معرفی رایگان روستا راهکار مدیریت روستا

شوراها شرایط احراز سمت دهیار را در نظر بگیرند

6 شهریور 1400

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری هرمزگان گفت: شوراهای اسلامی روستاها می بایست با توجه به درجه هر دهیاری شرایط احراز سمت را در انتخاب شخص دهیار در نظر گرفته و در راستای پیشگیری از اختلال در کار روستاها، هر چه سریعتر نسبت به انتخاب دهیار اقدام کنند.

 امیر حبیبی مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری هرمزگان در خصوص روند انتخاب دهیار، اظهار داشت: دهیاری های کشور بر اساس شاخص های درآمد، جمعیت، وسعت روستا، مرکز دهستان یا بخش و روستای گردشگری توسط وزارت کشور بین ۱ تا ۶ درجه بندی می شوند که بر همین اساس نیز قوانین و دستور العمل هایی برای آنان وضع شده که رابطه مستقیمی با انتخاب دهیار دارد.
مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری هرمزگان با بیان اینکه روستاهای پایین هزار نفر جمعیت می توانند دهیار پاره وقت داشته باشند، افزود: شورای روستاهای بالاتر از این جمعیت می بایست دهیار تمام وقت انتخاب و منصوب کنند.
وی گفت: دهیاران تمام وقت می بایست در زمان عهده داری مسئولیت در محل خدمت ساکن باشند و همزمان به کار دولتی و رسمی دیگری اشتغال نداشته باشند.
حبیبی با بیان اینکه مدرک تحصیلی اشخاص منتخب نیز می بایست با توجه به درجه دهیاری مدنظر قرار گیرد، تاکید کرد: در این مورد حتما شوراها رعایت دستورالعمل را مد نظر قرار دهند و از انتخاب افراد با مدارک تحصیلی پایین تر خودداری کنند چرا که میزان تحصیلات می تواند در میزان بهره گیری از آموزش های در نظر گرفته شده برای دهیاران و نحوه عملکرد آنان بسیار تاثیرگذار باشد.
وی تخصص و تعهد را دو شاخص مهم و لازم برای اداره روستا عنوان کرد و بیان داشت: در این سال ها شاهد عملکرد دهیاران بوده ام و بی شک آنهایی خواسته و توانسته اند برای روستایشان کارهای مهم و زیربنایی انجام دهند که هر دو شاخص تخصص و تعهد را دارا بوده اند.
مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری هرمزگان تصریح کرد: برای دهیاری های درجه ۱ و ۲ مدرک تحصیلی دیپلم، برای دهیاری های درجه ۳ و ۴ مدرک تحصیلی فوق دیپلم و برای دهیاری های درجه ۵ و ۶ مدرک تحصیلی لیسانس الزامی است.
وی خاطرنشان کرد: شوراهای اسلامی روستاها می توانند برای دهیاری های درجه ۳ و ۴ در صورتیکه فردی با مدرک تحصیلی کاردانی وجود نداشته باشد از افرادی با مدرک دیپلم و یک سال سابقه دهیاری و یا دو سال سابقه کاری در دستگاه های اجرایی و برای دهیاری های درجه ۵ و ۶ اشخاصی با مدرک تحصیلی کاردانی و یک سال سابقه دهیاری و یا ۲ سال سابقه کار در دستگاه های اجرایی استفاده کنند.
وی اظهار داشت: در این زمینه بخشداران بر کنترل شرایط احراز سمت اشخاصی که از سوی شوراهای اسلامی روستاها به عنوان دهیار انتخاب می شوند نظارت دارند.
حبیبی در ادامه یادآور شد: افراد شاغل در دستگاه های اجرایی می‌توانند به درخواست شوراهای اسلامی و از طریق بخشداری به دستگاه مربوط درخواست داده شده، به عنوان دهیار مامور به خدمت شوند.
مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری هرمزگان تاکید کرد: شوراها در انتخاب اشخاص برای سمت مهم دهیاری هر چه سریعتر اقدام کنند تا امورات در روستاها مختل نشود.
وی ابراز امیدواری کرد: بهتر است مسائل قومی و فامیلی کنار گذاشته شده و عملکرد اشخاص ملاک باشد و در این زمینه اشخاصی که در سمت دهیاری مشغول به کار بوده و از حسن شهرت و عملکرد خوبی برخوردار بوده و تجربه و سابقه مناسبی دارند، در نظر گرفته شوند.

  • 6 شهریور 1400
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |

پشتیبانی و فروش

تلفن واحد پشتیبانی و فروش: 7000 15 35 011  داخلی 3 
همراه (مدیر فروش) : 2208 666 0911   

آدرس

مازندران بابل چهار راه نواب صفوی روبروی اشرفی 16 جنب گل و بلبل
تلفن و فکس: 7000 15 35 011