معرفی رایگان روستا راهکار مدیریت روستا

برخی از فرزندان عشایر از امکانات تحصیل محروم هستند

20 مهر 1396
امکانات تحصیل

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان همدان با بیان اینکه عشایر، ولی نعمتان جامعه و فرزندان آن‌ها سرمایه‌های ملی و ارزشمندی هستند، گفت:برخی از فرزندان عشایر از امکانات تحصیل محروم هستند.

سید اسکندر صیدایی در همایش ایلات و طوایف عشایری که ظهر امروز به میزبانی سازمان بسیج عشایری در مجتمع انصار همدان برگزار شد، اظهار داشت: براساس گفته نماینده ایلات، امکانات تحصیل لازم شامل فضا، معلم و غیره فرزندان عشایر در استان همدان فراهم نیست.

وی با بیان اینکه سال گذشته در سرکشی به مناطق زندگی عشایری متوجه شدم؛ آن طور که باید و شاید، سیاه‌ چادر و امکانات آموزشی برای این قشر از جامعه وجود ندارد که با پیگیری از سال گذشته تاکنون بهتر شده، اما باوجود گذشت ۲۰ روز از سال تحصیلی جدید هنوز تعدادی از فرزندان عشایر از نعمت تحصیل محروم هستند و آموزش و پرورش باید برای برطرف ساختن این مشکل برنامه‌ریزی کند زیرا این افراد جزء آینده‌سازان نظام هستند.

صیدایی با اشاره به اینکه ایلات و عشایر ، تولیدات خود را در طبق اخلاص گذاشته و به مردم خدمات می‌دهند، تأکید کرد: زندگی و مشکلات این قشر به عنوان ولی‌نعمتان جامعه باید مورد توجه مسئولان بوده و اقداماتی که برای دستیابی آن‌ها به خدمات و استانداردهای زندگی انجام می‌شود در برابر کارهای جهادگونه آن‌ها ناچیز است.

وی با بیان اینکه مسئولان برای تأمین رفاه عشایر منتی بر دوش آن‌ها ندارند، تصریح کرد: به عنوان دولت‌مردان و خدمت‌گزاران جامعه باید بسترساز حمایت از عشایر باشیم که تأمین امنیت یکی از این موارد بوده و باید تدابیر لازم برای موضوع اندیشیده شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گفت: در بعد پزشکی نیز نباید حتی یک نفر از جامعه عشایری از استانداردهای پزشکی محروم بماند و خدمات مناسب به آن‌ها داده شود.

صیدایی با تأکید بر لزوم تعامل بیشتر دستگاه‌های مربوطه با ایلات و عشایر افزود: منابع طبیعی به جای جریمه کردن با برنامه ریزی، دادن اطلاعات و مشارکت خانواده عشایر کاری کند تا هیچ‌کس جریمه نشود.

وی با قدردانی از بسیج عشایر برای اعزام اکیپ‌های خدماتی نیز گفت: همه دستگاه‌های مربوطه می‌طلبد که چنین روحیه‌ای داشته باشند تا ولی‌نعمتان ما احساس کنند استان در خدمت عشایر بوده و همه خواهان خدمت به آن‌ها و حامی‌شان هستند.

صیدایی با قدردانی از تلاش دامپزشکی استان برای واکسیناسیون به موقع دام‌ عشایر بیان کرد: تلفات یک راس دام خسارت مادی سختی برای مجموعه عشایری بوده و باید طوری برنامه‌ریزی شود که امراض به موقع پیش‌گیری شود.

وی گفت: جامعه عشایری بیش از سایر جوامع و قشرها باید مورد توجه قرار گرفته و همه خدمتگزار آنها باشیم زیرا وظیفه خطیری را بر دوش داشته و خدمات بسیاری به جامعه ارئه می‌دهند.

صیدایی با اشاره به جایگاه ارزشمند عشایر در فرمایشات امام(ره) و مقام معظم رهبری اظهار داشت: بنیان‌های ارزشی نظام و فرمایشات حکیمانه امام(ره) و رهبر معظم انقلاب، این ویژگی و خصلت را برای جامعه عشایری قائلند که مردمی متدین، ولایت‌مدار، با اصالت، دارای خلق و خوی همکاری و روابط انسانی پایدار و اصالت‌های دیرینه فرهنگی و ارزشی هستند.

وی با بیان اینکه عشایر دارای ابعاد انسانی والا و پیشینه تاریخی و فرهنگی هستند، افزود: این جامعه با بنیان‌های کهن پیوند خورده و ایلات و عشایر در طول تاریخ، همواره بیگانه‌ستیز بوده و نقش مهمی در حفظ مرزها داشته‌اند و این افتخار بزرگی برای عشایر هست.

صیدایی بیان کرد: عشایر جامعه‌ای هستند که همه وجود خود را می‌گذارد تا استقلال کشور تحت‌الشعاع قرار نگرفته و اثرگذاری بالایی در زمینه اقتصادی دارند.

وی با اشاره به اینکه ۲۵ درصد گوشت قرمز با تلاش عشایر تولید می‌شود، گفت: این تولید با تلاش شبانه‌روزی همه اعضای این جامعه همراه شده و همه با تقسیم کار سنی و جنسی، عمر خود را در سختی و مسیر کوچ می‌گذارند تا نیازهای جامعه برطرف شود.

صیدایی افزود: در برابر این همه تلاش باید استان هرچه توان دارد برای خدمت به جامعه عشایری به کار گیرد و براساس فرمایشات امام راحل، توصیه مقام عظمای ولایت و تأکید دولت و مجموعه دولتی استان، همه ما خادم عشایر بوده و منتی بر آن‌ها نداشته و باید مشکلات این قشر را در جلسه شورای عشایر بررسی کرده و راه‌های پشتیبانی از آن‌ها را بیابیم.

امکانات تحصیلی عشایر

امکانات تحصیلی عشایر

 

منبع: خبرگزاری تسنیم

www.tasnimnews.com

  • 20 مهر 1396
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |

پشتیبانی و فروش

تلفن واحد پشتیبانی و فروش: 7000 15 35 011  داخلی 3 
همراه (مدیر فروش) : 2208 666 0911   

آدرس

مازندران بابل چهار راه نواب صفوی روبروی اشرفی 16 جنب گل و بلبل
تلفن و فکس: 7000 15 35 011