معرفی رایگان روستا راهکار مدیریت روستا

روستای شلدره ی ساری

15 شهریور 1396

شلدره ، روستایی است از توابع بخش دودانگه شهرستان ساری در استان مازندران ایران.

این روستا در دهستان فریم یا پریم در حدود ۶۵ کیلومتری جنوب شهر ساری قرار دارد و بر اساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۲۲۴نفر ( ۷۷خانوار ) بوده‌است.

نام این روستا شِلدره ( sheldare ) بر وزن دلبره است که در لغت نامه ی دهخدا به نادرست شُلدره آمده است.

این روستا امروزه به سبب داشتن چند چهره ی فرهنگی و دانشگاهی و فعالیت های علمی – تحقیقی آنان مرکز فرهنگی و فرهنگ شهر فریم خوانده می شود.

این روستا از شرق به روستای کرچا ، از غرب به روستای محمد آباد ، از جنوب به روستای کهنه ده و از شمال به روستای امام زاده علی پیوند می یابد. در باره ی نام این روستا دکتر اکبری شلدره می نویسد : واژه ی شِلدره ، را که تاکنون درباره اش درنگ ها داشته‌ام ، به گمانم می شود به گونه های زیر تفسیرکرد :

الف – ترکیبی از دو واژه ی « شِل » و « دَره » است . شِل در گویش منطقه دودانگه به معنای نهال درخت است مثلاً سه شل یعنی نهال سیب  و کلمه ی « دره » به معنای « هست و وجود دارد » می باشد ، بنابراین واژه ی شلدره به معنای مکانی که نهال دارد ، نهالستان.

ب – شِل در قدیم به معنای نوعی سلاح آهنی بوده است و شلدره یعنی جایی که سلاح آهنی در آن موجود است.

پ – به سبب این که رودی در جنوب این روستا جاری است برخی بر این باورند که شلدره ترکیبی از واژه ی شل و دره به معنای درّه ی سُست و لرزان است. البته اگر این معنا را بپذیریم تلفظ آن نیز متفاوت خواهد بود , یعنی همان تلفظی که شکل فارسی شده ی آن را در دهخدا و نا درستی آن را نیز یاد آور شده‌ایم.

 

روستای شلدره ی ساری

  • 15 شهریور 1396
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |

پشتیبانی و فروش

تلفن واحد پشتیبانی و فروش: 7000 15 35 011  داخلی 3 
همراه (مدیر فروش) : 2208 666 0911   

آدرس

مازندران بابل چهار راه نواب صفوی روبروی اشرفی 16 جنب گل و بلبل
تلفن و فکس: 7000 15 35 011