معرفی رایگان روستا راهکار مدیریت روستا

روستای جوخواه

28 آبان 1399

جوخواه، jokhah روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان طبس استان خراسان جنوبی ایران.این روستا مرکز دهستان منتظریه است و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵جمعیت آن ۱۰۲۹ نفر (۴۵۰ خانوار) بوده‌است.

از عمده محصولات تولیدی این روستا گندم و جو می‌باشد.
همچنین نقاط دیدنی این روستا قلعه قدیمی با ۷ برج و بارو که در زلزله ی طبس تخریب شد و رباط چهارده و بافت قدیمی و مجموعه ی با ارزش باقیمانده از زلزله ی طبس شامل حمام و مدرسه و مسجد و ساباط و مقبره و آب انبار و کاروانسرا و خانه باغ های مسکونی قدیمی می‌باشد. از دیگر اماکن دیدنی مواردی است که در زیر بیان شده ‌است:
۱- قلعه کهنه جوخواه بالای ۱۰۰ سال طبس – جوخواه – ۱۵کیلومتر
۲- آب انبار قلعه جوخواه ۲۵۰ سال طبس – جوخواه-۱۵کیلومتر
۳- مزار دو سردار (مقبره ی سپهسالار ) جوخواه ۷۰۰ سال طبس – جوخواه-۱۵کیلومتر
۴- رباط جوخواه ۳۵۰ سال طبس – جوخواه-۱۵کیلومتر
۵- حمام ده قدیم جوخواه معاصر طبس –جوخواه-۱۵کیلومتر
۶- مسجد قدیم جوخواه معاصر طبس –جوخواه-۱۵کیلومتر

از دیگر جاذبه‌ها:
کال جنی است که در فاصله ۱۰ کیلومتری شرق روستا و در پای کوه‌های شتری قرار دارد که به همت مردمان این دهستان آب از طرف کوه به سمت روستاهای پایین دست (روستای تشکانان) سرازیر می‌شود. از دیگر جاذبه‌های همین مسیر حرکت زیبای آب چشمه ای است که فقط در کال جنی دیده می‌شود. بدین صورت که آب روان کال جنی از طریق کانال حفر شده در جداره ی کال وارد چاهک‌ها (چهک‌ها) شده و درهمان جداره ی کال جنی به مسیر خود ادامه می‌دهد و در نهایت از زیر زمین توسط رشته چاهای قنات سرازیر می‌شود. در قدیم در مسیر راه به استخری می‌رسید که به آن استخر شاعر می‌گفتند که در کنار آن نیز کافه ای در مسیر جاده ایجاد شده بود که به آن نیز کافه شاعر می‌گفتند واین وجه تسمیه شاعر به دلیل حضور شاعر محلی بنام ابوالقاسم آتش افروزبوده است . در ادامه ی مسیر آب قنات به روستای تشکانان در جوار روستای جوخواه میرسد .

نام روستا: جوخواه

استان: خراسان جنوبی

نام شهر: طبس

نام بخش: مرکزی

نام دهستان: منتظریه

  • 28 آبان 1399
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |

پشتیبانی و فروش

تلفن واحد پشتیبانی و فروش: 7000 15 35 011  داخلی 3 
همراه (مدیر فروش) : 2208 666 0911   

آدرس

مازندران بابل چهار راه نواب صفوی روبروی اشرفی 16 جنب گل و بلبل
تلفن و فکس: 7000 15 35 011