معرفی رایگان روستا راهکار مدیریت روستا

یارانه و تسهیلات کشاورزی زنان روستایی

7 آذر 1395
زنان روستایی - حقوق زنان روستایی

🔴🔵 به نقل از ایانا:
استاد دانشگاه شهیدبهشتی، در نشست بررسی حقوق زنان روستایی مطرح کرد:
یارانه و تسهیلات کشاورزی، به حساب زنان روستایی واریز شود/ نقض حقوق عشایر پشت جاذبه‌های تصویری کوچ آنها برای شهرنشین‌ها 🔴🔵

یکی از استادان دانشگاه شهیدبهشتی، با بیان اینکه زنان روستایی، نقشی تعیین کننده در ایجاد امنیت غذایی دارند، بر ضرورت واریز یارانه و تسهیلات بانکی به حساب آنان تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایانا، در نشست مشترک حلقه مطالعات مسائل اجتماعی زنان که با مشارکت انجمن جامعه‌شناسی ایران و مؤسسه رسانه، اندیشه و زن (راز) به مناسبت روز جهانی زنان روستا برگزار شده بود، حقوق اجتماعی – اقتصادی زنان روستایی مورد بررسی و نقد قرار گرفت.

در این نشست، مدرس حقوق عمومی و حقوق بشر دانشگاه شهیدبهشتی، با مرور چالش‌های حقوقی زنان روستایی از منظر نظام حقوق بین‌الملل بشر، ضمن آسیب‌پذیر خواندن این قشر از جامعه گفت: پیشنهاد می‌شود نه تنها یارانه‌های پرداختی به مردم روستا به حساب زنان روستایی واریز شود، بلکه تسهیلات و وام‌هایی که به بهانه توسعه کشاورزی در مناطق روستایی تخصیص می‌یابد، برای این قشر باشد.
رضا اسلامی با اشاره به اینکه دبیرکل سازمان ملل نیز در پیام خود بر برابری نقش زنان روستایی تأکید داشت، افزود: از آنجا که تسهیلات بانکی در عرصه کشاورزی بعد از ارائه به مردان روستا ممکن است در بخش‌های دیگری به‌جز کشاورزی سرمایه‌گذاری شود، بنابراین بهتر است زنان روستایی سردمدار اخذ وام باشند تا این سرمایه‌ها را تنها در کشت‌وکار هزینه کنند.

وی در پاسخ به پرسش ایانا مبنی بر اینکه چه راهکار ایمنی برای ارائه یارانه و تسهیلات به زنان روستایی وجود دارد که پس از آن، مردان روستا این مبالغ را از آنها نگیرند، خاطرنشان کرد: این یک فرایند زمان‌بر است. زنی که تا به حال مشارکتی نداشته، اما ناگهان این پول‌ها به حسابش واریز شود، بیشتر در معرض آسیب قرار خواهد گرفت؛ بنابراین باید به مرور زمان و در راستای توانمندسازی آنها کوشید تا به درجه‌ای از اقتدار برسند که بتوانند خودشان درباره حساب بانکی‌شان تصمیم‌گیری کنند. وگرنه اجرای طرح نامبرده، بدون فراهم کردن زیرساخت‌ها فرهنگی و اجتماعی، نتیجه‌ای معکوس خواهد داشت.

اسلامی ادامه داد: فعالان حقوق زنان، بیشتر توجه خود را به جامعه شهری معطوف کرده و از قشر روستایی غافل مانده‌اند؛ در حالی که زنان روستایی، گروهی هستند که به‌صورت چندوجهی، حقوق آنها نقض شده و بسیاری از این ناعدالتی‌ها گزارش نمی‌شود و در همان روستا مخفی می‌ماند.

به گفته وی، بیشتر زنان روستا از حقوق خود آگاهی ندارند. به همین دلیل علاوه بر آسیب‌پذیری، امکان پیگیری حقوق از طرف آنها نزدیک به صفر است. از این رو، بیش از پیش در معرض خشونت‌های جسمی و روحی قرار گرفته و همیشه امکان سوءاستفاده از این قشر وجود دارد.

این استاد دانشگاه معتقد است: هم‌اکنون ۲۵ درصد جمعیت جهان را زنان روستایی تشکیل می‌دهند. ۴۳ درصد آنها در کشورهای در حال توسعه و ۵۰ درصد نیز ساکن آسیا هستند. این گروه از جامعه، معمولاً درگیر مشکلات زمین و آب بوده و کم‌آبی، تأثیر منفی بیشتری نسبت به مردان بر آنها تحمیل می‌کند؛ زیرا به شکل سنتی، تهیه غذا و آب، از نقش‌های اساسی زنان روستا تلقی شده و بیشتر مسافت‌های طولانی را برای آبرسانی طی می‌کنند که امکان تعرض در طول مسیر و بیماری‌های جسمی به مرور زمان برای آنها دور از ذهن نیست.

اسلامی تصریح کرد: از آنجا که ۷۶ درصد فقرا در روستا زندگی می‌کنند؛ بنابراین روستانشینی با فقر قرین است. در حالی که زنان و دختران روستایی، کمترین میزان غذا را مصرف می‌کنند، اما بیشترین نقش را در ایجاد امنیت غذایی به دوش می‌کشند.

اسلامی با اشاره به مشکلات بهداشتی زنان روستا تأکید کرد: باید زنان و دختران روستا به‌طور مستمر به مراکز بهداشتی معرفی شوند و مسئولان، برخورداری از برخی امتیازات برای آنها را منوط به مراجعه به کلینیک‌های درمانی کنند؛ همچنین موضوع آموزش دختران روستا که تاکنون رایگان بوده، باید به شکل اجباری نیز دیده شود. وی در پایان اظهار داشت: اگرچه تماشای تصاویر کوچ عشایر برای شهری‌ها بسیار جذاب است، اما نقض حقوق فراوانی درباره آنها اتفاق می‌افتد که از چشم شهرنشینان پنهان می‌ماند؛ به‌عنوان مثال، بیشتر آنها با پای برهنه در دشت‌ها راه می‌روند و از امکانات آموزشی، بهداشتی و… دور هستند. حتی در مواردی به‌دلیل فراهم نبودن ملزومات، برخی از زنان عشایر، جنین خود را سقط می‌کنند./

🌕🌕 کانال توسعه روستایی ایران

@ruraldevelopment

🌕🌕 کانال روستاییان گلستان

@Golestanroosta 

  • 7 آذر 1395
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |

پشتیبانی و فروش

تلفن واحد پشتیبانی و فروش: 7000 15 35 011  داخلی 3 
همراه (مدیر فروش) : 2208 666 0911   

آدرس

مازندران بابل چهار راه نواب صفوی روبروی اشرفی 16 جنب گل و بلبل
تلفن و فکس: 7000 15 35 011