معرفی رایگان روستا راهکار مدیریت روستا

ابلاغ سهمیه نخست وام اشتغال روستایی

4 دی 1396
وام اشتغال روستایی

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور از ابلاغ ۲ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه به عنوان سهمیه مرحله نخست وام اشتغال روستایی خبر داد.

وام اشتغال روستایی

سیدابوالفضل رضوی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره زمان ابلاغ شیوه‌نامه اجرایی پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی از محل منابع ۱.۵ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی که قرار بود تا ۱۰ آذر به بانک‌ها ابلاغ شود، گفت: طبق برنامه ریزی‌های انجام شده قرار بود سه شنبه هفته گذشته جلسه نهایی برای ابلاغ دستورالعمل پرداخت تسهیلات وام روستایی برگزار و در نهایت روز چهارشنبه به بانک‌ها ابلاغ شود اما به دلیل اینکه بررسی لایحه بودجه ۹۷ در دستور کار دولت قرار گرفت تا در موعد مقرر تقدیم مجلس شود، جلسه نهایی تعیین تکلیف تسهیلات وام روستایی به هفته آتی موکول شد.

وی با بیان اینکه در صورت اتمام بررسی بودجه در جلسه هیأت دولت در روز شنبه، نشست نهایی برای بررسی روش پرداخت تسهیلات روستایی نیز فردا با حضور مسئولان دستگاه‌های مربوطه تشکیل می‌شود، گفت: در غیر این صورت، جلسه نهایی حتما در هفته آینده تشکیل و دستورالعمل اجرایی طرح ابلاغ می‌شود.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رئیس جمهور گفت: اواخر آبان ماه آیین‌نامه اشتغال روستایی از سوی معاون اول رئیس جمهور به وزارتخانه‌ها، دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط با اجرای طرح از جمله معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور ابلاغ و بر اساس آن سهم استان‌ها از تسهیلات اشتغال روستایی نیز مشخص شد.

رضوی درخصوص محور نشست نهایی تعیین تکلیف وام روستایی ادامه داد: آنچه قرار است طی هفته آینده در جلسه پایانی در خصوص آن جمع بندی شود، روش اجرای طرح، نحوه پرداخت تسهیلات به متقاضیان، شرایط وثایق و تضامین دریافتی، نحوه طرح‌های توجیهی و اقتصادی و در نهایت تهیه شیوه نامه و دستورالعمل مربوطه برای آغاز پرداخت تسهیلات است.

وی گفت: پس از برگزاری جلسه نهایی در هفته آینده، بخشنامه پرداخت تسهیلات از طرف ریاست بانک مرکزی، بخشنامه روش اجرای آیین نامه از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بخشنامه ارزیابی طرح‌های دارای توجیه اقتصادی نیز از سوی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری تدوین و ابلاغ خواهد شد.

سید ابوالفضل رضوی در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه روز گذشته (دوشنبه ۲۷ آذرماه) از طرف رئیس سازمان برنامه و بودجه سهمیه مرحله نخست پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی به صندوق توسعه ملی و موسسات عامل ابلاغ شد گفت: بر اساس لایحه دولت و مصوبه مجلس، در سال جاری مجوز اختصاص معادل ریالی ۱.۵ میلیارد دلار به میزان حدود ۶ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برای اشتغال مناطق روستایی، عشایری و سرمایه در گردش برای شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر دریافت شد.

وی تاکید کرد: هر یک از موسسات عامل باید معادل سهمیه‌ای که از صندوق توسعه ملی در اختیار آنها قرار می‌گیرد را با منابع خود تلفیق کنند و در قالب تسهیلات با نرخ سود ۶ درصد پرداخت کنند. بنابراین در مجموع ۶ هزار میلیارد تومان دیگر نیز از منابع داخلی خود موسسات به این منابع اضافه می‌شود که با این حساب حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان برای اشتغال روستایی در نظر گرفته شده است.

معاون جهانگیری ادامه داد: بر اساس آیین نامه اجرایی این طرح، ۳ بانک «کشاورزی»، «پست بانک» و «توسعه تعاون» و ۲ «صندوق‌ کارآفرینی امید» و «صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی» به عنوان پنج موسسه عامل پرداخت کننده این تسهیلات انتخاب شدند اما صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی به دلیل کمبود اعتبارات و عدم توانایی تلفیق منابع خود با سهم صندوق توسعه ملی از پرداخت این تسهیلات انصراف داد. بنابراین بانک کشاورزی، بانک توسعه تعاون، پست بانک و صندوق کارآفرینی امید به عنوان ۴ موسسه عامل در پرداخت تسهیلات ۱.۵ میلیارد دلاری اشتغال روستایی که بخش اول آن دیروز ابلاغ شد، مشارکت دارند.

وی درباره ابلاغ سهمیه هر یک از موسسات عامل برای پرداخت وام اشتغال روستایی از سوی رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: از کل سهمیه ۱.۵ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی (حدود ۶ هزار میلیارد تومان)، ۵۰ درصد نزد بانک کشاورزی و ۵۰ درصد مابقی نزد بانک توسعه تعاون، پست بانک و صندوق کارآفرینی امید طی دو مرحله از سوی صندوق توسعه ملی، سپرده گذاری می‌شود.

اختصاص ۲۲۵۰ میلیارد تومان به ۴ موسسه عامل در مرحله نخست

رضوی با اشاره به اینکه سهمیه مرحله نخست هر یک از موسسات عامل به آنها ابلاغ شده است، افزود: در فاز نخست ۲ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان از کل منابع ۶ هزار میلیارد تومانی صندوق توسعه ملی به ۴ موسسه عامل اختصاص یافت؛ به این ترتیب که در مرحله اول ۱۵۰۰ میلیارد تومان به بانک کشاورزی و ۲۵۰ میلیارد تومان به بانک توسعه تعاون، ۲۵۰ میلیارد تومان به پست بانک و ۲۵۰ میلیارد تومان نیز به صندوق کارآفرینی امید با دریافت تضامین لازم از موسسات عامل توسط صندوق توسعه ملی نزد آنها سپرده گذاری می‌شود.

حداقل وام ۱۰۰ میلیون تومان؛ حداکثر ۲ میلیارد تومان

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور همچنین از تعیین کف و سقف تسهیلات اشتغال روستایی خبرداد و گفت: به دلیل اینکه مکانیزم‌های جدی برای جلوگیری از انحراف این تسهیلات در نظر گرفته شده تا صرفا در جهت اشتغال هزینه شود، حداقل میزان پرداخت این تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است چراکه نظارت بر تسهیلات خرد کمتر از این میزان دشوار است و احتمال انحراف منابع وجود دارد؛ ضمن اینکه تسهیلات خرد برای اشتغال، خارج از این طرح عموما پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین سقف پرداخت این تسهیلات برای طرح‌های دارای توجیه اقتصادی ۲ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، دولت اوایل سال جاری به منظور خروج از بحران بیکاری در مناطق محروم و روستایی کشور، لایحه برداشت معادل ریالی ۱.۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی را به مجلس ارائه داد و در نهایت مجلس شورای اسلامی با این میزان برداشت در قالب «قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی» موافقت کرد. همچنین، آیین نامه اجرایی این قانون در تاریخ ۱۷ آبانماه سال جاری توسط هیأت وزیران تصویب و ابلاغ شد.


🔴 برای سفارش محصولات مدیریت روستا لطفا بر روی لینک زیر کلیک بفرمایید

تماس: ۰۱۱۳۲۲۹۰۱۳۴ در ساعات کاری(۸:۳۰ الی ۱۶) و در ساعات غیراداری با شماره ۰۹۱۱۶۶۶۲۲۰۸ آقای مهدی زاده تماس حاصل نمایید.

  • 4 دی 1396
  • |
  • ۲ دیدگاه
  • |
  1. علی گفت:

    سلام من ازروستای رحیم آبادبخش چترودشهرستان کرمان هستم که مردم این روستاهها۷۰درصدفقیرهستندبه هرکجامیرویم پارتی نداریم وازمابرای رشته بری،خیاطی وکارهای کوچک که فقط۵میلیون تومان وام میخواهیم میگویندبایدجوازداشته باشیدکه خودش یک معظله ونداشتن پول برای گرفتن جوازهم مشکلی دیگرمن خانمم ازمدرسه جوازخیاطی داردوهم قلاب بافی با۳دخترهردوی مابیکاریم ولی جواب درستی به مانمیدهندچرا؟تازه میگوینداعتبارهم نرسیده من چکارکنم۰۹۱۳۸۴۰۲۷۵۵

  2. علی گفت:

    درسال۸۳زلزله زرندیک کدبه اسم۶۵ متری برای ماساختندکه فقط اسکلت ساختمان ۴۹متری راگذاشتندورفتندماموندیم بی پولی،ودرست کردن داخل آنهاحالاساختمان درزلزله های اخیرضربه خورده میگویندوام خودرابپردازیدتاوام بگیریدآخه ازکجابیاوریم مابایددرخاکهازندگی کنیم چون پول پرداخت وام خودرانداریم ۰۹۱۳۸۴۰۲۷۵۵

پشتیبانی و فروش

تلفن واحد پشتیبانی و فروش: 7000 15 35 011  داخلی 3 
همراه (مدیر فروش) : 2208 666 0911   

آدرس

مازندران بابل چهار راه نواب صفوی روبروی اشرفی 16 جنب گل و بلبل
تلفن و فکس: 7000 15 35 011