معرفی رایگان روستا راهکار مدیریت روستا

حضور مدیریت جهاد برای راه اندازی دستگاه گردو تکان در روستای گیجالی پایین

11 مهر 1397

حضور مدیریت جهاد برای راه اندازی دستگاه گردو تکان در روستای گیجالی پایین

فصل برداشت گردو بستگی به شرایط محیطی دارد.مثلا در مناطق سرد در اواخر مهر ماه است.اما آنچه مسلم است هنگام برداشت گردو پوست آن باید به رنگ قهوه ای مایل به خاکی در آمده باشد وپوست آن به راحتی از گردو جدا شود.برداشت محصول گردو باید در اولین فرصت که گردو ها پوست می دهند انجام شود.و بعد از چیدن گردوها باید آنها را پوست کنده ومحصول را در سایه ودر جای خشک پهن کرد تا خشک شوند.محل خشک کردن باید طوری باشد که هوا در آن جریان داشته باشد. تا محصول به طور کامل خشک شود. در مناطقی که آفتاب ملایم باشد میتوان محصول را بعد از پوست گیری در آفتاب ملایم خشک کرد.اگر آفتاب شدید باشدموجب سیاه شدن مغز گردو وعدم بازار پسندی آن میشود.

توضیحاتی در مورد گردو و دستگاه گردو تکان

چیدن دانه به دانه گردو از درخت کار بسیار سختی است. گویند که هر که در حال چیدن گردو از درخت گردو بیفتد به احتمال زیاد یا جان خود را از دست می دهد یا عقلش را از دست می دهد. مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد به نقل از رجانیوز با اشاره به معلولیت جدید در این استان بیان کرد: ۲۰ درصد از معلولیت‌های ضایع نخاعی در استان به علت سقوط از درخت گردو هنگام برداشت محصول رخ داده است.

آمار تکاندهنده است؛ از هر پنج نفر یک نفر! آن هم نه در یک جنگ و مبارزه مسلحانه که در حال تلاش برای تکاندن گردوهای سمج آویزان شده از درخت! آنها که از درخت گردو بالا رفته اند می دانند که شاخه های صیقلی و کم دستگیره ای دارد و هنگام چیدن گردوها باید با چوب بلند و باریکی به شاخه ها یا گردوهایی کوبید که همچنان به شاخه چسبیده اند. چیدن گردو شاید به دشواری خرماچینی نباشد اما کار دشواری است. مثل بسیاری دیگری از کارهای کشاورزی.

پس با در نظر گرفتن این سخن که از قدین الایام بین مردم رواج دارد کسی جرات نمی کند که بالای این درخت برود و گردو بچیند. معمولا زیراندازی زیر شاخه و برگ درخت گردو پهن می کنند و یک فرد جسور تا نیمه های درخت از آن بالا می رود و درخت را به شدت تکان می دهد. با تکان ها گردو ها شروع به ریزش می کنند. گردوها روی زیرانداز ریخته شده و جمع آوری می شوند. ولی در این روش هستند گردوهای بیشماری که نمی ریزند و بالای درخت می مانند.

یکی دیگر از روش های سنتی برداشت محصول گردوبه این صورت است که با چوب بلند به شاخه های درخت ضربه میزنند.که باعث تکیده شدن گردوها میشود این روش علاوه بر زحمت زیاد و وقت گیر بودن آن باعث صدمه به درخت گردو میشود وثمر سالهای آینده گردو را نیز از بین میبرد.

خطر گردو تکاندن

در بخری نقاط از آنجایی که ارتفاع درخت گردو زیاد است برای برداشت مکانیزه واصولی از بالابر استفاده میشود که میتوان آنرا به تراکتور متصل نمود.

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژِی روش های نوینی در برداشت محصولات کشاورزی از جمله گردو ابداع گردیده است. از جمله چیدن گردو ها به کمک تربیت میمون ها ی تربیت شده و یا استفاده از دستگاه های شیکر (لرزاننده).

دستگاه شیکر گردو

شیکر (لرزاننده) می تواند با فرکانس (بسامد) و زمانی مشخص، تنه درخت یا شاخه های آن (از جمله بالاترین نقطه درخت به نام تاج درخت که دسترسی به آن در روش برداشت سنتی محصول بسیار دشوار است) را به لرزش در آورد و محصول به واسطه لرزش از درخت جدا شود.

تکنیک لرزش تنه توسط داربست های محکم تنه تنها در بالای سطح زمین وبا لرزش کامل و بی عیب درخت انجام شده است . تکنیک لرزش شاخه توسط بست های محکم انفرادی شاخه های درخت و لرزش ان ها انجام می شود

  • 11 مهر 1397
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |

پشتیبانی و فروش

تلفن واحد پشتیبانی و فروش: 7000 15 35 011  داخلی 3 
همراه (مدیر فروش) : 2208 666 0911   

آدرس

مازندران بابل چهار راه نواب صفوی روبروی اشرفی 16 جنب گل و بلبل
تلفن و فکس: 7000 15 35 011