معرفی رایگان روستا راهکار مدیریت روستا

روستای پاقلعه

27 شهریور 1396

روستای پاقلعه از توابع بخش مرکزی شهرستان رامیان است که با مختصات جغرافیایی ۵۵ درجه و ۷ دقیقه طول شرقی و ۳۶ درجه و ۵۵ دقیقه عرض شمالی ، در ۱۰ کیلومتری جنوب غربی شهر رامیان و ۷۰ کیلومتری گرگان قرار دارد.

این روستا از شمال شرقی به پل آرام ، از جنوب و غرب به ارتفاعات قلعه موران و از شمال غربی به منطقه تفریحی جامه شوران محدود می‏شود.

ارتفاع روستای کوهستانی پاقلعه ، از سطح دریا ۱۸۰ متر است و تحت تأثیر اقلیم کوهستانی زمستان‏های سرد و تابستان‏های معتدل دارد. میانگین بارندگی سالانه روستا ۴۸۴ میلی‏متر گزارش شده است.

آثار باقی مانده از شهر تاریخی تمیشه و قلعه ماران در ۳ کیلومتری روستا ، از قدمت و تاریخ کهن این منطقه حکایت دارد. این قلعه در زمان تیرداد اشکانی ساخته شده و پایتخت دوم اشکنیان بوده است.

نام این روستا ، پیش از انقلاب ۵۷ « سازمان قاسم‏خان مقصودلو » بوده است. بعد از انقلاب و تا سرشماری سال ۱۳۷۵ ، « اسلام‏آباد فندرسک » نامیده می‏شده است. پس از آن ، به « پاقلعه » تغییر نام داده است ؛ علت این نامگذاری را استقرار روستا در پایین قلعه ماران دانسته‏اند.

مردم روستای پاقلعه به زبان معروف به استرآبادی سخن می‏گویند ، مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند.

الگوی معیشت و سکونت

براساس نتایج سرشماری سال ۱۳۷۵ ، روستای پاقلعه ۳۴۶ نفر جمعیت داشته است که در سال ۱۳۸۵ به ۲۳۸ نفر کاهش یافته است.

اقتصاد روستای پاقلعه بر پایه فعالیت‏های زراعی ، دامداری ، باغداری و امور خدماتی و تولید صنایع دستی استوار شده است.

کشت آبی و دیم در روستا رواج دارد و محصولات عمده زراعی آن شامل گندم ، جو ، خیا ر، گوجه فرنگی و لوبیا است. مهم‏ترین محصولات باغی روستا گردو و آلو ترش ، به و ازگیل می‏باشد.

دامداری در روستای پاقلعه رونق دارد و گوشت ، پشم و انواع فرآورده‏های لبنی مانند شیر ، پنیر و ماست از محصولات دامی آن است.

روستای پاقلعه

  • 27 شهریور 1396
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |

پشتیبانی و فروش

تلفن واحد پشتیبانی و فروش: 7000 15 35 011  داخلی 3 
همراه (مدیر فروش) : 2208 666 0911   

آدرس

مازندران بابل چهار راه نواب صفوی روبروی اشرفی 16 جنب گل و بلبل
تلفن و فکس: 7000 15 35 011