معرفی رایگان روستا راهکار مدیریت روستا

معاون امور دهیاری‌ها در زنجان/ توسعه روستاها نیازمند دهیاران خلاق و مشارکت روستائیان است

27 آذر 1395
سعید رضا جندقیان در زنجان

سعیدرضا جندقیان بیدگلی، معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور گفت: از حیث ارزش کاری و اهمیت موضوع، دهیاران در بالاترین سطح مدیریتی کشور قرار دارند.

سعیدرضا جندقیان روز یکشنبه ۲۱ آذرماه در همایش فرمانداران، بخشداران، روسای شوراهای اسلامی بخش ها و دهیاران استان زنجان با بیان اینکه توسعه روستاها نیازمند دهیاران خلاق است، گفت: برای داشتن اقتصادی پویا و مولد در مناطق مختلف کشور، مشارکت روستائیان اصل اساسی است و بدون وجود این مشارکت توسعه اتفاق نمی افتد.
وی اظهار کرد: نباید موضوع مهم معیشت افراد خانوارهای روستایی در نزد مسئولان نادیده گرفته شود و در این راستا لزوم جذب مشارکت مردم برای همراهی با دهیاری ها ضروری است.
وی در ادامه با تشریح ظرفیت های دولت در روستاها، گفت: با وجود ظرفیت های بالای کشور، به مدیران خلاق برای ایجاد توسعه در روستاها نیازمندیم.
وی خواستار توجه مسئولان به اشتغال و معیشت روستائیان در کشور شد و افزود: با اینکه اقدامات عمرانی زیادی در روستاها صورت گرفته باید در خصوص معیشت و اشتغال روستائیان نیز اقدامات بیشتری صورت گیرد.
جندقیان با بیان عنوان شاخصه های پیدایش توسعه، تاکید کرد: اگر در کشوری جمعیت، هنر و تولید داخلی مظهر تمدن باشد، آن جامعه توسعه خواهد یافت.
وی با اشاره به اینکه ۹۵ درصد محصولات کشاورزی ایران را کشاورزان تولید می کنند، گفت: آیا این بی انصافی نیست که ۶۷ درصد ارزش افزوده حاصل از تولیدات کشاورزان را به امور شهری اختصاص دهیم.
وی اضافه کرد: در قانون پیشین سهم اختصاص از بودجه کشور ۲۰ درصد برای روستاها، ۲۰ درصد برای کلانشهرها و ۶۰ درصد برای سایر شهرها است و بر طبق قانون جدیدی که در حال تدوین است سهم دهیاری‌ها از ۲۰ درصد به ۳۷ درصد افزایش و سهم کلانشهرها به ۱۲ و سایر شهرها به ۵۳ درصد کاهش یافته است که این مهم خود اقدام مناسبی در تامین مالی دهیاری‌ها است.
سعید رضا جندقیان به بودجه ۸۱ هزار میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریالی دولت طی ۱۱ سال گذشته به بخش روستایی اشاره کرد و افزود: از این مبلغ، ۵۲ هزار میلیارد ریال طی سه سال گذشته و در دولت یازدهم به روستاها تخصیص یافته، اما با این وجود توسعه در این بخش محقق نشده است و مانع هایی وجود دارد.
معاون امور دهیاری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با توجه به موانع پیش روی توسعه، گفت: در کتاب تاریخ سیستان که ۱۲۰۰ سال پیش نگارش شده است، موانع پیش روی توسعه کمبود آب و ظلم نوشته شده است و در جهان امروز نیز علما، موانع توسعه را را کمبود آب، بیابان‌زایی یا همان بندریگ و نیز عدم وجود عدالت اجتماعی می‌دانند که همان نسخه ایرانی عدم توسعه است.
وی افزود: انتظار داریم نهاد دهیاری‌ها با فکر و ایده‌پردازی و نیز اندیشه، تقویت شود و دهیاران در حل مشکلات و اقدامات خود از مدیران ارشد استانی استفاده کنند و رویکردها را از منابع مالی تغییر دهند وگرنه نمی‌توانند بار مسئولیت‌شان را به مقصد برسانند.
جندقیان ابراز کرد: موضوع بحران آب، کویرزایی و نبود عدالت اجتماعی در هر کشوری سبب ایجاد مانع برای رشد و توسعه خواهد بود و ایران از این مسئله استثنا نیست.
وی به اهمیت حفظ محیط زیست و میراث فرهنگی در کشور اشاره و تصریح کرد: ساکنان روستا با ساماندهی دهیاری ها می توانند بهترین اهرم برای حفظ محیط زیست از مسائل مختلف باشند.
وی با اشاره به سخنان علمای توسعه اقتصادی، ادامه داد: علمای اقتصاد می‌گویند که در دنیا کسانی که تغییرات ایجاد می‌کنند یادگیرندگان هستند که اینان دنیا را به ارث خواهند برد و مابقی کسانی که در دنیا سیر می‌کنند وجود خارجی ندارند.
جندقیان در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: نهاد دهیاری باید منشا فکر، ایده پردازی، تدبیر، ساماندهی مردم و مشاوره برای توسعه روستا باشد.
در این جلسه، اسدالله درویش‌امیری استاندار زنجان گفت: میزان جمعیت روستایی در کشور به طور میانگین ۲۷ درصد است و این در حالی است که ۳۷.۵ درصد جمعیت استان زنجان را جمعیت روستایی تشکیل می‌دهد و ما در استان به داشتن چنین جمعیتی افتخار می‌کنیم و باید در راستای بهبود وضعیت زندگی و معیشت این تعداد جمعیت اقدام کنیم.
وی ادامه داد: به علت غفلتی که در کشور در مورد روستاها انجام شده، تشکل و سازمانی در یکایک روستاها به عنوان دهیاری تشکیل شده است که دهیاری‌ها به عنوان رابط نظام دولت و مردم عمل می‌کنند و انتطار داریم توسعه پایدار در روستاها در سرلوحه کار باشد.
وی خطاب به دهیاران، خاطرنشان کرد: از مشارکت روستاییان در انجام کارها استفاده کنید تا انجام پروژه‌ها بهتر و با برکت باشد. همچنین در روستاها بر مبنای شرایط فرهنگی و اجتماعی، مدیران را مستقر و کارها را انجام دهید و امروزه نیز دهیاران بر همین مبنا و اساس در روستاها مستقر می‌شوند و دهیاران باید بتوانند ارتباط دوجانبه خود را هم با مردم و هم با مسئولان ادامه دهند.
درویش‌امیری خاطرنشان کرد: بررسی‌هایی که از وظایف دهیاری‌ها احصا شد نشان داد که از ۴۸ بند وظایف دهیاری‌ها، ۳۵ مورد آن وظایف اجرایی و ۱۰ درصد وظایف اطلاع‌رسانی است که با توجه به اینکه دولت تریبونی ندارد این وظیفه اطلاع‌رسانی بیش از ۱۰ درصد است. همچنین ۱۷ درصد وظایف دهیاران نظارت بر امور روستاها و ۳۷ درصد وظایف ارتباطی با مردم روستا و مسئولان مرتبط با امور روستایی است که دهیاران باید در همه بخش های وظیفه‌ای خود با تمام توان تلاش کنند.
استاندار زنجان یادآور شد: آنچه از دهیاران انتظار می‌رود آن است که قوانین و مقررات را تا تحقق کامل آن اجرا کنند. دهیاران سفیران دولت در روستاها هستند.دو هزار و ۱۶ عضو شورای روستا و نیز ۶۲۳ روستا در استان زنجان وجود دارد که دهیاری دارند.
وی تصریح کرد: بر اساس مصوبه سفر استانی رئیس‌جمهور به استان زنجان، ۲۵ هزار هکتار زمین کشاورزی که باید به سیستم آبیاری نوین متصل می‌شدند که در این رابطه ۱۰ هزار و ۴۲۰ هکتار زمین به سیستم آبیاری نوین متصل و چهار هزار هکتار نیز در دست اقدام است و اگر تا پایان سال آینده در صورت تامین اعتبار ۱۱ هزار هکتار دیگر نیز که مطالعه و بررسی آن به اتمام رسیده به سیستم آبیاری نوین متصل خواهد شد. در بحث گازرسانی نیز در حال حاضر ۶۷ درصد روستاها از نعمت گاز بهره‌مند هستند.
جواد رحمتی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری زنجان در ادامه این جلسه اظهار کرد: کمتر فرصت پیش می‌آید که همه دهیاران و مسئولان استانی در کنار هم‌ جمع شویم و بهتر است این فرصت را به غنیمت بشماریم و نهایت استفاده را از این فرصت ببریم.
وی ادامه داد: باید دهیارها را یک آدم اقتصادی بسازیم و روستاها را به این سمت ببریم که دهیار در روستاها و روستاییان این باور را ایجاد کند که هیچ تغییری رخ نمی‌دهد مگر به خواست آنان باشد و باید بتوانیم با ایجاد طرح‌هایی بعد مالی روستاها را تامین کنیم و از استعداد و پتانسیل روستاییان در جای خود بهره ببریم.
وی افزود: باید در تامین معیشت روستاها تغییر نگرش داشته و با پشتوانه‌های فکری، عملی و مالی و نیز تسهیلات ارزان‌قیمت معیشت روستاها را تامین کنیم که این مهم خود سبب می‌شود که روستاییان ماندن در روستاها را به شهر ترجیح دهند.
این مراسم با تجلیل از دهیاران نمونه استان با حضور استاندار، معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور و شماری از مسئولان استانی پایان یافت.

  • 27 آذر 1395
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |

پشتیبانی و فروش

تلفن واحد پشتیبانی و فروش: 7000 15 35 011  داخلی 3 
همراه (مدیر فروش) : 2208 666 0911   

آدرس

مازندران بابل چهار راه نواب صفوی روبروی اشرفی 16 جنب گل و بلبل
تلفن و فکس: 7000 15 35 011