معرفی رایگان روستا راهکار مدیریت روستا

از پیاده روی هشت ساعته معلم روستا تا حمل آب با بشگه های زنگ زده!

7 بهمن 1397

محرومیت در روستای کیشدان بخش مرکزی شهرستان بشاگرد فریاد می‌زند، اما فریادرسی برای پایان دادن به رنج و مشقت روستانشینانی که تنها دل‌خوشیشان یارانه بوده نیست.

بشاگرد زیر پونز محرومیت

اکثر روستاهای شهرستان بشاگرد دور از چشم‌‌ مسئولان‌ هستند و مردم این روستاها در سایه بی‌توجهی مسئولان با محرومیت انس گرفته و با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند.

«کیشدان» در ۱۸ کیلومتری روستای کوه حیدر و ۱۰ کیلومتری روستای برآهنگ و در فاصله ۷۰ کیلومتری مرکز شهرستان یکی از روستاهایی است که جبر جغرافیایی آن‌ها را از خدمات‌رسانی مناسب محروم کرده است.

گروه جهادی « یک دسته نیروی تازه نفس»سفر یک روزه را به روستای کیشدان آغاز کرده و به عمق محرومیت‌ها سفر می‌کند.

طبق هماهنگی‌هایی که با برخی از مسئولان و شوراهای روستا داشتیم راهی سفر از روستای کوه حیدر به سوی روستاهای بستکان و کیشدان شدیم و با هشت ساعت پیاده روی به روستای کیشدان رسیدیم و البته ابتدای کار برخی خواستند مرا به خاطر سختی راه که باید با پای پیاده رفت و آمد کنیم و همچنین نبود امکانات در روستا منصرف کنند، اما با هر مخالفتی گام‌هایم برای رفتن استوارتر می‌شد.

بعد ازهشت ساعت پیاده روی و عبور از کوه ها و دره ها وارد روستای کیشدان شدیم لحظه ورود به روستا سکوت آرام و عجیبی بر روستا حاکم بود، اما در عین سکوت، فریاد دردهای پنهان مردم این آبادی بلند بود، دردهایی که بزرگ مردانی که در مسئولیت‌های مختلف برای حضور در انتخابات مختلف به مردم قول و وعده‌هایی دادند تا به مشکلات مردم رسیدگی کنند اما امروز خبری از تحقق آن وعده‌ها نیست.

اهالی روستای کیشدان همانند ساکنان روستای بستکان معتقد بودند مسئولان فقط در موقع انتخابات به این روستا می آیند و به ما رسیدگی می کنند و برخی ها ناامید بودند و می گفتند جاده روستایمان مطمئنا در زمان انتخابات بازگشایی خواهد شد.

شاید باور وجود روستایی فاقد آب آشامیدنی سالم، راه ارتباطی مناسب، خانه بهداشت و نبود آنتن دهی تلفن همراه و… بعید به نظر برسد اما «کیشدان» در حالی که پنج خانوار در این روستا از کمترین امکانات رفاهی برای یک زندگی حداقلی برخوردارند مصداق بارز این نداشتن‌ها است.

«کیشدان» که روزگاری به خاطر روان بودن آب در دشت‌ها در بخش کشاورزی و دامپروری رونق داشت امروزه به خاطر خشکسالی حتی چشمه تأمین آب شرب هم خشکیده و حال و هوای گذشته در آن رنگ باخته است.

سادگی، فقر و محرومیت در چهره مردمان روستای کیشدان به روشنی دیده می‌شود. مردم روستای کیشدان با وجود سختی‌ها و با کمترین و ناچیزترین امکانات به کار و تلاش ادامه می‌دهند و در برابر سختی‌ها مقاومت می‌کنند.

وقتی به این روستای کیشدان سفر می‌کنی جوانانی را می‌بینی که به جای اینکه در دستشان موبایل، تبلت و سایر امکاناتی که جوانان امروزی دارند را ببینی فقط چوب دستی را می‌بینی که تنها آرزوهایشان را با آن بر روی خاک نقاشی می‌کنند.

زنان روستا کمرشان زیر بار کارهای روزمره خم شده است؛ آوردن هیزم از کوه، نگهداری از گوسفندان، بر دوش گرفتن بشکه‌های آب از جمله کارهایی است که زنان روستای کیشدان در بخش مرکزی بشاگرد در کنار خانه‌داری انجام می‌دهند.

جاده روستای کیشدان مسدود است و در فصول بارندگی راه ارتباطی روستا به طور کلی قطع می شود و اگر کسی مریض شود بر دوش حیوانات چهارپا گذاشته تا بیش از چهار ساعت خود را به روستای برآهنگ رسانده تا برای رضای خدا خودرویی پیدا شود و تا شهر برساند اگر هم نرسد باید بمیرد و این‌ها بخشی از درد دل‌های زنان روستای کیشدان است که از خبرنگار می‌خواهد به گوش مسئولان برسد.

یکی از اهالی روستای کیشدان اظهار کرد: به محض بارندگی راه ارتباطی روستا به روستای بستکان و برآهنگ که ۴۰ کیلومتر فاصله دارد قطع می شود و از مسئولان یاری می خواهیم که جاده روستا را بازگشایی کنند چرا که مردم فقیرند و توانایی مالی ندارند.

وی با اشاره به اینکه آب آشامیدنی را از چاه تامین می کنیم، ادامه داد: آب آشامیدنی سالم نداریم و بسیاری از چشمه ها خشکیده به سختی آب آشامیدنی مورد نیازمان را تامین می کنیم.

این زن روستایی گفت: بر اثر نبود امکانات بسیاری از مردم مهاجرت کردند در حال حاضر پنج خانوار که ۲۵ نفر را شامل می شود و بسیاری از دانش آموزان این روستا در گذشته ترک تحصیل کرده اند چرا که امکان رفت و آمد با این جاده خاکی غیرممکن بود.

وی بیان کرد: چند ماهی می شود که با ستفاده از انرژی خورشیدی برق دار شده ایم اما این فقط در حد یک لامپ و پنکه پاسخگوی اهالی روستا است و مردم نمی توانند از یخچال، کولر، تلویزیون و…استفاده کنند.

این بانوی بشاگردی اضافه کرد: روستای کیشدان فقط یک مدرسه ابتدایی را دارد و دانش آموزان این روستا باید برای ادامه تحصیل در مقطع راهنمایی به روستاهای همجوار بروند که با توجه به مسافت طولانی با پای پیاده این غیرممکن است.

وی تصریح کرد: مدرسه روستا گاه گلی است و هیچ گونه امکانات گرمایشی و سرمایشی برخودار نیست و دانش آموزان به سختی در این مدرسه به تحصیل می پردازنند.

این زن روستایی گفت: زمانی که جاده مسدود است معلم این روستا با پای پیاده به این روستا می آید و به دانش آموزان درس می دهد.

وی اظهار کرد: بارندگی اخیر کشاورزی اهالی روستا را از بین برده و خسارت زیادی به اهالی روستا وارد شده و تنها منبع درآمد ساکنان روستا از بین رفته است.

وی با بیان اینکه روستای کیشدان فاقد مسجد و حسینیه است، افزود: روستای کیشدان فاقد لوله کشی آب است و اهالی روستا آب مورد نیازشان را با استفاده از دبه از طریق چاه تامین می کنند.

سفر ما به بشاگرد تمام شد اما مردم روستا چشم انتظار حضور و حمایت مسئولان هستند؛ مردمی که به امید گزارش رسانه‌ها لبخند به چهره‌شان نشست و امیدوار شدند که شاید به مشکلات آنها رسیدگی شود و توجه به روستاها ضروری به نظر می‌رسد استمرار کم‌توجهی به روستاها افزایش مهاجرت و خالی از سکنه شدن روستاها را در پی دارد.

منبع:خبرگزاری بسیج هرمزگان

  • 7 بهمن 1397
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |

پشتیبانی و فروش

تلفن واحد پشتیبانی و فروش: 7000 15 35 011  داخلی 3 
همراه (مدیر فروش) : 2208 666 0911   

آدرس

مازندران بابل چهار راه نواب صفوی روبروی اشرفی 16 جنب گل و بلبل
تلفن و فکس: 7000 15 35 011