روستاها فراهم شود تا باعث دلگرمی مردم روستا و به خصوص جوانان تحصیلکرده و ماندن آنان در روستا شود.

 

 

  • 16 آبان 1395
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |

پشتیبانی و فروش

تلفن واحد پشتیبانی و فروش: 7000 15 35 011  داخلی 3 
همراه (مدیر فروش) : 2208 666 0911   

آدرس

مازندران بابل چهار راه نواب صفوی روبروی اشرفی 16 جنب گل و بلبل
تلفن و فکس: 7000 15 35 011