معرفی رایگان روستا راهکار مدیریت روستا

کارگاه آموزشی بررسی و معرفی ساختار منابع درآمدهای پایدار در دهیاری ها

7 اسفند 1395

🔴کارگاه آموزشی بررسی و معرفی ساختار منابع درآمدهای پایدار در دهیاری های کشور روز یکشنبه اول اسفند ماه با حضور دکتر جندقیان معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در سازمان شهرداری ها و دهیاری ها برگزار شد.
✅با توجه به جدید التأسیس بودن دهیاری و فعالیت آن در مناطق روستایی و با توجه به این که روند شکاف بین درآمد سالیانه روستانشینان و شهرنشینان رو به فزونی است، در حال حاضر اتخاذ راهکارهایی برای خودکفایی دهیاری ها و درونزایی توسعه روستایی نیازی ضروری است.
✅برای شکل گیری درآمدهای پایدار در سکونتگاه ها به دو عامل نهادسازی و تغییر رویکردها نیاز داریم
✅نهاد دهیاری به عنوان سازمان مدیریتی غیردولتی و دارای نقش واسطه ای میان مردم و دولت در عرصه های عمومی حیات اجتماعی و اقتصادی روستاییان شناخته می شود.
✅گاه برای رسیدن به توسعه در موضوع روستاها نیازمند تغییر رویکردها در سطوح کلان، ملی، منطقه ای تا سطوح خرد هستیم.
✅هم اکنون ۳۸۹۹ روستا جمعیتی بین هزار تا دو هزار نفر دارند، جمعیت ۱۹۳۴ روستا بین ۲ هزار تا ۵ هزار نفر است، جمعیت ۲۴۸ روستا بین ۵ هزار تا ۱۰ هزار نفر است و جمعیت ۵۷ روستا بالاتر از این مقدار است و این در حالیست که جمعیت حدود ۳۰۰ شهر برابر این تعداد است.
✅ در چارچوب مناسب و روشمند، بسیج تمامی ظرفیت های درونی و بیرونی برای خودکفایی مالی دهیاری ها در راستای گسترش برنامه­های عمرانی و ارائه خدمات در روستاها امری اساسی است.
✅ضرورت دارد که با نگاهی به قوانین و مقررات کلان درباره درآمدهای ملی و محلی، به ارائه راهکارهای جذب، بالفعل سازی و تنوع بخشی منابع درآمدی روستاها اقدام شود. تفاوت مکان ها، تفاوت در نقش ها و تفاوت در منابع درآمدی برای دهیاری ها را در پی خواهد داشت.
✅دهیاری ها در جهت تامین منابع مالی خود باید سعی در کم کردن اتکاء خود به درآمدهای ناپایدار نموده و از طریق افزایش سهم درآمدهای پایدار در درآمدهای خود به ارائه ی کالاها و خدمات مورد نیاز روستاییان اقدام نمایند.
✅درآمد پایدار عبارت است از آن دسته از درآمدها که دارای خصوصیاتی چون دوام پذیری، مطلوب بودن و انعطاف پذیری باشند.
✅دوام پذیری یعنی درآمد دارای ثبات بوده و حداقل در کوتاه مدت دچار نوسانات شدید نشود.
✅مطلوب بودن یعنب کسب درآمد از آن موجب ارتقاء رویکرد عدالت محوری شود و به ساختارهای زیست محیطی، کالبدی، اجتماعی و اقتصادی شهر لطمه ای وارد نکند.
✅انعطاف پذیری یعنی پایه درآمدی در طی زمان بزرگ شود و همپا با گسترش مخارج گسترش یابد تا از مضیقه مالی اجتناب شود.
✅ نظریه های توسعه اقتصادی، شامل دو مجموعه کلی که چارچوب های بنیادین و نوین را مطرح می کند پرداخت و گفت: مکتب تکاملی توسعه، نظریه نوسازی، دیدگاه مارکسیستی از توسعه و نظریه ی وابستگی با ریشه های عقلانی عمیق در اقتصاد کینزی، به گسترش نقش مداخله دولت در توسعه همراه با مشارکتهای بیرونی اعتقاد دارند. در تمام این مکاتب، ایفای نقش حاکمیتی دولت در برنامه» بالا به پایین «رویکرد ریزی توسعه و نگرش جزءگرایانه در تحلیل مسائل غلبه دارد اما اخیراً رویکردهای نوینی در این زمینه مانند نقش جنبش­های محلی، اهمیت سازمانهای غیردولتی (NGOs) ، توجه به ابعاد جنسیتی توسعه، عدالت و دموکراسی و مهمتر از همه محیط زیست و روابط محلی ارائه گردیده است.
✅طبق قانون تأسیس دهیاریهای خودکفا در روستاهای کشور، دهیاریها نهادی مستقل، عمومی و خودکفا تلقی شده و این نهاد محلی باید از محل عوارض و بهای خدمات و سایر فرصتها منابع مالی موردنیاز خود را جهت انجام وظایف قانونی فراهم نمایند.
✅بر اساس ماده ۳۶ آیین نامه مالی دهیاریها، منابع درآمدی دهیاری به طورکلی از ۷ محل قابل تأمین است که عبارتند از: درآمدهای ناشی از عوارض (درآمدهای عمومی)، درآمدهای ناشی از عوارض اختصاصی، بهای خدمات و درآمدهای مؤسسات انتفاعی دهیاری، درآمد حاصل از وجوه و اموال دهیاری، کمکهای اعطایی دولت و سازمان دولتی، استفاده از تسهیلات مالی، اعانات و کمکهای اهدایی اشخاص و سازمانهای خصوصی.
✅در برنامه های توسعه که از سال ۱۳۲۷ در کشور آغاز شده، وابستگی سکونتگاه ها به منابع دولتی مطرح بود اما در حوزه روستاها برای اولین بار در سال جاری و با پیگیری های دکتر رحمانی فضلی وزیر محترم کشور و با هدف تحقق اقتصاد مقاومتی ضمن آسیب شناسی برنامه های قبلی به این سمت رفته ایم که برنامه ریزی باید از پایین به بالا باشد یعنی روستائیان توانمندی ها و برنامه های خود را اعلام نمایند.
✅بررسی ها نشان می دهد که سرمایه گذاری های کوچک در حوزه کشاورزی و گردشگری براحتی می تواند علاوه بر ایجاد درآمدهای پایدار در روستا سبب ایجاد اشتغال هم شود.
✅برای ایجاد درآمد پایدار باید بر ظرفیتهای نهفته در مشارکت روستائیان تکیه نماییم و به ترویج الگوهای روستائی مبتنی بر مشارکت های مردمی و ظرفیتهای درونزا بپردازیم.

  • 7 اسفند 1395
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |

پشتیبانی و فروش

تلفن واحد پشتیبانی و فروش: 7000 15 35 011  داخلی 3 
همراه (مدیر فروش) : 2208 666 0911   

آدرس

مازندران بابل چهار راه نواب صفوی روبروی اشرفی 16 جنب گل و بلبل
تلفن و فکس: 7000 15 35 011