معرفی رایگان روستا راهکار مدیریت روستا

روستای میرآباد و ریواسکاری در آن

8 آبان 1395

یکی از مناطق معروف پرورش و تولید محصول ریواس، روستای میرآباد از توابع دهستان مازول بخش مرکزی شهرستان نیشابور است. این روستا از قدیم در بین اهالی نیشابور شهره خاص و عام بوده است.

موقعیت جغرافیایی و ویژگی‌های اقلیمی
روستای میرآباد در شمال شهر نیشابور، در قسمت جنوبی رشته‌کوه‌های بینالود و در قسمت مرکزی دهستان مازول از توابع بخش مرکزی شهرستان نیشابور قرار گرفته است. این روستا در طول جغرافیایی ۵۸ درجه و ۴۸ دقیقه و عرض جغرافیایی ۳۶ درجه و ۱۷ دقیقه و ارتفاع ۱۳۴۰ متری از سطح دریا واقع شده است. این روستا از سمت شمال به فاصله ۱۲ کیلومتر دارای مراتع وسیع در کوه‌های بینالود بوده و از جنوب به اراضی فاروب‌ رمان و شهر نیشابور، از شرق به روستای صومعه و مسیل فاروب رمان و از غرب به اراضی باغشن گچ منتهی می‌شود. بارش باران از اوایل آبان تا اواخر خرداد ماه ادامه دارد و روستا دارای زمستان های نسبتا سرد و تابستان های معتدل می باشد.

جمعیت، مشاغل و منابع آبی
در فروردین سال ۱۳۹۰ جمعیت روستای میر آباد ۲۳۳۱ نفر بوده است، که ۱۴۴۸ نفر مرد و ۱۳۵۵ نفر زنان را شامل می شود. دامداری، کشاورزی و باغداری شغل اکثر مردم روستا می باشد.
دو رشته قنات تقریبا ۲۵٪ از آب کشاورزی روستا را تامین می کند. ۵٪ آب کشاورزی با رشته قناتی که در بالادست روستا در کلاته بیگ قرار دارد تامین می شود و ۲۰٪ آب کشاورزی جهت آبیاری زمین ها و باغات پایین دست روستا، توسط رشته قنات دیگری که از میان روستا عبور می کند، تامین می شود.
مراحل ریواسکاری در میرآباد
یکی از فعالیت ها و مشاغل عمده در روستای میر آباد، ریواس کاری در رشته کوه های روستا در فصل بهار می باشد.
مراحل ریواس کاری:
• ابتدا سنگ خوف (نشانه گذاری) در خرداد ماه انجام می شود.
• آن ها را با سنگ و خاک در فروردین سال بعد می پوشانند.
• در اردیبهشت ماه جمع آوری کرده و به بازار مصرف ارائه می کنند.
مشتریان خاص ریواس هر ساله هنگام برداشت به نیشابور و میرآباد می آیند.
جاذبه‌های گردشگری
از مکان های تاریخی می توان به کلاته بیگ که در شمال روستا قرار دارد نام برد. آثار دو برج و دیواره های روستا در کلاته بیگ نشان می دهد که اوایل روستا در آنجا قرار داشت. رشته قناتی در آن وجود دارد که در آن زمان ها آب شرب روستا را تامین می کرد. مزار چهل دختران نیز مکان دیگری است که به دلیل حفاری های غیر مجاز تخریب شده است.
رودخانه، غارهای بزرگ و کوچک، آبشارها، کوه‎های پوشیده از گل‎های زیبا و گیاهان متنوع که میزبان گله‎های روستا با سیاه‎چادرهایش و کوهنوردان و گردشگرانی است که به رشته‎کوه بینالود می‎روند، درخت‎های درهم‎تنیده و میوه‎دار که در مسیر رودخانه روییده‎اند، دشت‎های پوشیده از گل‎های شقایق، لاله و گل‎های وحشی خودروی زیبا، و راه‎های طبیعی سرشار از گل‎های محمدی در مسیر باغ‎های روستا از دیگر مکان‎های دیدنی طبیعی روستا می باشد.

  • 8 آبان 1395
  • |
  • دیدگاه
  • |
  1. ناشناس گفت:

    یکی.ازریواسکا ران.میراباد.هستم.سلام.

پشتیبانی و فروش

تلفن واحد پشتیبانی و فروش: 7000 15 35 011  داخلی 3 
همراه (مدیر فروش) : 2208 666 0911   

آدرس

مازندران بابل چهار راه نواب صفوی روبروی اشرفی 16 جنب گل و بلبل
تلفن و فکس: 7000 15 35 011