معرفی رایگان روستا راهکار مدیریت روستا

مروری بر آسیب پذیری مناطق روستایی کرمانشاه در برابر زلزله

1 مهر 1396
مناطق روستایی کرمانشاه

استان کرمانشاه یکی از استان های غربی ایران است که دارای جمعیت و وسعت قابل توجه است. براساس آمار جمعیت شهرها در سال ۹۴، ۱۰ شهر جزو مهمترین شهرهای ایران شناخته شده اند.

براساس آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ استان کرمانشاه با جمعیتی بالغ بر ۱/۹۵ میلیون نفر پنجمین استان پرجمعیت و با مساحت ۲۴/۶۴۰ کیلومتر مربع، هفدهمین استان ایران از نظر وسعت به شمار می رود.
در سرشماری ۱۳۹۰ تعداد ۵۳۰ هزار و ۴۰۷ خانوار دراستان وجود داشته که از این تعداد حدود ۷۱/۵ درصد در نقاط شهری و ۲۸/۴ درصد در نقاط روستایی و مابقیه غیرساکن بوده. حدود ۱۵/۳ میلیون نفر از جمعیت ایران در داخل ۱۰ شهر اول پرجمعیت ایران زندگی می کند و ابرشهر کرمانشاه با ۱/۱ میلیون نفر نهمین شهر پرجمعیت ایران است.
نکته مهم این است که براساس نقشه پهنه بندی خطر نسبی زلزله در ایران در فهرست ۱۰ شهر اول ایران، ۹ شهر بزرگ پرجمعیت ایران در رده خطر نسبی بالا قرار می گیرد و فقط شهر اصفهان است که در رده خطر نسبی بالای زلزله قرار نمی گیرد و حدود ۲۲ میلیون نفر از جمعیت ایران ( حدود ۲۸ درصد) در سال ۹۴ در پهنه خطر نسبی بالا و در داخل و حومه شهرهای اصلی و پرجمعیت ایران زندگی می کنند که کرمانشاه یکی از آنان است.
با توجه به موقعیت استان و قرار گیری بر روی منطقه چین خورده زاگرس و گسل های مهم، توجه به رعایت استانداردها در ساخت و سازها، مقاوم سازی به ویژه در مناطق روستایی و نیز نوسازی بافت های فرسوده بسیار حائز اهمیت بوده و نیاز به حمایت جدی همه مسئولان استان دارد.
همچنین آموزش و آگاه سازی شهروندان و روستاییان برای مقاوم سازی خانه های خود و داشتن آمادگی و اطلاعات کافی در برابر زلزله می تواند از اسیب پذیری موجود در برابر زلزله بکاهد.
علاوه براین و به منظور پیشگیری از بلایای طبیعی و بهبود وضع مسکن روستایی لزوم استفاده از استانداردها در طراحی مسکن از نظر خصوصیات تکتونیکی، معماری، مصالح ساختمانی، تراکم‌های جمعیت وگستردگی محیط فیزیکی، نقش و عملکرد ناحیه، شبکه راه‌ها و … باید مورد توجه قرار گیرد.

 

 

منبع: پایگاه خبری جماران

  • 1 مهر 1396
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |

پشتیبانی و فروش

تلفن واحد پشتیبانی و فروش: 7000 15 35 011  داخلی 3 
همراه (مدیر فروش) : 2208 666 0911   

آدرس

مازندران بابل چهار راه نواب صفوی روبروی اشرفی 16 جنب گل و بلبل
تلفن و فکس: 7000 15 35 011