معرفی رایگان روستا راهکار مدیریت روستا

اختصاص ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای اشتغالزایی روستایی در البرز

25 اسفند 1395
اشتغالزایی در امور روستاهای استان البرز

مدیرکل امور روستایی البرز با اشاره به اینکه امسال اعتبارات خوبی برای طرح های اشتغال زایی از سوی معاونت مناطق محروم ریاست جمهوری مصوب شده، گفت:این میزان اعتبار بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال است که اگر این میزان اعتبار به خوبی جذب شود، تا سه برابر قابلیت ارتقاء دارد.

محمد رضا رضوی افزود: البرز بر اساس سرشماری سال ۹۰ دارای ۳۵۹ روستا با جمعیتی بالغ بر ۲۲۷ هزار نفر است که از این تعداد روستا، ۲۲۸ روستا دارای دهیاری هستند.

وی ادامه داد: به برکت انقلاب اسلامی خدمات عمومی به روستاها در سطح کشور به صورت مطلوبی انجام شده به طوریکه ۹۹.۵ درصد روستاها صاحب برق شده و ۸۰ درصد روستاها نیز به راه مناسب و آسفالت شده دسترسی دارند.

رضوی اظهار داشت: همچنین ۶۰ درصد روستاهای کشور صاحب گاز لوله کشی شده اند و به همین میزان خدمات رسانی به کل روستاهای کشور، شاهد این خدمات در روستاهای استان البرز نیز هستیم به طوریکه حتی به دورترین روستاهای ما تلفن و اینترنت پرسرعت نیز رسیده است.

وی گفت: علیرغم این خدمات رسانی ها به روستاها، مهمترین مشکل که منجر به ادامه مهاجرت از روستاها به شهرها شده عدم وجود درآمد است به طوریکه دهک های روستاییان ما پایین است.

رضوی این مشکل را به دلیل عدم وجود اشتغال در روستاها عنوان کرد و افزود: روستاییان به هر میزان از امکانات خدماتی برخوردار شوند ولی درآمدی نداشته باشند مجبور به مهاجرت از روستاها شده و خانه های بزرگ خود در روستاها را رها کرده و به حواشی شهرها آمده و مشغول شغل های کاذب و نامناسب می شوند.

وی این وضعیت را نامناسب برای روستاییان ما دانست و اظهار داشت: دولت به خصوص دولت تدبیر و امید اهتمام ویژه ای برای وضعیت اشتغال روستاییان دارد به طوریکه با شناسایی آسیب های وارده به روستاییان، به موضوع شناسایی روستاییان توجه دارد.

مدیرکل امور روستایی استانداری البرز معضل اصلی گریبانگیر مناطق روستایی و دیگر مناطق کشور را کمبود آب عنوان کرد و افزود: آب ارتباط مستقیم با کشاورزی و تولید دارد که کمبود آب، اشتغال و تولید را نیز با مشکل مواجه کرده است.

وی یکی از مهمترین بخش های دولتی که به امر اشتغال روستاییان کمک می کنند را تعاونی های روستایی دانست و گفت: تعاونی های روستایی در روستاها فعالیت اقتصادی ایجاد کرده که برای همین منظور تسهیلات با نرخ سود بسیار پایین حدود سه درصد و در مناطق مرزی سود صفر درصد برای کشاورزان و بهره برداران در نظر گرفته شده است.

وی اظهار داشت: با فعالیت این تعاونی ها و دیگر اقدامات انجام شده، وضعیت اشتغال در روستاها رو به بهبود است به طوریکه در بعضی روستاها با مهاجرت معکوس روبرو هستیم.

وی افزود: در سرشماری انجام شده در سال ۹۰ نشان دهنده این امر است که از لحاظ مهاجرت معکوس جمعیت روستاها رو به افزایش است و سرشماری سال ۹۵ این امر را ثابت می کند که مردم و روستاییان شهرنشین از شهرنشینی خسته شده و برای زندگی در روستاهای خود در صورت شغل و آب و هوای مناسب اشتیاق نشان می دهند.

وی اظهار امیدواری کرد که با سیاست های برنامه ریزی شده در حوزه روستاها شاهد اتفاقات خوبی در روستاها باشیم.

رضوی در ادامه به موضوع ساخت و ساز در روستاها و تغییر کاربری های اراضی کشاورزی اشاره کرد و گفت: قوانین موجود بازدارندگی از ساخت و سازها در روستاها بسیار مناسب است ولی نمی توان به سمت نهی و نفی از موضوع برویم زیرا مردم برای استراحت و دوری از شهر به دنبال فضایی فارغ از هیاهوی شهر هستند.

وی افزود: به همین منظور باید قوانینی تدوین شود تا نیازهای مردم نیز در نظر گرفته شود که با آمایش سرزمینی می توان شهرک هایی به عنوان استراحتگاه مردم شهری ایجاد شود تا به خلاف قانون روی نیاورند.

مدیرکل امور روستایی استانداری البرز ادامه داد: استان البرز به دلیل قرارگیری در کنار پایتخت و بعد مسافت کمی که با تهران دارد مورد توجه پایتخت نشینان است .

وی با اشاره به اینکه مساحت استان البرز سه صدم درصد از مساحت کل کشور است، گفت: علیرغم این موضوع، سه درصد از جمعیت کل کشور در این استان ساکن هستند و با تراکم جمعیتی زیاد و زمین کم در البرز روبرو هستیم و باید با تمهیدات لازم به سمتی برویم تا کمترین آسیب به استان با این تراکم جمعیت وارد شود.

وی افزود: با وجود دلایلی که برای اشتیاق تهرانی ها به البرز ذکر شد، آمار دو سه سال گذشته نشان دهنده ی کاهش شدید ساخت و سازهای غیرمجاز و برخوردهای قضایی بازدارنده است.

رضوی بیان داشت: کمیسیون ماده ۹۹ هر هفته به شکل مستمر به این پرونده ها رسیدگی می کند و احکام مربوطه را صادر می کند که بعضی ها مشمول تخریب می شوند و بعضی ها هشدار داده می شوند.

وی در این بخش از سخنان خود مجددا به موضوع کمبود اشتغال و درآمد در روستاها که منجر به مهاجرت به شهرها می شود، اشاره کرد و ادامه داد: سال گذشته از محل تسهیلات صندوق کارآفرینی ۱۷۵ میلیارد ریال مصوب شد که از این محل، چهار طرح اشتغال زایی اجرا شد.

وی با اشاره به اینکه طرح های خوبی برای اشتغال زایی در استان همچون صنایع تبدیلی تکمیلی کشاورزی، قالیبافی، کشاورزی، صنایع دستی، بومگردی و گردشگری روستایی دیده شده، افزود: در استان ۲۴ روستای واجد شرایط گردشگری به مناطق محروم ریاست جمهوری معرفی شده است.

وی اظهار داشت: هم اکنون لیست این روستاها برای تعریف موضوع و تدوین برنامه به میراث فرهنگی و گردشگری واگذار شده و اگر در آینده روستاهای دیگر نیز این قابلیت را داشته باشند، به این تعداد افزوده می شوند.

  • 25 اسفند 1395
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |

پشتیبانی و فروش

تلفن واحد پشتیبانی و فروش: 7000 15 35 011  داخلی 3 
همراه (مدیر فروش) : 2208 666 0911   

آدرس

مازندران بابل چهار راه نواب صفوی روبروی اشرفی 16 جنب گل و بلبل
تلفن و فکس: 7000 15 35 011