معرفی رایگان روستا راهکار مدیریت روستا

روستای جیرگوابر

12 مهر 1398
روستای جیرگوابر

موقعیت جغرافیایی روستای جیرگوابر :

روستای جیرگوابر بر روی سلسله جبال البرز ، در دامنه کوه های البرز غربی (گیلان) در دشتی سر سبز و خرم ، با چشم اندازی بی نظیر و دلفریب قرار گرفته است . روستای جیرگوابر با مختصات جغرافیایی بین عرض جغرافیایی ۳۶ درجه و ۵۸دقیقه شمالی و طول جغرافیایی ۵۰درجه و ۹ دقیقه شرقی در شرق گیلان قرار گرفته است . این روستا در ۲ کیلومتری شهر جدید التاسیس رانکوه ،و ۹ کیلومتری شهرستان املش قرار گفته است. که از طرف شمال به شهر جدید التاسیس رانکوه ، از طرف جنوب به روستای جورگوابر ، از طرف مشرق به روستای گوشکور ، و از طرف مغرب به روستای اسماعیل گوابر محدود است.

موقعیت آب و هوایی  :

شرایط آب و هوایی روستای جیرگوابر مرطوب ، معتدل مدیترانه ای و مقدار بارش(وارش) در این روستا ،سالیانه به حدود ۱۴۰۰ میلی متر می رسد.حداکثر بارندگی ماهانه بطور میانگین در مهر ماه حادث می شود.،و از نظر توپوگرافی دارای شرایط جلگه ای و پایکوهی است

ویژگیهای جمعیتی  :

بر اساس آخرین سرشماری ، روستای جیرگوابر نزدیک به ۱۰۰۰نفر ، و ۳۰۰ خانوار تشکیل شده است . که از نظر تیپ شکل گیری مساکن روستایی جزء روستاهای خطی واقع در کنار رودخانه می باشد . و از نظر توزیع ساختار جمیعت ، جزء روستاهای جوان بوده و روستایی که محبوبیت خاصی بین گردشگران خارج از استانی داشته و حدود ۳۵ خانوار افراد خارج استانی در این روستا سکونت دارند در روستا حدود ۳۰ مغازه جهت کسب و کار و رونق اقتصادی فعال میباشد و بازارچه معروف آن نماد خاص و زیبا به روستا شکل داده است .

 

روستای جیرگوابر

روستای جیرگوابر

ویژگیهای کشاورزی  :

این روستا دارای اراضی جلگه ای و کوهپایه ای است. در قسمت کوهپایه حدود ۲۰۰هکتار باغ چای که بخش اعظم کشاورزی مردم روستای جیرگوابر را تشکیل داده ، قرار دارد .(وجود بزرگترین کارخانه چایسازی در این روستا گویای این مطلب است). و در قسمت جلگه نیز حدود ۸۰۰۰ متر به سطح زیر کشت برنج اختصاص دارد. علاوه بر تولید چای ، برنج ، دامداری و مرغداری ، پرورش زنبور عسل ، پرورش ماهی قزل آلا و خاویار نیز در این روستا رواج دارد . از دیگر محصولات کشاورزی این روستا میتوان به مرکبات شامل : پرتقال ،نارنگی ، نارنج ، لیموشیرین ، گوجه سبز ، به ، ازگیل ، تمشک و… نیز اشاره کرد.

شهدای عزیز  :

روستای جیرگوابر نیز مانند همه ایران اسلامی تحت تاثیر جنگ قرار گرفت.جوانان جیرگوابر نیز برای دفاع از حرمت و ناموس و خاک میهن اسلامی به میادین نبرد شتافتند و با جانفشانی های خود غمی غریب در دلهایمان کاشتند . این روستا دارای ۴ شهید ، ۲ جانباز و ۳ آزاده سر افراز می باشد .

۱-شهید علی علیمحمدی

۲-شهید محسن علیپور

۳-شهید محبوب خانعلی زاده

۴-شهید علی قنبری

۱-جانباز مرحوم رحمت دوستی پور

۲-جانباز مرحوم حبیب علیپور

۱-آزاده سر افراز محمود قلیپور

۲-آزاده سر افرازعلی اکبر شادپور

۳-آزاده سرافراز منصور علیپور

 

امکانات رفاهی   :

۱-کارخانه چایسازی ۱۴ معصوم

۲-دبستان ابتدایی،و متوسطه

۳-خانه بهداشت

۴-مرکز مخابرات

۵-شعبه نفت

۶-دفتر شورا و دهیاری و پایگاه مقاومت بسیج برادران و خواهران

۷-پست بانک

۸-فرستنده مخابراتی همراه اول و ایرانسل

 

تاریخچه  :

تاریخچه پیدایش روستای جیرگوابر به حدود ۲۰۰ سال قبل بر می گردد.

 

لینک کانال تلگرامی روستای جیرگوابر : https://t.me/joinchat/AAAAAE8p7tOuWn3MEAmXng

 

روستا : جیرگوابر

استان : گیلان

شهرستان : املش

بخشداری : رانکوه

دهستان : شبخوس لات

درجه دهیاری : ۲

 

 

 


  • 12 مهر 1398
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |

پشتیبانی و فروش

تلفن واحد پشتیبانی و فروش: 7000 15 35 011  داخلی 3 
همراه (مدیر فروش) : 2208 666 0911   

آدرس

مازندران بابل چهار راه نواب صفوی روبروی اشرفی 16 جنب گل و بلبل
تلفن و فکس: 7000 15 35 011