معرفی رایگان روستا راهکار مدیریت روستا

سیاستهای اعلامی با سیاست های اعمالی در حوزه مدیریت روستایی باید همراستا باشد

23 خرداد 1398
توزیع عادلانه خدمات و امکانات در جهت توزیع متوازن جمعیت

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستائی وزیر کشور و رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور،‌ پشتیبانی حداکثری از روستاها و شهرهای کوچک و توزیع عادلانه خدمات و امکانات در جهت توزیع متوازن جمعیت را از سیاستهای اصلی وزارت کشور برشمرد و بر هم راستا بودن سیاستهای اعلامی با سیاست های اعمالی و ثبات مدیریت ها در حوزه مدیریت روستایی استانها تاکید نمود.
مهدی جمالی نژاد که چهارشنبه ۲۲ خرداد در نشست مدیران کل دفاتر امور روستایی و شوراهای استانداریها سخن می گفت، افزود: تاکنون مجوز تاسیس ۳۷ هزار و ۵۹ دهیاری از سوی وزارت کشور صادر و درجه مربوط به ۲۵ هزار و ۲۳۰دهیاری در کشور بر اساس شاخص‌های جمعیت، وسعت و درآمد تعیین و ابلاغ شده است.

وی همچنین از واگذاری ۱۶ هزار و ۶۵۶ دستگاه انواع ماشین‌آلات عمرانی و خدماتی به دهیاری‌ها خبر داد و افزود: از این تعداد، ۴۱۶۳ دستگاه مربوط به دولت یازدهم و دوازدهم بوده است.
وی از تاسیس ۸۹۳ پایگاه آتش‌نشانی براساس شاخص‌های مرکزیت و پوشش حداکثری در مناطق روستایی کشور خبر داد و گفت: از این تعداد ۵۶۲ پایگاه که ۶۳ درصد مجموع پایگاه ها را شامل می شود، طی ۶ سال اخیر تاسیس شده است.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستائی وزیر کشور با اشاره به اینکه ۸۰درصد مجموع اعتبارات پرداختی به دهیاریها از زمان تاسیس آنها تاکنون در دولتهای یازدهم و دوازدهم می باشد افزود: از سال ۱۳۸۲ تا پایان سال ۱۳۹۷، درمجموع بیش از ۱۸۷ هزار میلیارد تومان اعتبارات متمرکز (ملی و استانی) بین دهیاری‌ها توزیع شده است.
وی اضافه کرد: به منظور تقویت جایگاه قانونی نهاد دهیاری اقداماتی نظیر؛ تدوین لایحه اصلاح و الحاق موادی به قانون تاسیس دهیاری‌ها ی خودکفا و تقدیم به هیات محترم دولت به منظور رفع خلاء‌ها، چالش‌ها و تعارضات قانونی، اصلاح آیین‌نامه استخدامی دهیاری‌ها و آیین‌نامه اجرایی قانون شوراها به منظور ارتقاء امنیت شغلی دهیاران، افزایش سهم دهیاری‌ها از اعتبارات متمرکز عوارض سوخت (از ۲۰ درصد به ۳۵ درصد) به منظور تقویت بنیه مالی دهیاری‌ها و نظایر آن انجام شده است.
رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریها با تاکید بر تخصیص بخشی از اعتبارات متمرکز برای کمک به اجرای پروژه‌های واجد اولویت یا نیمه تمام دهیاری‌ها افزود: بطور متوسط سالانه بیش از ۱۰ هزار پروژه خرد و متوسط مقیاس توسط دهیاری‌ها اجرا می‌شود. در سال۱۳۹۷بیش از ۱۴ هزار پروژه در هفته دولت و دهه مبارک فجر توسط دهیاری‌ها به بهره‌برداری رسیده است.
وی توجه ویژه به ساماندهی مدیریت پسماند در روستاها را با توجه به بهره گیری از ظرفیت های دهیاریها از مهمترین برنامه های سازمان شهرداریها و دهیاریها برشمرد و گفت: جمع‌آوری زباله در بیش از ۲۹ هزار روستای کشور انجام شده و همچنین تاکنون ۶۶۵۹ بوستان چند منظوره روستایی در کشور ایجاد شده است که ۸۳درصد آن در دولتهای یازدهم و دوازدهم به بهره برداری رسیده است.
جمالی نژاد با اشاره به پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به دهیاری‌ها در راستای حمایت از طرح‌های درآمدزای دهیاری‌ها، افزود: طی دو سال گذشته در قالب پرداخت تسهیلات بانکی به ۵۸۵ طرح درآمدزای دهیاری‌ها، اعتباری بالغ بر ۱۹۰ میلیارد تومان تخصیص یافته است که منجر به ایجاد درآمد پایدار برای دهیاری‌ها و فراهم شدن زمینه اشتغال حدود ۱۵۶۳ نفر در روستاهای کشور شده است.
وی همچنین از شناسایی حدود سه هزار طرح کارآفرین و خلاق در عرصه‌های روستایی و انتشار طرح‌های منتخب در قالب دو جلد کتاب با عنوان “کارآفرینان برتر روستایی ایران” و پرداخت تسهیلات به طرح‌های درآمدزای دهیاری‌ها خبر داد.
رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، توسعه و ایجاد زیرساخت‌های گردشگری روستایی را از مصادیق بارز رونق تولید در روستاها بر شمرده و گفت: با توجه به ظرفیت‌های گردشگری مناطق روستایی و نقش آن در ایجاد رونق اقتصادی در روستاها طی سال‌های ۹۵ و ۹۶ برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری در ۲۸۰ روستای هدف اعتباراتی حدود ۲۵ میلیارد تومان تخصیص یافته است.
وی همچنین در زمینه گسترش حضور زنان در عرصه مدیریت روستایی اظهار کرد: از ابتدای تاسیس نهاد دهیاری در کشور تاکنون شاهد افزایش روزافزون حضور زنان در عرصه مدیریت روستایی بوده‌ایم. به گونه‌ای که در حال حاضر ۲۵۷۶ نفر از بانون کشور به عنوان دهیار مشغول فعالیت هستند و این تعداد در آغاز فعالیت دولت محترم تدبیر و امید ۸۸۸ نفر بوده است.

جمالی نژاد همچنین گفت: در راستای هم‌افزایی و اثربخشی فعالیت دستگاه‌های اجرایی مرتبط با توسعه روستایی تاکنون ۲۷ تفاهم‌نامه همکاری مشترک با دستگاه‌هایی همچون؛ سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، سازمان بهزیستی کشور و … منعقد شده است.

جمالی نژاد همچنین گفت: سیاست های اعمالی ما باید با سیاست‌های اعلامی ما یکسان باشد. نباید این طور باشد که سیاستی در راستای مدیریت روستایی را اعلام کنیم و بگوییم که روستاها محور توسعه ما هستند، اما در تصمیم گیری ها از نظرات مدیران کل دفاتر امور روستایی استانداری ها بهره‌ای نگیریم.
وی همچنین بر لزوم ایجاد ثبات در مدیران کل روستایی تاکید نمود و افزود: عدم ثبات در این حوزه آسیب‌ های جدی را به همراه دارد. قطعا باید در این حوزه از مدیران خلاق و فکور و نوآور بهره بگیریم و به منظور تحقق برنامه ها، شاهد ثبات در حوزه مدیران روستایی باشیم.

 

به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور

  • 23 خرداد 1398
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |

پشتیبانی و فروش

تلفن واحد پشتیبانی و فروش: 7000 15 35 011  داخلی 3 
همراه (مدیر فروش) : 2208 666 0911   

آدرس

مازندران بابل چهار راه نواب صفوی روبروی اشرفی 16 جنب گل و بلبل
تلفن و فکس: 7000 15 35 011