معرفی رایگان روستا راهکار مدیریت روستا

آتش سوزی در نکا

7 مرداد 1396

بنابر اعلام بخشدار هزارجریب نکا آتش‌سوزی عصر روز گذشته مراتع چلم‌کوه نکا پس از حدود ۱۱ ساعت تلاش عوامل مختلف بدون آسیب رسیدن به عرصه‌های جنگلی مهار شد.

محمد محمدیان در گفت‌وگو با خبرنگار پیک نکا، با اشاره به آغاز آتش‌سوزی در سطح مراتع منطقه چلم کوه از توابع بخش مرکزی نکا، اظهار کرد: این آتش‌سوزی از ساعت ۱۵ روز جمعه آغاز و در نهایت ساعت ۲ بامداد روز شنبه مهار شد.

وی افزود: پس از اطلاع از وقوع حادثه، عوامل نکاچوب، منابع طبیعی و در پایان نیز عوامل محیط زیست در محل حاضر شدند که باتوجه به صعب‌العبور بودن منطقه برای تردد حضور نیروها برای خاموش کردن آتش با سختی فراوانی همراه بود.

بخشدار هزارجریب نکا با بیان عدم سرایت آتش به عرصه‌های جنگلی، خاطرنشان کرد: آتش تنها در محدوده عرصه‌های منابع ملی شامل چراگاه‌ها و مراتع وجود داشته که  علاوه بر مراتع، بوته‌ها و درختچه‌های پراکنده در محدوده حریق نیز آتش گرفت اما از سرایت آن به جنگل ممانعت شد.

این مسئول اضافه فکرد: حدود ۱۰ هکتار از مراتع البته نه به صورت کامل بلکه به شکل نقطه به نطقه دچار حریق شد که علت به طول انجامیدن مهار آتش نیز پراکندگی و اشتعال نقاط مختلف پس از خاموشی هر بخش بوده است.

وی گفت: عوامل مختلفی می‌تواند سبب بروز این اتفاقات شود که با توجه به قرار داشتن در فصل گرم سال شرایط برای اشتعال مراتع بیش از هر زمان دیگری فراهم است برهمین اساس مسافران، گردشگران و چوپانان باید بیشتر از همیشه مراقبت کنند.

محمدیان با تأکید بر فراهم نبودن شرایط برای اطفای حریق در شرایط این چنینی، تصریح کرد: باتوجه به صعب‌العبور بودن مناطقی مانند چلم کوه و سخت بودن عملیات اطفای حریق در آن، انتظار این می‌رود که مبادی ورودی آن از سوی اداره منابع طبیعی شهرستان مسدود شود.

به گزارش پیک نکا، باتوجه به وقوع چندین مورد آتش‌سوزی در هفته‌های اخیر شنیده‌ها از امکان عمدی بودن آتش‌سوزی‌ها حکایت دارد که چوپانان و مرتع‌داران بالادست هزارجریب را مورد سوال قرار می‌دهد.

برهمین اساس به نظر می‌رسد نیاز است تا اداره منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست با ورود به موضوع و انجام بررسی‌های دقیق‌تر درمود چرایی وقوع چنین حوادث تکراری اقدامات پیشگیرانه و مناسبی را انجام دهند.

اخبار تأیید نشده‌ای نیز وجود دارد که احتمال دخالت عوامل انسانی در این وقایع را بالاتر برده و حتی از اهتمام دامداران بر ادامه این اتفاق خبر می‌دهند تا با سوختن علف‌های منطقه بتوانند از علوفه‌های تازه‌تری در سال بعد برای محصولات خود استفاده کنند.

در همین راستا گرفتن تعهد از دامداران منطقه و مرتع‌داران به منظور حفظ عرصه‌ها و ایجاد حساسیت و تلاش مردمی نسبت به جلوگیری از وقوع حوادث منجر به نابودی این نعمت‌های خدادای می‌تواند به عنوان راهکار اولیه مناسب مورد توجه قرار گیرد.

منطقه چلم‌کوه بعد از محدوده روستاهای سفیدکوه و ارم هزارجریب نکا و در حد فاصل بخش‌های انتهایی هزارجریب نکا و منطقه کیاسره است.

آتش سوزی در نکا

  • 7 مرداد 1396
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |

پشتیبانی و فروش

تلفن واحد پشتیبانی و فروش: 7000 15 35 011  داخلی 3 
همراه (مدیر فروش) : 2208 666 0911   

آدرس

مازندران بابل چهار راه نواب صفوی روبروی اشرفی 16 جنب گل و بلبل
تلفن و فکس: 7000 15 35 011