معرفی رایگان روستا راهکار مدیریت روستا

شیرینی های سنتی اردبیل

11 مرداد 1396

شیرینی های سنتی اردبیل از جمله شیرینی های سنتی خوشمزه ایران است.باقلوای زعفرانی، حلوای زعفرانی، یارتما، پیشی، باقلوای بادام، قطاب، چنگونی، سه‌گوش، شیرینی کشمشی، راحت‌الحلقوم، حلوای سیاه، قطاب عسلی، نان شری فطیری، قچکورگی، نان فطیر و نان چای چروکیستان از شیرینی‌های سنتی استان اردبیل به حساب می‌آیند. در ادامه به معرفی تعدادی از این شیرینی‌ها می‌پردازیم.

معرفی برخی از شیرینی های سنتی اردبیل :

قره حلوا(حلوای سیاه)

“قره حالوا” حلوای سیاه چه به لحاظ پیدایش و چه به لحاظ پخت منحصر به فرد بوده و در هیچ جای کشور پخت آن مرسوم نبوده و به عنوان غذای سنتی اردبیل آوازه جهانی دارد.

حلوای سیاه با داشتن خاصیت درمانی و انرژی زایی و همچنین ترکیب غنی از گروههای مختلف غذایی به عنوان تنها سوغاتی اردبیل با پخت سنتی است که با گذشت یک قرن از سابقه آن همچنان اصول اولیه پخت و ترکیب خود را حفظ کرده و غنای بی نظیر خود را وام دار است.

حلوای سیاه یا قره حالوا یکی از انواع شیرینی‌های ایرانی است.

این شیرینی در استان اردبیل درست می‌شود و مخلوطی از آرد، جوانه گندم، آب، کره، ادویه جات و عصاره عسل طبیعی است.

بانوان اردبیلی حلوای سیاه را در منزل تهیه می‌کردند و به شکل گلوله‌های درشت فرم داده به عنوان آذوقه به خصوص برای استفاده در زمستان با توجه به خاصیت انرژی زایی و گرمی آن نگهداری می‌کردند.

حلوای سیاه یکی از مهمترین شیرینی های سنتی اردبیل و سوغاتی اردبیل دانسته می‌شود.

حلوای سیاه به دلیل نحوه پخت و استفاده از کره و عسل می‌تواند در دمای هوای متوسط تا چهار ماه بدون شکرک زدن و فاسد شدن باقی مانده و با حرارت جزئی در هنگام مصرف به تازگی پخت روز اول شود.

طبق اظهار نظر کارشناسان تغذیه، این شیرینی سنتی سرشار از کالری، پروتئین، کربوهیدرات، چربی و ویتامین‌های c،b و e و املاح کلسیم، فسفر، منیزیم و اسیدهای آمینه است.

همچنین مصرف این خوراکی فوق‌العاده می‌تواند در درمان و بهبود برخی از مشکلات جسمی مانند کمردرد، درهای مفصلی، هضم غذا و افزایش وزن بسیار مفید و موثر واقع شود.

پیشنهاد می‌کنیم پس از سفر به این استان زیبا و بازدید از مناطق گردشگری، از تهیه‌ی این شیرینی لذیذ و خوشمزه غافل نشوید.

شیرینی سنتی اردبیل حلوای سیاه

قچکورگی

با فرارسیدن سال نو زنان هنرمندان اردبیلی با ذوق و سلیقه‌ی خود شیرینی های سنتی اردبیل را طبخ می‌کنند. قچکورگی یکی از این خوراکی‌ها است که عطر و طعم بی‌نظیری دارد.

مردم استان اردبیل این شیرینی را بر سر سفره‌ی هفت سینشان می‌گذارند که رنگ و جلوه‌ی بی‌نظیری به سفره می‌بخشند. گردشگران هنگامی که این شیرینی را میل می‌کنند، ناخوداگاه شیفته‌ی طعم فوق‌العاده‌اش می‌شوند.

شیرینی سنتی اردبیل

آغ حلوا (حلوای سفید)

در استان اردبیل نوعی حلوا تهیه می‌شود که بومی این استان بوده و به دلیل رنگ منحصربه‌فردی که دارد، در نوع خود جالب به نظر می‌رسد.

حلوای سفید که در گویش مردم استان اردبیل به آغ حلوا مشهور است، نام این شیرینی و خوراکی محلی است که از طرفداران بسیاری در سراسر این استان برخوردار است.

حلوای سفید از خوراکی‌های محلی شهرستان خلخال بوده که ممکن است از روش‌‌های مختلفی برای تهیه و طبخ آن استفاده شود.

اما آنچه در تدارک این خوراکی بومی توسط بانوان کدبانوی این استان صورت می‌پذیرد، ترکیب موادی مانند: آرد برنج، شیره‌ی بال (شیره‌ی حلوا)، وانیل (درصورت تمایل به جای وانیل از گلاب استفاده می‌شود)، زنجبیل و زعفران است که در پایان به تولید حلوایی لذیذ و مطبوع خواهد انجامید.

معمولا مردم شهرستان خلخال در عید سعید فطر این شیرینی لذیذ را تهیه کرده و به نوعروسان هدیه می‌کنند.

شیرینی سنتی اردبیل آغ حلوا

حلوای زنجبیل

حلوای زنجبیل یکی از این شیرینی های سنتی اردبیل  و بومی استان اردبیل است که به نظر می‌رسد در برخی از نقاط کشور از جمله استان آذربایجان و استان گلستان، به عنوان خوراکی بومی و سنتی شناخته شود.

این خوراکی مغذی در مناطق سردسیری کشور از طرفداران بسیاری برخوردار است که می‌‌توان دلیل آن‌را طبیعت گرم زنجبیل دانست.

مردم استان اردبیل با ترکیب آرد گندم، روغن جامد، کره،پودر زنجبیل و پودر شکر و در برخی موارد پودر قند، این خوراکی لذیذ و دوست‌داشتنی را تهیه می‌کنند.

اکثر مردم استان اردبیل در ایام ماه مبارک رمضان و هنگام وعده‌ی افطار از حلوای زنجبیلی استفاده می‌کنند.

شیرینی سنتی اردبیل حلوای زنجبیلی

  • 11 مرداد 1396
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |

پشتیبانی و فروش

تلفن واحد پشتیبانی و فروش: 7000 15 35 011  داخلی 3 
همراه (مدیر فروش) : 2208 666 0911   

آدرس

مازندران بابل چهار راه نواب صفوی روبروی اشرفی 16 جنب گل و بلبل
تلفن و فکس: 7000 15 35 011