معرفی رایگان روستا راهکار مدیریت روستا

شکر سرخ

5 مرداد 1396

شکر سرخ یکی از محصولات تولیدی نادر در جهان می باشد و در استان مازندران تهیه و آماده سازی می شود! آیا در رابطه با خواص و فواید شکر سرخ مازندران چیزی می دانید؟

 می دانید که یکی از منابع تامین انرژی برای بدن انسان، شکر و قند می باشد. اما بر همگان واضح است که مصرف زیاد شکر و قند می تواند بیماری های بسیار جسمی و روحی را برای افراد مصرف کننده به همراه داشته باشد. از بیماری های جسمی می توان به دیابت و از بیماری های روحی می توان به افسردگی اشاره کرد.
متخصصان تغذیه با کسب اطلاعات و آزمایش های بسیار پیرامون مشتقاتی که از گیاه نیشکر و یا چغندرقند به دست می آید، دریافتند که انواع مختلف شکر هم هستند که ساکارز زیادی نداشته و مصرف آن برای افراد دیابتی و کسانی که دارای اضافه وزن می باشند، بلامانع است. یکی از این انواع شکر، شکر سرخ  است که در ادامه به معرفی آن پرداخته خواهد شد.

معرفی شکر سرخ مازندران

مازندران یکی از بخش های ایران است که خاکی حاصلخیر برای نیشکر دارد. نیشکر در مازندران به دلیل شرایط مناسب گرما، رطوبت و …، به خوبی در این منطقه رشد کرده و می توان از آن شکر سرخ  را به دست آورد.
شکر سرخ نمونه ای از مشتقات نیشکر می باشد که در به صورت نادر بازار جهانی یافت می شود و امروزه به دلیل خواص درمانی که دارد، بسیار مورد توجه افراد قرار گرفته اند.
جالب است بدانید که در ایران و در بخش شمال و جنوب کشور که دارای خاک حاصلخیز برای رشد نیشکر می باشند، در حدود ۲۰۰۰ سال است که کشت نیشکر سرخ صورت می گیرد. به همین دلیل است که ایران یکی از قطب های اصلی تولید شکر های گوناگون در جهان به شمار می رود و تامین کننده ای اصلی برای نیاز شکر مصرف کننده ها در بازار محسوب می شود.

سابقه کشت نیشکر در ایران به ۲ هزار سال قبل می رسد. در ایران بزرگ علاوه بر مناطق جنوب غربی( خوزیا) به معنی سرزمین شکرخیز(خوزستان فعلی) در منطقه جنوب شرقی ایران نیز که به آراخوزیا (به معنی سرزمین شکرخیز آریایی) نامیده می شد و امروز قندهار نام دارد، کشت نیشکر رونق بسیاری داشت. کشت نیشکر علاوه به این مناطق در مازندران نیز گسترده بود.
کشت نیشکر و زراعت آن در ایران تا قرن ها به فراموشی سپرده شد تا این که مجداد از اوایل سلطنت ناصرالدین شاه، توجه به کشت نیشکر در مناطق متهد مورد توجه قرار گرفت و نخستین منطقه قدیمی و باستانی که در الویت قرار گرفت، مازندران بود.
تاریخچه و اهمیت کشت نیشکر در مازندران را از نوشته های مرحوم محمدحسن خان اعتمادالسلطنه می توان پی برد. او در کتاب خود در سال ۱۲۶۷ هجری قمری می نویسد: شکر مازندران را به طوری تصفیه کردند که مانند شکر هندوستان شد.

خواص و فواید شکر سرخ چیست؟

هر نوع ماده خوراکی که از راه طبیعی به دست آید، می تواند خواص درمانی بسیاری را به همراه داشته باشد.

شکر سرخ مازندران هم یکی از آن هاست. فواید شکر سرخ برای زنان باردار و نوزادان غیر قابل وصف است و در ادامه پیرامون این موضوع مطالبی بیان خواهد شد. در حالت کلی، خواص شکر سرخ عبارت است از:

  • تولید خون سالم و تمیز در بدن فرد مصرف کننده
  • رفع گرفتگی صدا
  • برطرف کننده های درد ناف و درد های شکمی
  • استحکام بخشیدن به استخوان ها
  • تقویت کننده قوای جسمی، روحی و جنسی
  • رفع کردن سرد مزاجی

این ها می تواند تنها چند نمونه انگشت شمار از فواید شکر سرخ باشد که در مازندران به دست می آید.

دو مشکلی که ممکن است هر نوزاد و کودکی به آن دچار شود، زردی و یبوست می باشد. مادر می تواند با اضافه کردن شکر سرخ به شیر و خوراک کودک، به بهبود این بیماری ها کمک نماید.
البته جالب است بدانید که خانم های باردار، برای اینکه از قند حاملی در امان باشند و نوزادشان بدون هیچ مشکلی دنیا بیایند، باید از مصرف شکر سفید دوری کرده و شکر سرخ مازندران را جایگزین نمایند.
حال که از خواص درمانی شکر سرخ اطلاعاتی دریافت کردید، می توانید نوع اصل آن را از مراکز فروش خریداری کرده و وارد برنامه غذایی خود کنید.

زمستان شیرین مازندرانی ها
استحصال سنتی شکر سرخ در فصل زمستان، کام خانواده های مازندرانی را شیرین می کند. محصول فرآوری شده نیشکر شکر سرخ یا « شکر لـله» است.
زمین های مازندران که از نوع خاک سیاه هستند، از بهترین زمین ها برای کشت بذر و قلمه نیشکر هستند.
نیشکر گیاهی از خانواده غلات است و میزان قند ذخیره شده در ساقه آن حدود ۱۴ تا ۱۸ درصد است. نیشکر برخلاف شکر فاقد قند ساده است و به همین دلیل بیماران دیابتی می توانند آن را بدون هیچ نگرانی مصرف کنند.
در سالیان اخیر پس از فرامو شی کشت نیشکر، این محصول مورد توجه قرار گرفته و بصورت سنتی رونق یافته است. در مازندران بهترین نوع شکر سرخ در روستاهای چپی، ریکنده، کوتنا، پرچینک، سیدابوصالح، بشل سوادکوه، منطقه بابل کنار در روستاهای قرآن تالار، سیدکلا، کاردرکلا، امیرکلا، درازکلا، شیردارکلا، گاوان کلا و بهنمیر تولید و کشت می شود. نیشکر در کارگاه های سنتی فرآوری شده و علاوه بر شکر دوشاب نیز از آن گرفته می شود. نی ها پس از کنده شدن در دستگاه ابگیری قرار می گیرند و بعد از ابگیری ،اب نیشکر به مدت ۲ تا ۳ ساعت جوشانده می شود.

 

در طول مدت جوشیدن ،مایه نیشکرمدام هم زده می شود وتفاله ها از دیگ خارج می شود.پس از این مراحل شکرقهوه ای رنگ یا شکرسرخ به دست می اید. شکر حاصل از آن خواص زیادی دارد که از آن جمله می توان به رفع خستگی مزمن، پاک کننده ضایعات کبدی، رفع گرمی دهان و زبان و ا لتهابات لثه اشاره کرد.
مزارع کشت و تولید نیشکر در مازندران و نحوه آبگیری و تولید شکر سرخ عرصه ای ناشناخته برای گردشگران است که جذابیت های فراوانی دارد و می تواند یک سوغاتی طبیعی و شیرین از شمال ایران باشد.
بسته بندی و عرضه مناسب این محصول در مازندران می تواند علاوه بر درآمدزایی برای جوامع روستایی محل کشت این محصول، فرصتی در بخش گردشگری کشاورزی باشد.


مازندران به دلیل شرایط گرما، درجه حرارت مناسب، خاک های رسوبی عمیق و آب فراوان، متعهد برای کشت نیشکر است.
نیشکر برای رشد به رطوبت فراوان نیاز دارد. یک بوته کامل نیشکر روزانه حدود ۴ لیتر آب تبخیر می کند.
این گیاه در شش ماه اول رشد به حرارت و رطوبت مناسب و ۳۰ نوبت آبیاری نیاز دارد.
جشنواره هایی نیز در سال های اخیر با رویکرد معرفی و احیای کسب و کارهای مرتبط با نیشکر در مازندران برگزار شده است.
بیشتر سطح زیرکشت استان نیز هم اکنون در شهرستان بابلسر به مساحت ۲۰۰ هکتار است. در این شهرستان هم بهنمیر رتبه نخست را تولید نیشکر دارد.این منطقه یکی از مناطق مستعد کشت نیشکر در مازندران است. میزان تولید نیشکر در هر هکتار به طور متوسط ۵۰ تا ۵۵ تن و میزان شکر سرخ استحصال ۴ تا ۵ تن است. خوشبختانه به علت استقبال برخی خانواده ها، میزان کشت این محصول افزایش یافته است.
نحوه کاشت نی و تولید شکر سرخ نیز در نوع خود جالب توجه است. در فصل بهار نی ها را به قطعات ۴۰ سانتیمتری برش داده و در زمین هایی که با ایجاد شیارهای منظم آماده شده به صورت افقی کاشته می شود.
پس از جوانه زدن در ۲ مرحله وجین و آبیاری انجام می شود. برداشت نیشکر در فصل آبان آغاز می شود و تا بهار ادامه دارد.

  • 5 مرداد 1396
  • |
  • ۲ دیدگاه
  • |
  1. شهرام گفت:

    به این نمیگن شکر قرمز میگن شکر قهوه ای.
    شکر گرفته شده از نیشکر کجاش قرمزه؟!

  2. نوروزی گفت:

    شکر سرخ در واقع همان شکر خامی است که از عصاره اصلی گیاه نیشکر بدست می آید و درصد شکر آن از ۸۸% کمتر نیست. هیچ ماده و افزودنی شیمیایی در فرآیند تولید شکر سرخ دخالت ندارد،هیچ ماده و افزودنی شیمیایی در فرآیند تولید شکر سرخ دخالت ندارد و بیشترین میزان ملاس را دارد در صورتی که شکر قهوه ای از مخلوط کردن ذرات ریز شکر سفید با درصدهای مختلف ملاس بدست می آید.

پشتیبانی و فروش

تلفن واحد پشتیبانی و فروش: 7000 15 35 011  داخلی 3 
همراه (مدیر فروش) : 2208 666 0911   

آدرس

مازندران بابل چهار راه نواب صفوی روبروی اشرفی 16 جنب گل و بلبل
تلفن و فکس: 7000 15 35 011