معرفی رایگان روستا راهکار مدیریت روستا

نشست هم اندیشی جهت پیشگیری از خسارات ناشی از حمله حیوانات

5 مرداد 1396
نشست هم اندیشی جهت پیشگیری از خسارات ناشی از حمله حیوانات

🔶نشست هم اندیشی جهت ارایه راهکار کاربردی پیشگیری از خسارات ناشی از ورود جانوران وحشی به ویژه خرس قهوه ای به روستاها و باغات و پیشگیری از اتلاف یا شکار این حیوان در مورخه ۹۶/۴/۲۴ توسط معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری شهرستان با حضور بخشدار درودزن، کارشناس حیات وحش سازمان محیط زیست استان، ریس اداره محیط زیست شهرستان و دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی روستاهای دشتک و حصار در روستای دشتک برگزار گردید.
از آنجا که روستاهای دشتک، حصار، کندازی مناطق هدف گردشگری است و با پدیده هجوم خرس به باغات نیز روبرو است برگزاری این نشست از اهمیت خاصی برخورزار بود.
دکتر ابراهیمی معاون دادستان و معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری شهرستان مرودشت این اتفاق را، هم فرصت دانستند و هم تهدید. فرصت از جهت آنکه زمینه افزایش توریسم و گردشگری طبیعت را سبب میشود و از سوی دیگر اینکه میزبان گونه کم یابی در طبیعت منطقه (خرس قهوه ای) میباشیم هر چند ما انسانها در حقیقت میهمانان طبیعت بوده و آنها میزبان و شایسته این است که میهمانان خوبی برای طبیعت باشیم و از باب تهدید بایستی آماج قرار گرفتن روستاییان و اموال آنها و ابعاد حقوقی (مدنی و جزایی) آن مورد بررسی قرارگیرد.
در این نشست کارشناس محیط زیست حقوق و تکالیف محیط زیست و مردم نسبت به یکدیگر را عنوان نمودند.
دهیاران و اعضا شورا نیز عنوان داشتند مدتی است گونه خرس قهوه ای شبها به باغات منطقه وارد میشوند و محصولات باغات را تلف می کنند ولی با این حال مردم روستا اهمیت وجود خرس را میدانند و سعی در حفظ این گونه وحشی داشته، ولی تقاضای حمایت مسولین از کشاورزان و باغداران را هم دارند. آقای میرزایی بخشدار درودزن در این نشست خواستار حمایت سازمان محیط زیست از روستاییان شدند که خسارات وارده از سوی خرس به کشاورزان جبران گردد.
در پایان نشست مواردی پیشنهاد و تصویب گردید:
۱. تامین تجهیزات لازم از سوی سازمان و مسولین.
۲. رعایت نکات ایمنی ابتدایی توسط روستاییان با حصارکشی و ایجاد روشنایی در روستا.
۳. بیمه نمودن مزارع و باغها
۴. راه اندازی سمن ها در رابطه با حفظ محیط زیست در بخشها و استفاده از پتانسیل آنها.
۵. استقرار نگهبان شب در منطقه.
۶. مستند سازی توسط اداره محیط زیست جهت پرداخت خسارت به زیان دیدگان ناشی ازهجوم خرس قهوه ای.

منبع خبر: مسلم رحیم پور، دهیار دشتک 

  • 5 مرداد 1396
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |

پشتیبانی و فروش

تلفن واحد پشتیبانی و فروش: 7000 15 35 011  داخلی 3 
همراه (مدیر فروش) : 2208 666 0911   

آدرس

مازندران بابل چهار راه نواب صفوی روبروی اشرفی 16 جنب گل و بلبل
تلفن و فکس: 7000 15 35 011