معرفی رایگان روستا راهکار مدیریت روستا

لزوم تمرکز بر اشتغال روستایی در سال ۹۷

25 اسفند 1396
لزوم تمرکز بر اشتغال روستایی در سال 97

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی گفت: روستاهای بخش مرکزی شهرستان ساوه از منابع آبی پایداری برخوردار نیستند.

به گزارش ایسنا، محمدرضا منصوری در همایش دهیاران و شوراهای اسلامی روستاهای بخش مرکزی ساوه با اشاره به این‌که «اقتصاد روستاها وابسته به کشاورزی و دامداری است»، اظهار کرد: اصلی‌ترین زیرساخت برای توسعه کشاورزی منابع آبی است که به دلیل این‌که ساوه کم بارش‌ترین شهرستان استان مرکزی است از منابع آبی پایدار برای توسعه کشاورزی برخوردار نیست.

وی با تاکید بر مدیریت منابع آبی در شرایطی که این منطقه با بحران جدی آب مواجه است، گفت: جلوگیری از واگذاری‌ها و تجهیز باغات و مزارع به سیستم‌های نوین آبیاری مهمترین راهکار برای مدیریت منابع آبی است.

وی با اشاره به «تامین نیاز آبی بخشی از باغات و مزارع بخش مرکزی ساوه از آب ذخیره شده در دریاچه سدالغدیر» اظهار کرد: با وجود این‌که در سال جاری شاهد کاهش میزان بارندگی‌ها به میزان ۶۰ درصد نسبت به سال گذشته بودیم اما با اقدامات صورت گرفته در بالادست سدالغدیر؛ شامل جلوگیری از ایجاد مانع بر سر راه انتقال سهم آب سدالغدیر از رودخانه قره چای و لایروبی مسیر انتقال آب در حال حاضر بالغ بر ۴۰ میلیون متر مکعب آب در این سد ذخیره سازی شده است در حالی‌که در سالیان گذشته این میزان تا ۱۵ میلیون متر مکعب کاهش یافته بود.

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس ساماندهی و مرمت محورهای مواصلاتی روستایی بخش مرکزی را از دیگر مشکلات دانست و افزود: با خرید قیر رایگان و جذب اعتبارات ملی عملیات مرمت و بهسازی راه‌های روستایی با مناسب شدن شرایط آب و هوایی آغاز خواهد شد و بخش اعظمی از جاده‌ها بهسازی و مرمت خواهد شد.

وی به رونق اقتصاد روستایی از مسیر تقویت گردشگری و بوم گردی اشاره کرد و افزود: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که کارکردهای روستایی در حوزه گردشگری و بوم گردی با تخصیص اعتبارات تقویت شود تا شاهد حجم گسترده حضور گردشگران در روستاهای شهرستان باشیم.

وی هم‌چنین به سرمایه‌گذاری خودروسازی رنو در ساوه اشاره کرد و افزود: با استقرار سرمایه گذاران خودروساز رنوی فرانسه در کارخانه‌ای که در بخش مرکزی ساوه جانمائی شده است قطعا توسعه بخش مرکزی شتاب خواهد گرفت و به دلیل ارزش افزوده بالای این صنعت بودجه روستاهای شهرستان به ۲.۵ برابر افزایش خواهد یافت.

نماینده مردم ساوه و زرندیه در عین حال تصریح کرد: با وجود تحریم‌ها و محدودیت منابع مالی اما اتفاقات خوبی در روستاهای شهرستان بوقوع پیوسته است به گونه ای که در هر روستا شاهد اجرای عملیات عمرانی هستیم.

وی خواستار تمرکز بیشتر در حوزه اشتغال روستایی در سال ۹۷ شد و افزود: رویکرد حمایتی دولت در اشتغال روستایی باید در سال آینده تقویت شود تا شاهد ماندگاری بیشتر جمعیت روستایی و مهاجرت معکوس باشیم.

وی با اشاره به کاهش ۵۰ درصدی درآمد استان از محل مالیات بر ارزش افزوده در سال جاری اظهار کرد: منابع مالی درآمدی مالیات بر ارزش افزوده از محل تولیدات صنایع است و چون شاهد رشد صادرات در حوزه تولیدات صنعتی در سال جاری بودیم؛ لذا طبق قانون مالیات ارزش افزوده بر صادرات کالا تعلق نمی‌گیرد از این رو شاهد کاهش ۵۰ درصدی این منبع مالی در استان هستیم.

منصوری گفت: مجموع درآمد استان از محل مالیات بر ارزش افزوده در سال گذشته ۳۳۰ میلیارد تومان بوده است که تا ماه گذشته در سال جاری این میزان به ۱۴۵ میلیارد تومان رسیده و پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال حدود ۱۷۰ میلیارد تومان شود که عملا نصف شده است. با وجود کاهش منابع مالی تنها راهکار توسعه روستایی ایجاد اشتغال و توانمند ساختن روستائیان است تا بتوان اقتصاد روستایی را رونق داد.

  • 25 اسفند 1396
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |


پشتیبانی و فروش

تلفن واحد پشتیبانی و فروش: 7000 15 35 011  داخلی 3 
همراه (مدیر فروش) : 2208 666 0911   

آدرس

مازندران بابل چهار راه نواب صفوی روبروی اشرفی 16 جنب گل و بلبل
تلفن و فکس: 7000 15 35 011