معرفی رایگان روستا راهکار مدیریت روستا

دهستان چلاو آمل

22 شهریور 1396

دهستان چِلاو جزء بخش مرکزی شهرستان آمل در منطقه میانکوهی مرطوب و جنگلی قرار دارد. این دهستان از نظر روایتﻫـای مردمی دارای هفت آبادی به نامهای: پارَیمِه ، پاشاکُلا ، نَجّارکُلا ، تیار ، گَنگَرَج کُلا ، چَم بُن و زَرخونی است.

روستاهای فیلبَند ، سَنگِچال ، گَت کُلا ، دایو ، کُردِنِشین ، لِهاش و اَلیمِستان ، اگر چه در جوار روستاهای یاد شده قرار دارند اما جزء منطقه بالا چلاو محسوب می گردند.

کل محدوده دهستان چلاو از سمت شمال به دهستان دشت سر ، از جنوب به دهستان بهرستاق ، از شرق به روستای فیلبند و بخش بندپی غربی شهرستان بابل و از غرب به رودخانه هراز و دهستان لیتکوه محدود می گردد.

اما موقعیت جغرافیایی هفت محل یاد شدۀ نخست – که منطقه اصلی و مدنظر ماست – با برآورد تخمینی از روی نقشه توپوگرافی ( ۵۰۰۰۰/۱شاه زید ) حدوداً بین عرض شمالی ۹/۳۶ الی ۱۴/۳۶ و طول شمالی ۲۲/۵۲ الی ۲۹/۵۲ بوده و نزدیک به ۹۵ کیلومتر مربع وسعت دارد.

از نظر حوزه آبریز ، کل مساحت چلاو ۱۳۳۰۳ هکتار است که از این میزان ۸۵ هکتار محدودۀ روستایی ، ۸۲۶۴ هکتار جنگل، ۳۸۹۸ هکتار مرتع و ۱۰۵۶ هکتار اراضی زراعی ﻣﻰباشند.

جمعیت ثابت ( هفت آبادی ) چلاو در سال ۱۳۷۵ برابر ۴۷۷ نفر در ۱۱۰ خانوار و هفت آبادی سرشماری شد که این تعداد در فصل تابستان به واسطۀ کوچ از شهر و روستاها به ییلاق افزایش چشمگیری ﻣﻰیابد.

چلاو در تقسیمات جدید کشوری با مرکزیت روستای «رزکه» مساحتی بالغ بر ۷/۷۲۱ کیلومتر مربع دارد که در سال ۱۳۷۵ جمعیتش ۳۷۶۵ نفر سرشماری شده است.

منطقه چلاو از جمله مناطق کهن و قدیمی مازندران است که بسیاری از اتفاقات تاریخی و مهم مازندران بنابر شواهد کتب مهم تاریخی در آن به وقوع پیوست.

چلاو علاوه بر منابع طبیعی و خدادادی دارای اماکن زیارتی و مذهبی مختلفی در آبادیهای خود است.

دهستان چلاو آمل

  • 22 شهریور 1396
  • |
  • دیدگاه
  • |
  1. کریم براری گفت:

    متاسفانه ییلاق الیمستان باتوجه به داشتن جنگلهای هیرکانی وثبت یونسکوگردشگران زیادی به این منطقه میاندمتاسفانه اداره آبخیزداری آمل تمام چشمهای اب این منطقه رابه اشخاص ومرغداریها فروخت وهمین امرباعث خشک شدن جنگلها ونابودی پرندگان وحیوانات وحشی شدجای تاسف دارد

پشتیبانی و فروش

تلفن واحد پشتیبانی و فروش: 7000 15 35 011  داخلی 3 
همراه (مدیر فروش) : 2208 666 0911   

آدرس

مازندران بابل چهار راه نواب صفوی روبروی اشرفی 16 جنب گل و بلبل
تلفن و فکس: 7000 15 35 011