معرفی رایگان روستا راهکار مدیریت روستا

مداخلات توسعه‌ای در طبیعت از مرز هشدار گذشته است

4 اردیبهشت 1396
مداخلات توسعه‌ای در طبیعت از مرز هشدار گذشته است

معصومه ابتکار در پیامی به مناسبت روز جهانی زمین پاک اعلام کرد: هیچ گاه مخاطرات تا این حد آشکار نشده و آثار مداخلات توسعه ای در طبیعت از مرز هشدار و بحران عبور نکرده بود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و معاون رئیس جمهوری در پیامی به مناسبت روز جهانی زمین پاک گفت: توجه به وضعیت زمین، رهایی آن ازآلودگی ها و تخریب ها بیش از هر دوره ای توجه بشر را به خود جلب کرده چرا که هیچ گاه مخاطرات تا این حد اشکار نشده و آثار مداخلات توسعه ای در طبیعت از مرز هشدار و بحران عبور نکرده بود.

ابتکار با اعلام این که در زمینه بازیافت وسایل الکترونیکی مانند تلفن های همراه و باتری در حال برنامه ریزی و امضای تفاهم نامه با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هستیم افزود: مصرف آب، انرژی ، غذا و دیگر مصارف به لحاظ پایداری سرزمین و توجه به حقوق نسل های آینده از الگوی صحیحی پیروی نمی کند و نیازمند بازنگری جدی است و روز زمین پاک فرصتی برای مرور وضعیت موجود و میسر پیش رو است.
وی تاکید کرد: روز زمین پاک در ایران از سال ها قبل با فعالیت برمحور مدیریت مصرف، کاهش و بازیافت پسماند و زباله و پاکسازی آن از طبیعت متمرکز شده و البته در این زمینه کشور ما صاحب قانون مدیریت پسماند است که در سال ١٣٨٣ به تصویب رسید و شامل آیین نامه ها و دستورالعمل های اجرایی است. در دولت یازدهم این قانون به عنوان یک اولویت در مدیریت شهری و مناطق روستایی در دستور کار قرار گرفت به طوری که ضمن بازنگری آن، تسهیلات و حمایت‌های مختلف در فعالیت‌های مرتبط با مدیریت پسماندها به تصویب رسیده است.

روز جهانی طبیعت

رئیس سازمان محیط زیست تصریح کرد: شهرداری ها ، شوراهای شهر و روستا، دهیاری ها ، فرمانداری ها، بخشداری ها و در نهایت آحاد مردم در این موضوع نقش مهمی دارند، مشکل اصلی درمدیریت پسماند، کنترل و کاهش میزان آلودگی از مبدا و اسراف در بسیاری از موادی است که می توانیم پس از بازیافت دوباره آنها را استفاده کنیم اما تبدیل به دورریز و زباله می شوند.  در این شرایط فعالیت های آموزشی هدفمند اینک در سطوح مختلف تحصیلی با موضوع مدیریت پسماند و اصلاح الگوی مصرف مورد توجه است.

ابتکار افزود: در سال ٩٢ طرح «مسیر سبز-ساحل پاک» بر اساس یک تفاهم نامه جامع با استانداری ها، در مسیرهای گردشگری و تفرجی شمال کشور به اجرا درآمد و مدیریت پسماندهای صنعتی و بیمارستانی نیز با جدیت و بر اساس قانون پیگیری می شود.
وی ابراز امیدواری کرد رفتارهای فردی و گروهی و شیوه زندگی همگان نیز به کمک تحقق این مهم آید که بدون آن زمین پاک به رویایی دست نیافتنی تبدیل خواهد شد.

همایش روز جهانی زمین پاک با حضور معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست،  مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست، مدیرکل دفتر هماهنگی عمرانی و خدمات شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و جمعی از فعالان حوزه محیط زیست برگزار شد و معصومه ابتکار به دلیل دیدار با وزیر محیط زیست گرجستان امکان حضور در این همایش را نیافت. روز جهانی زمین پاک هر سال دوم اردیبهشت ماه برابر با ۲۲ آوریل به دلیل گستردگی و جهانی بودن معضل زباله ها و درک اهمیت حفظ زمین پاک، برگزار می‌شود.

منبع: خبرگزاری مهر

  • 4 اردیبهشت 1396
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |

پشتیبانی و فروش

تلفن واحد پشتیبانی و فروش: 7000 15 35 011  داخلی 3 
همراه (مدیر فروش) : 2208 666 0911   

آدرس

مازندران بابل چهار راه نواب صفوی روبروی اشرفی 16 جنب گل و بلبل
تلفن و فکس: 7000 15 35 011