معرفی رایگان روستا راهکار مدیریت روستا

پاسخ به برخی سوالات کلیدی دهیاران (۸)

23 آذر 1398
پاسخ به برخی سوالات کلیدی دهیاران (۸)

پرسش سی و چهارم  : برای اینکه دهیاری بتواند از کسی شکایت کند ، باید در سامانه‌ی ثنا به عنوان چه نوع شخصیتی ثبت شود؟

پاسخ : دهیار شخص حقیقی و  دهیاری حقوقی می باشد .

وقتی دهیاری به عنوان یک شخصیت حقوقی ذی‌نفع باشه باید به عنوان یک شخصیت حقوقی شاکی شود ، که شخص دهیار نماینده‌ی دهیاری در اون شکایت خواهد بود .

پرسش سی و پنجم : شهرداری قطعه زمینی را بدون توافق با مالک تصرف و تبدیل به خیابان کرده است. آیا امکان مطالبه اجرت المثل می باشد؟ یا فقط مطالبه قیمت باید نمود؟

پاسخ :امکان اخذ مطالبه اجرت المثل ایام تصرف در این خصوص محل اختلاف است و سه دیدگاه در این رابطه در رویه قضایی وجود دارد :

۱. عده ای این نوع تصرف را به دلیل عدم وجود عنصر سوء نیت غصب ندانسته و لذا مالک را مستحق دریافت اجرت المثل ایام تصرف نمی دانند.

۲. در دیدگاه دیگر گفته می شود باید توجه داشت که تعلق اجرت المثل دائر مدار غصب نیست تا در صورت عدم تحقق آن نظر به عدم استحقاق مطالبه آن در مانحن فیه داد. بلکه جبران خسارت دائر مدار «تسبیب» می باشد و با فعل غیرقانونی که همان تصرف غیرقانونی موضوع ماده ۸ قانون نحوه خرید اراضی واقع در طرح های عمومی و عمرانی می باشد تسبیب محقق است و بر اساس اصل جبران کامل خسارت و اصل عدم تداخل اسباب باید به مالک اجرت المثل تعلق بگیرد.

۳. گروه دیگر قائل به تفکیک شده و در جایی که ملک واقع در طرح ، در زمان اجرای طرح و اخذ منافع قریب الحصول نیست و بالفعل استفاده نمی شده با توجه به عدم تحقق نظریه «قابلیت سرزنش در مسئولیت مدنی» در موضوع و عدم تحقق رکن ضرری به عنوان رکن مسئولیت مدنی استحقاقی برای مالک نسبت به مطالبه اجرت المثل قائل نیستند.
در هر حال جهت دفاع از خود بهتر است وکیل دادگستری متخصص حوزه شهرداری با استدلال های قوی روی پرونده کار کند.

 

☘️ لطفا پرسش ها و نظراتتان را در قسمت دیدگاه با ما در میان بگذارید .

✅ پرسش های سری های قبل را نیز میتوانید مطالعه بفرمایید : سری سوالات یک – سری سوالات دو – سری سوالات سه – سری سوالات چهار – سری سوالات پنج _سری سوالات شش _ سری سوالات هفت 

  • 23 آذر 1398
  • |
  • دیدگاه
  • |
  1. محمد گفت:

    سلام وقت بخیر ، حکم سرپرستی دهیار اگه بخواد زده بشه ،لزومی داره ک شخص معرفی شده برای دهیار شاغل جای دیگه نباشه (برای روستاهای بالا ۱۵۰۰نفر) تاکید میکنم حکم سرپرستی ، ن حکم دهیاری

پشتیبانی و فروش

تلفن واحد پشتیبانی و فروش: 7000 15 35 011  داخلی 3 
همراه (مدیر فروش) : 2208 666 0911   

آدرس

مازندران بابل چهار راه نواب صفوی روبروی اشرفی 16 جنب گل و بلبل
تلفن و فکس: 7000 15 35 011