معرفی رایگان روستا راهکار مدیریت روستا

از استخدام دهیار تا راه اندازی

19 شهریور 1396

از استخدام دهیار تا راه اندازی دهیاری گام به گام از ابتدا تا انتها

▪️بعد از انتخاب دهیار توسط شورای محترم، بخشداران قبل از صدور حکم و به منظور رعایت قانون گزینش و آیین نامه های اجرایی آن، موظفند ضمن تسریع در انجام امر، حداکثر ظرف مدت یک هفته فرد منتخب را جهت تایید و تطبیق شرایط با شرایط احراز سمت دهیار و طی مراحل گزینش به دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری، معرفی نمایند.

دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری بایستی ظرف ۳ روز کاری از دریافت نامه بخشداری، ضمن ارجاع پرونده افراد منتخب به گزینش استانداری، هماهنگی لازم جهت حضور آنان در گزینش را معمول نمایند. پس از تایید گزینش، بخشداران موظفند ظرف مدت ۱۰ روز نسبت به صدور حکم دهیار و پیگیری دریافت کارت شناسایی از حراست استانداری اقدام نموده و مراتب را به شورای اسلامی روستا و دهیار مربوطه اعلام و نسخه ای از حکم را ( به استناد تبصره ۱ ماده ۵ اساسنامه، تشکیلات و سازمان دهیاری ها) به واحد مربوطه در استانداری ارسال نمایند.

🔸بعد از انجام مراحل گزینش دهیار، جهت شروع کار دهیاری باید نسبت به تجهیز و راه اندازی فیزیکی دهیاری اقدام نمود. جهت راه اندازی دهیاری های تازه تاسیس اقدامات اولیه به شرح ذیل می بایستی انجام گیرد:
۱- تامین ساختمان دهیاری:
تامین ساختمان دهیاری به صورت خرید، اجاره و یا ساخت، قبل از راه اندازی رسمی نهاد دهیاری جهت انجام فعالیتهای اداری و پاسخ به مراجعین و روستاییان ضروری است.
مسلما دهیاری با داشتن یک ساختمان مناسب میتواند گام اول توسعه روستا را محکم بردارد. لذا در صورتی که دهیاری فاقد ساختمان می باشد، ضروری است شورا و دهیار محترم در برنامه های خود اجرای پروژه احداث ساختمان دهیاری را در اولویت قرار دهند.

🔸۲-تجهیز اولیه ساختمان دهیاری:
متناسب با اعتبارات موجود، بایستی ساختمان دهیاری به حداقل وسایل اداری (میز وصندلی برای دهیار و کارکنان دهیاری، میز جلسات و صندلی، فایل برای نگهداری پرونده ها و اسناد و مدارک و مکاتبات دهیاری، یارانه، تلفن، فکس، دستگاه کپی، لوازم التحریر و …) تجهیز گردد.
کلیه تجهیزاتی که برای دهیاری خریداری می گردد بایستی دارای برچسب اموال دهیاری باشد.

🔸۳- افتتاح رسمی ساختمان دهیاری:
پیشنهاد می شود پس از تامین ساختمان دهیاری و تجهیز و راه اندازی فیزیکی آن، با هدف ارتقای شان و منزلت نهاد دهیاری، مراسم افتتاحیه ای با حضور نمایندگانی از استانداری، فرمانداری، بخشداری، در صورت امکان مسوولان محلی یا استانی و اهالی روستا برگزار گردد.

🔸۴-تعیین و اعلام ساعات کار دهیاری:
با عنایت به ماده ۱ مصوبه ۸۱/۰۱/۲۵ شورای عالی اداری به منظور تکریم ارباب رجوع و ضرورت جلب رضایت اهالی روستا و با امعان نظر به ماده ۵۶ آیین نامه اجرایی تشکیلات، انتخابات داخلی و امور مالی شوراهای اسلامی روستا و نحوه انتخاب دهیار، دهیار موظف است پس از افتتاح ساختمان دهیاری، تابلویی از ساعت حضور و کار خود در محل دهیاری را برای اطلاع اهالی در مکانی مناسب نصب نماید.

🔸۵-انتخاب مسئول امور مالی دهیاری:
دهیار پس از انتصاب موظف است فردی ذیصلاح را به عنوان مسئول امور مالی انتخاب نماید. بر اساس ماده ۴۱ آیین نامه مالی دهیاری ها، مسئول امور مالی دهیاری بنا به پیشنهاد دهیار و تایید شورای اسلامی روستا منصوب می شود و به اتفاق دهیاردر قبال کلیه اقدامات مالی دهیاری دارای مسئولیت مشترک می باشند.
رشته ها و گرایشهای تحصیلی مسئولین امور مالی دهیاری ها با توجه به نامه شماره ۳۸۶۶۳ مورخ ۱۳۹۴/۰۹/۰۴مدیر کل دفتر برنامه ریزی و توسعه روستایی وزارت کشور شامل: گواهینامه کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در یکی از رشته های تحصیلی مدیریت( کلیه گرایشها)، حسابداری، حسابرسی، کاربرد کامپیوتر در امور مالی، اقتصاد و گرایشهای آن می باشد.

🔸۶- افتتاح حساب بانکی دهیاری:
همزمان با راه اندازی دهیاری و به منظور بهره مندی از اعتبارات، دهیاری ها مکلفند وفق ماده ۴۶ آیین نامه مالی دهیاری ها مصوب ۱۳۸۲ در نزدیکترین شعب بانک های مجاز حساب بانکی افتتاح و مراتب را به اطلاع دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری برسانند؛ در همین راستا دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مکلف است پس از افتتاح حساب توسط دهیاری ها، شماره حسابهای دهیاری های تابعه را اخذ و به سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور اعلام نماید. وفق ماده ۱۸ اساسنامه، تشکیلات و سازمان دهیاری ها، اسناد و اوراق تعهدآور و حساب های بانکی به امضای مشترک دهیار و مسئول امور مالی دهیاری که ذی حساب دهیار است انجام می شود.

  • 19 شهریور 1396
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |

پشتیبانی و فروش

تلفن واحد پشتیبانی و فروش: 7000 15 35 011  داخلی 3 
همراه (مدیر فروش) : 2208 666 0911   

آدرس

مازندران بابل چهار راه نواب صفوی روبروی اشرفی 16 جنب گل و بلبل
تلفن و فکس: 7000 15 35 011