معرفی رایگان روستا راهکار مدیریت روستا

معرفی روستای ساری بخش از توابع دهستان سلطانعلی شهرستان گنبدکاووس

5 دی 1395

معرفی روستای ساری بخش از توابع دهستان سلطانعلی شهرستان گنبدکاووس+گزارش تصویری

ساری باغشی (ساری بخش) روستایی است از توابع دهستان سلطانعلی و بخش مرکزی شهرستان گنبد کاووس  که در ۱۵ کیلومتری این شهر واقع شده است.
ساری باغشی (ساری بخش) همانند اسامی دیگر روستاهای ترکمن به علت ناآشنایی به تاریخ و ادبیات ترکمن با نوشتار و معنی اشتباه در تابلو روستا آمده است.
ساری بخش (ساری باغشی) ساری نام فرد و بخش به معنای کسی که همراه با نواختن دوتار (تامدیرا) آواز می‌خواند است و این فرد جزو اولین ساکنین و از نوازندگان بنام ترکمن صحرا بوده است. اهالی این روستا از چند طایفه مختلف ترکمن تشکیل شده اما اکثریت آنان از طایفه قوجق هستند.
به گفته دهیار روستا بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۰ توسط مرکز آمار ایران جمعیت آن حدود ۱۶۸۰ نفر و  ۴۲۶ خانوار می‌باشد.
در اطراف روستا درختچه‌های گز و بیشه‌زارها، باغات زیتون و انار و زمین‌هایی که در آن پنبه در حال برداشت بود به چشم می‌خورد.
آقجا دفه (آقچه‌تپه) با فاصله یک کیلومتری از جمله  آثار تاریخی این روستا محسوب می‌شود.
گرگانرود از شمال غرب روستا عبور می‌کند، آب‌بندی در جنوب روستا و جنب جاده آلمان احداث شده که ضمن پرورش ماهی برای مصارف کشاورزی نیز کاربری دارد.
به گفته دهیار روستای ساری بخش این روستا دارای قومیت ترکمن و تنها ۲ خانوار بلوچ مهاجر در  روستا زندگی می‌کنند و همگی اهل سنت حنفی مذهب می‌باشند.
عید فطر، عید قربان، جشن میلاد پیامبر، صدقه عاشورا،  آق قاش، جشن میلاد فرزند، ضیافت ساختمان، ذکر خنجر، پخش صدقه و نذری به مناسبت‌های مختلف در طول سال همانند نقاط دیگر ترکمن‌صحرا از جمله آداب و رسوم  روستای ساری بخش می‌باشد.
در حال حاضر قالی بافی، قالیچه، بافندگی، سوزن دوزی،  خیاطی با نقوش ترکمن از صنایع دستی روستای ساری بخش محسوب می‌شود.
شغل اکثر مردم کشاورزی و دامداری است و چند خانوار هم پرورش شتر،  اسب،  ماهی و پرورش زنبور عسل جهت تامین مصارف خودشان راه‌انداخته و بهره‌برداری می‌کنند.
این روستا از امکانات آب، برق، گاز، تلفن، سالن ورزشی، خانه بهداشت، پست بانک،  مدرسه، مصلی نماز جمعه  و حوزه علمیه برخوردار می‌باشد.
ساری بخش فاقد دبیرستان بوده و تنها دارای  مدرسه ابتدایی مختلط است و دانش آموزان برای ادامه تحصیل باید به روستاهای مجاور مراجعه کنند. آموزشگاه شهید مناکی ۴ کلاسه ۲۳۰ دانش آموز و ۲ کلاس با کمک خیرین در حال ساخت و افزوده شدن به فضای آموزشی و اداری این روستا است.
این روستا دارای حوزه علمیه  و مصلّی نماز جمعه می‌باشد که آخوند عبدالحمید جاهد امام جمعه روستای ساری بخش است.
سری هم به کارگاه بافندگی خانم جلالی زدیم و در آن قالی ترکمنی ۴×۳ توسط ۴ نفر ظرف مدت ۴۰ روز با طرح بازو بند (ماری گؤل) به صورت ریز بافت تولید می‌شود  وکمبود فضا و مشکل بیمه و فرسودگی کارگاه نبود بازار مناسب از جمله مشکلاتی بود که این هنرمند ترکمن عنوان کردند.

اهالی روستای ساری بخش در خصوص برخی مسائل و مشکلات روستا به خبرنگار تورکمن‌نیوز اظهار داشتند:
خیابانی کم عرض و پر تردد از میان روستا عبور می‌کند که خطر تصادف و تلفات جاده‌ای به ویژه برای دانش آموزان  دارد همچنین خطر شانه کنار جاده و احتمال تصادف با دام و احشامی که از جاده عبور می‌کنند،  خطر رانش زمین‌های اطراف  . کم عرض بودن پل روستای ساری‌بخش.
یکی از مشکلات روستا که بسیار ناراحت کننده بود زباله و پلاستیک‌هایی بود که توسط مسافرین و رهگذران در حاشیه جاده  پراکنده شده بود و اهالی از این بی‌نزاکتی برخی رهگزران بسیار ناراحت بودند.
روستا فاقد پارک بوده تجهیزات ورزشی بازی برای کودکان تهیه نشده است. ضمن اینکه محدوده پارک که حدود ۱۳ سال پیش طراحی شده در حال حاضر حریم شخصی افراد بوده، نمی‌توان در اجازه احداث پارک بازی و فضای سبز نمی‌دهند و زمینی در تملّک دهیاری وجود ندارد باشد.
نیاز به بازنگری طرح هادی که ۱۳ سال قبل در این روستا اجرا شده است. جدول‌کشی خیابان‌ها از طریق بنیاد مسکن از سال ۱۳۸۷ آغاز شده ولی تاکنون به اتمام نرسیده است.
طی سال‌های اخیر با افزایش جمعیت۲۰۰ تیر برق به مشترکین افزایش یافته اما ترانس تقویت ولتاژ تعبیه نشده است و روستا تناوب و افت فشار برق دارد بخصوص در تابستان قطع برق زیاد پیش می‌آید.
در پایان از اهالی شریف و مهمان‌نواز روستای ساری بخش و غفور کوچکی دهیار روستا که ما را در تهیه گزارش همراهی کردند صمیمانه تشکر می‌کنیم.
خبرنگار : رحمت گلستانی                انتشار دهنده : یاشار نیازی

  • 5 دی 1395
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |

پشتیبانی و فروش

تلفن واحد پشتیبانی و فروش: 7000 15 35 011  داخلی 3 
همراه (مدیر فروش) : 2208 666 0911   

آدرس

مازندران بابل چهار راه نواب صفوی روبروی اشرفی 16 جنب گل و بلبل
تلفن و فکس: 7000 15 35 011