معرفی رایگان روستا راهکار مدیریت روستا

مهاجرت؛ بهایی گزاف برای بحران کم‌آبی در برخی روستاهای کرمانشاه

31 مرداد 1396
مهجرت روستایی

بحران کم‌‌آبی که هر روز بیش از گذشته گریبانگیر ۱۳۵ روستای استان کرمانشاه شده زمینه مهاجرت ساکنان این روستاها را فراهم کرده است.

در سالهای اخیر که موضوع روستاها به عنوان یکی از شاخصهای توسعه متوازن برسر زبان مسئولان بوده ‌و در این میان آبرسانی و برق‌رسانی به روستاها به عنوان ابتدایی‌ترین امکانات بشر باید مورد توجه قرار بگیرد.

استان کرمانشاه همچون سایر استانها دارای تعداد زیادی روستای فاقد آب شرب است به‌گونه‌ای که بی‌خبر از آمارهای دهان‌پر کن مسئولان در زمینه آبرسانی به روستاها زندگی را به سختی می‌گذرانند و در بهترین حالت باید شب و روز را به امید تانکرهای آبرسانی پشت سر بگذارند.

اکنون که تمرکز جمعیتی در مرکز استان یکی از بزرگترین معضلات حال و آینده استان کرمانشاه محسوب می‌شود، ارتباط مستقیم این موضوع با مهاجرت روستاییان فاقد آب شرب به طور کامل منطقی به نظر می‌رسد و از طرفی مهاجرت روستاییان به شهرها به‌ویژه مرکز استان علاوه بر متروکه شدن روستا تبعات دیگری از جمله کاهش تولیدات کشاورزی و افزایش آسیبهای اجتماعی در شهرها را به دنبال دارد.

ایرج شهبازی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه اظهار داشت: با توجه خشکسالی‌های چند سال اخیر و تأثیر آن در کاهش شدید منابع آبی روستاهای استان ۱۳۵ روستا شامل ۷۵۸۲ خانوار دچار بحران بی‌آبی شده‌اند.

وی عنوان کرد: این تعداد روستا از طریق ۲۵ تانکر سیار آب مورد نیاز اهالی روستاهای دچار بحران تأمین می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمانشاه گفت: پیش‌بینی می‌شود در اوج بحران تعداد روستاهای نیازمند به آبرسانی سیار در استان کرمانشاه افزایش یافته و به تعداد ۳۰۰ روستا برسد.

وی خشکسالیهای پی در پی، افزایش مصرف آب و کمبود منابع را از جمله دلایل بروز کم‌آبی در مناطق روستاهای استان عنوان کرد و گفت: امید داریم روستاییان با مدیریت مصرف بهینه آب شرکت آبفار را در خدمات‌رسانی مطلوب یاری کنند.

شهبازی با بیان اینکه در فصل گرما بسیاری از روستاها به دلیل عدم مصرف درست منابع آبی خود را از دست می‌دهند و چاه‌ها و چشمه‌های آنها خشک می‌شود، افزود: روستاییان در نهایت مجبور به استفاده از منابع آب غیرمطمئن می‌شوند بنابراین ضرر اول عدم صرفه‌جویی در مصرف آب متوجه خود آنها است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمانشاه عنوان کرد: بحران آب یک واقعیت است و باید تمام تلاش خود را در راستای کاهش اثر بحران اعمال کنیم و موضوع صرفه‌جویی و مدیریت مصرف بهینه از راهکارهای قابل توجه است.

وی از افتتاح و بهره‌برداری از شبکه ‌آبرسانی روستایی به تعداد ۱۰۲ روستا و جمعیتی بالغ بر ۲۳ هزارنفر در سطح استان خبر داد و گفت: اعتبارات هزینه شده از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی برای اجرای این طرحها تاکنون ۱۵۷ هزار میلیون ریال بوده است.

شهبازی با اشاره به احجام کارهای انجام شده در راستای بهره‌برداری از این طرحها افزود: بهسازی تعداد ۲۷ دهنه چشمه، حفاری ۱۸ حلقه چاه، احداث ۶۲ باب مخزن به حجم ۷۴۱۰ متر مکعب، احداث و تجهیز ۲۳ ایستگاه پمپاژ با ظرفیت ۲۲۸ لیتر در ثانیه و لوله‌گذاری خطوط انتقال به میزان ۳۱۰ کیلومتر و لوله‌گذاری خطوط شبکه توزیع ۱۸۲ کیلومتر اجرا شده است.

گفته می‌شود در استان کرمانشاه ۳۱۵۲ روستا وجود دارد که بیش از ۵۳۰ روستا خالی از سکنه هستند و این حکایت از ایجاد معضلات متعدد دارد زیرا نقش مهم معیشت و اقتصاد روستایی و تأثیرگذاری آن در زندگی شهرنشینی بر کسی پوشیده نیست و برای اینکه همواره چرخ زندگی در شهرها بچرخد و اقتصاد رونق بگیرد باید در گام نخست به آبادانی و رفاه روستاها پرداخت.

عدم وجود زیرساخت‌های ابتدایی زندگی همچون آب این شهامت را در روستاییان ایجاد می‌کند که به راحتی به شهر مهاجرت کنند و این موضوع خود سبب تمرکز جمعیت در مرکز، افزایش حاشیه‌نشینی، افزایش بیکاری، کاهش رشد اقتصادی و کاهش محصولات کشاورزی می‌شود و از طرف دیگر این مهاجرت‌های نامبارک فرهنگ روستایی را به عنوان ریشه تمدن مناطق مختلف به شدت تهدید می‌کند.

تمام این مشکلات در حالی است که وزیر نیروی دولت یازدهم از عزم جزم متخصصان آب کشور برای حذف کامل آبرسانی تانکری خبرداد و گفت: در صورت تزریق به موقع منابع مالی و ادامه مسیری که در چند سال اخیر شکل گرفته، می‌توان شاهد حذف کامل آبرسانی تانکری در روستاهای کشور باشیم.

حمید چیت‌چیان عنوان کرد: با آبرسانی به بیش از ۵۰۰۰ روستا توانستیم جمعیتی بیش از چهار میلیون نفر را از نعمت دسترسی به منابع پایدار و باکیفیت آب شرب برخوردار کنیم و همچنین موضوع ضرورت تمرکزدهی به انجام فعالیتها در این بخش را به نوعی جا بیندازیم.

وزیر نیروی دولت یازدهم با بیان اینکه آبرسانی به روستاها توسعه عدالت اجتماعی را به دنبال داشته است افزود: در صورت تزریق به موقع منابع مالی و ادامه مسیری که در چند سال اخیر شکل گرفته، می‌توان شاهد حذف کامل آبرسانی تانکری در روستاهای کشور باشیم که در این زمینه متخصصان آب کشور در بدنه گسترده شرکتهای آب و فاضلاب عزمی جزم برای حذف کامل آبرسانی تانکری و بهره‌مندی روستاهای کشور از آب شرب پایدار و باکیفیت دارند.

وی گفت: این کار شدنی است اما نیاز به حمایت مجلس و دولت دارد و امیدوارم همانطور که مجلس و دولت در طول ۴ سال گذشته حمایت بی دریغی از طرح های آبرسانی روستایی داشتند و نتیجه این حمایت، دستاورد بزرگی برای کشور بوده، در چهار سال پیش رو نیز این حمایت خود را از مجموعه وزارت نیرو و صنعت آب کشور برای تکمیل این پروژه های مهم آبرسانی ادامه دهند.

امید داریم مسئولان این وعده‌ها را جامه عمل پوشانده و در نهایت تزریق دیرهنگام منابع مالی دستاویزی برای فرار کردن از مسئولیت و خدمتگزاری به مردم نباشد.

 

منبع : خبرگزاری تسنیم

  • 31 مرداد 1396
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |

پشتیبانی و فروش

تلفن واحد پشتیبانی و فروش: 7000 15 35 011  داخلی 3 
همراه (مدیر فروش) : 2208 666 0911   

آدرس

مازندران بابل چهار راه نواب صفوی روبروی اشرفی 16 جنب گل و بلبل
تلفن و فکس: 7000 15 35 011