معرفی رایگان روستا راهکار مدیریت روستا

پیام رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به مناسبت هفته پژوهش/ حضور موثر مدیریت شهری و روستایی در گام دوم انقلاب مستلزم توجه به نتایج پژوهش های کاربردی است/ ضرورت توجه مضاعف به پژوهش‌محوری در نحوه اداره شهر و روستا و آینده نگاری

21 آذر 1400

دکتر جمالی نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با صدور پیامی به مناسبت هفته پژوهش تاکید نمود: با توجه به تنوع وظایف و افزایش انتظارات جامعه، حضور موثر مدیریت شهری و روستایی در گام دوم انقلاب با هدف ارتقای خدمات به مردم و اداره مطلوب شهر و روستا؛ مستلزم توجه دقیق به نتایج پژوهش های کاربردی است.

به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، متن پیام دکتر جمالی نژاد به مناسبت هفته پژوهش به این شرح است:

بدون شک در دنیای امروز، دانایی یکی از محورها و شاخص‌های اصلی پیشرفت و تعالی هر جامعه به شمار می‌رود و ارتقای دانایی نیز بیش از هرچیز در گرو حاصل فعالیت‌های پژوهشی است. لذا پژوهش را بایستی موتور محرک پیشرفت و توسعه و راهی برای گسترش مرزهای علم و دانش و گشودن افق‌های درخشان هر جامعه دانست. اقدامی که توجه شایان به آن موجب ارتقاء دانش، بینش و نگرش دست اندرکاران و مدیران می شود.

هفته پژوهش و فناوری، فرصت مناسبی برای توجه و تمرکز روی ابعاد مختلف امر پژوهش و فناوری در کشور فراهم می‌آورد تا از یک سو فعالان این عرصه، ضمن اطلاع از روندها و وضعیت موجود و آینده پژوهی، راهکارهای عالمانه‌ای را برای حل مسایل پیش‌رو و طی نمودن مسیر توسعه کشور ارایه دهند و از سوی دیگر دستگاه‌های اجرایی از جمله شهرداری‌ها و دهیاری‌ها نیز با بهره‌گیری از یافته‌های علمی و دانشی، شهرها و روستاها را بهتر و عالمانه‌تر از قبل اداره نمایند.

در دنیایی زیست می‌کنیم که تغییرات روزافزون علم و فناوری، توسعه فضای مجازی و . . . بیش از هر چیز، ضرورت روزآمدی و تغییر مداوم رویکردها در نحوه اداره شهر  و روستا را به ما یادآور می‌شود. بدون شک، اداره شهرها و روستاهای آینده، نسبت به آن چیزی که در تفکرات ماست و آن چیزی که در آن زندگی می‌کنیم، از ابعاد مختلف بسیار متمایز خواهد بود. در آینده تمامی چارچوب‌های کاری، ساختارهای حرفه‌ای، قوانین و مقررات، روش‌های اعمال مدیریت، با امروز تفاوت خواهد داشت و شهرداری‌ها و دهیاری‌ها با انتظارات گسترده و متنوع شهروندان، اصناف و سازمان‌ها و همچنین برخی الزامات جدید در عرصه مدیریت شهری و روستایی مواجه می‌شوند که بیش از هر چیز نیازمند توجه مضاعف به پژوهش‌محوری در نحوه اداره شهر و روستا و آینده نگاری است.

هم اکنون شهرداری ها و دهیاری های کشور با توجه به ضرورت انجام تکالیف خود و انتظارات جامعه از آنها برای افزایش خدمات و توسعه زیرساختهای شهر و روستا با مسایل و پرسش های مهمی در زمینه های تامین درآمد پایدار و تولید ثروت، جذب سرمایه گذاران و بخش خصوصی، جلب مشارکت های مردمی، کاهش آثار مرگبار آلودگی هوا و آلودگی های زیست محیطی، توسعه بهینه حمل و نقل شهری، افزایش تاب آوری، تحقق شهر هوشمند و شهرداری الکترونیکی، … مواجه هستند که پاسخ منطقی، دقیق و کاربردی به این موضوعات به تنهایی از عهده مدیریت شهری و روستایی خارج است و نیازمند ارزیابی های دقیق وتخصصی مسایل است که از طریق اجرای پژوهش های کاربردی و بهره گیری موثر از پژوهشگران و محققین کشور صورت می گیرد.

موضوع علم و پژوهش در فرهنگ ایرانی و اسلامی ما جایگاه ویژه ای دارد و این موضوع در قانون اساسی کشور، سند چشم انداز، سیاستهای کلی نظام و برنامه های میان مدت توسعه کشور مورد توجه قرار گرفته است. به نحویکه در سیاست های کلی علم و فناوری (مصوب ۱۳۹۳.۹.۲۶) به ارتقاء جایگاه جهانی کشور در علم و فناوری و تبدیل به قطب علمی و فناوری جهان اسلام و افزایش بودجه تحقیق و پژوهش با تاکید بر مصرف بهینه منابع و ارتقاءبهره وری اذعان دارد. همچنین در سیاست های کلی نظام اداری (ابلاغی ۱۳۸۹.۱.۱۴) به دانش بنیان کردن نظام اداری از طریق بکارگیری اصول مدیریت دانش و یکپارچه سازی اطلاعات اشاره دارد.

همچنین اهمیت پژوهش در محورهای مندرج در بیانیه گام دوم ابلاغی رهبر معظم انقلاب مورد تاکید فراوان قرار گرفته است.  این بیانیه دارای چند بخش کلی است که موتور پیشران کشور را برنامه ریزی و توجه اساسی به عرصه علم و فناوری قلمداد نموده است. مهمترین بخش بیانیه را سرفصل ها و توصیه های اساسی ۷ گانه در پرتو امید و نگاه خوشبینانه به آینده تشکیل می دهد که محور اول آن به حوزه علم و پژوهش تاکید اساسی دارد. در پی صدور این بیانیه،‌ وظایف شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برای فراهم ساختن بسترها و زیرساخت‌های لازم در جهت تحقق توصیه‌های هفت‌گانه این بیانیه، بسیار خطیر و با اهمیت است. این بیانیه، “سند وفاق شهرداری‌ها و دهیاری‌ها” در گام دوم انقلاب محسوب می‌شود. از شهرداری‌ها انتظار می‌رود با رویکرد آینده پژوهی و تسهیل‌گری، بسترهای لازم برای تحقق شهرهای انسان محور، دانش مبنا و دوستدار محیط زیست را فراهم کنند. همچنین با توجه به تنوع وظایف و افزایش انتظارات جامعه، حضور موثر مدیریت شهری و روستایی در گام دوم انقلاب با هدف ارتقای خدمات به مردم و اداره مطلوب شهر و روستا مستلزم توجه به نتایج پژوهش های کاربردی است.

در آغاز هفته پژوهش و فنآوری امسال، که با عنوان “پژوهش و فناوری؛ پشتیبان تولید” نامگذاری شده است، فرصت را غنیمت می‌شمارم تا ضمن عرض تبریک این مناسبت به پژوهشگران و فن‌آوران حوزه مدیریت شهری و روستایی کشور و همچنین همکاران عزیز و تلاشگرمان در شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، بار دیگر بر ضرورت تلاش مجدانه همگی عزیزان به منظور ترویج و توسعه پژوهش و فنآوری و بهره‌گیری از آن در راستای تحقق شهر‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و روستاهای قوی و به تبع آن ایران قوی، تاکید می‌نمایم.
با آرزوی آبادانی و توسعه روزافزون ایران عزیز. انشاالله

  • 21 آذر 1400
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |

پشتیبانی و فروش

تلفن واحد پشتیبانی و فروش: 7000 15 35 011  داخلی 3 
همراه (مدیر فروش) : 2208 666 0911   

آدرس

مازندران بابل چهار راه نواب صفوی روبروی اشرفی 16 جنب گل و بلبل
تلفن و فکس: 7000 15 35 011