معرفی رایگان روستا راهکار مدیریت روستا

وظایف و اختیارات شورای اسلامی روستا

18 اردیبهشت 1396
وظایف و اختیارات شورای اسلامی روستا

وظایف و اختیارات شورای اسلامی روستا

 

وظایف و اختیارات شورای اسلامی روستا عبارت است از : تشکیلات، وظایف شوراهای اسلامی روستاها / وظایف شورای اسلامی روستاها

 

ماده۶۸قانون تشکیلات، وظایف وانتخاب شورای اسلامی کشورمصوب مجلس شورای اسلامی- ۱/۳/۱۳۷۵ وظایف واختیارات شوراها رابه شرح ذیل قیدکرده است :

 

۱- نظارت برحسن اجرای تصمیم های شورای اسلامی روستا.

۲- بررسی و شناخت کمبودها، نیازها و نارسائی های موجود درروستا و تهیه طرح ها و پیشنهادات اصلاحی و عملی در این زمینه و ارائه آن به مقامات ذیربط.

۳- جلب مشارکت وخود یاری مردم و همکاری با مسئولان اجرایی، وزارتخانه ها و سازمان هایی که درارتباط با روستا فعالیت مینمایند و ایجادتسهیلات لازم جهت پیشبرد امور آنها.

۴- تبیین و توجیه سیاست های دولت و تشویق و ترغیب روستائیان جهت اجرای سیاستهای مذکور.

۵- نظارت و پیگیری اجرای طرح ها و پروژه های عمرانی اختصاص یافته به روستا.

۶- همکاری با مسئولان ذی ربط برای احداث، اداره، نگهداری وبهره برداری ازتاسیسات عمومی، اقتصادی، اجتماعی ورفاهی موردنیاز روستادرحدودامکانات.

۷- کمک رسانی و امدادرسانی درمواقع بحرانی واظطراری مانند جنگ و وقوع حوادث غیرمترقبه و نیز کمک به مستمندان و خانواده های بی سرپرست با استفاده ازخود یاری های محلی.

۸- تلاش برای رفع اختلاف افراد و محلات و حکمیت میان آن ها.

۹- ایجاد زمینه مناسب جهت اجرای مقررات بهداشتی و حفظ نظافت و تامین بهداشت محیط.

۱۰- همکاری با نیروی انتظامی جهت برقراری امنیت و نظم عمومی.

۱۱- ایجاد زمینه مناسب و جلب مشارکت عمومی درجهت اجرای فعالیت های تولیدی وزارتخانه ها و سازمان های دولتی.

۱۲- جلب مشارکت و همکاری عمومی در انجام امور فرهنگی و دینی روستا.

۱۳- انتخاب فردی ذیصلاح به سمت دهیار به مدت چهارسال بر اساس آئین نامه مربوطه و معرفی به بخشدار جهت صدور حکم.

 

برخی از ماده قانونهای تشکیلات، وظایف وانتخاب شورای اسلامی کشور

ماده ۱ : به منظور پیشبرد سریع برنامه های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی، پرورش و سایر امور رفاهی از طریق همکاری مردم و نظارت بر امور روستا، بخش، شهر و شهرک، شوراهایی به نام شورای اسلامی روستا، بخش، شهر و شهرک بر اساس مقررات این قانون تشکیل می شود.
ماده ۲ : مقصود از شورا در این قانون شوراهای اسلامی روستا، بخش، شهر و شهرک می باشد.
ماده ۳ : دوره فعالیت هر شورا از تاریخ تشکیل چهار سال خواهد بود و انتخاب مجدد آنان بلا مانع است.
ماده ۴ : تعداد اعضای شورای اسلامی روستاهای تا ۱۵۰۰ نفر جمعیت ۳ نفر و روستاهای بیش از ۱۵۰۰ نفر جمعیت و بخش ۵ نفر خواهد بود.
ماده ۵ : در هر بخش شورای بخش با اکثریت نسبی از بین نمایندگان منتخب شوراهای روستای واقع در محدوده بخش تشکیل می شود و در صورتی که عضو معرفی شده از شورای روستا به عضویت اصلی و علی البدل شورای بخش انتخاب شود از عضویت شورای روستا خارج نخواهد شد.
ماده ۶ : شورای بخش پس از تشکیل حداقل سه چهارم شوراهای روستاهای تابع بخش تشکیل می گردد.
تبصره : از یک روستا بیش از یک نفر نباید در شورای بخش حضور داشته باشد و در صورتی که تعداد روستاهای بخش کمتر از پنج روستا باشد اعضاء شورای بخش از میان مجموع اعضای شوراهای روستا ها انتخاب خواهد شد و نهایت حداقل باید از هر روستا یک نفر انتخاب گردد.

 


🔴 برای سفارش نرم افزار مدیریت شورا (نرم افزار جامع دهیاری) لطفا بر روی لینک زیر کلیک بفرمایید

تماس: ۰۱۱۳۲۲۹۰۱۳۴ در ساعات کاری(۸:۳۰ الی ۱۶) و در ساعات غیراداری با شماره ۰۹۱۱۶۶۶۲۲۰۸ آقای مهدی زاده تماس حاصل نمایید.

  • 18 اردیبهشت 1396
  • |
  • ۱۰ دیدگاه
  • |
  1. ناشناس گفت:

    آیاشوراها میتوانند اگرقتلی درمحل صورت گیردبه قاضی نظربدن یااصلا ربطی به شوراندارد

  2. منصور گفت:

    متاسفانه بعضی اعضا شورا هنوز هر ونر نمی فهمند. شما میخواهی قضاوت کنند. جای آن است که خون موج زند در دل لعل زین تغابن که خذف می شکند بازارش . در ایران انسانهای پست وبی مقدار با نفاق وچاپلوسی جای مردان نیکو کار خدایی را پر کرده اند .وای بر ایران

  3. محمد گفت:

    باسلام این شوراها ودهیاری دقیقا چکاره اند؟اصلانظارتی توکاراینهاهست ؟ایااینهانبایدبه مردم روستابابت کارهایی مانندرانت خواری ازموقیتشان پاسخگوباشند؟واگرقانونی هست به کجابایدشکایت کردکه جوابگو باشند؟ایاکسی هست راهنمایی کنه؟

  4. فردوس گفت:

    با سلام من یک قطعه زمینی در روستا دارم وشخص دیگری درست پشت زمین بنده میخواد گاوداری تاسیس کنه ولی چون عرض خیابان منتهی به محل احداث گاوداری باریک است از من تقاضای اهدای حدودا دومتر از عرض زمین ضربدر طول آن را دارد که من موافقت نکردم چون حدودا سی متر از زمین من کم میشه،حالا یکی از اعضای شورای روستا با بنده تماس گرفته ومیگه که ما یعنی شورای روستا از شما میخواهیم که زمینت را بدهی ،معلوم نیست رشوه گرفته یا فامیل بازی هست یا چیز دیگری ، سوال من این است آیا شورا حق چنین کاری را دارد یا نه ؟واگر من قبول نکنم چه خواهد شد؟خواهشا اگر کسی اطلاع کامل دارد مرا راهنمایی نماید با تشکر

  5. ناشناس گفت:

    با سلام ۱-دام چند راس میباشدبه نظر بنده اگراز۲ یا۴ بیشتر باشد بایدبیرون ازبافت بافاصله بیش از۵۰۰متردامداری احداث کند وشورادراین مورد هیچ دخالتی نمی تواند داشته باشد فقط دهیار می تواند درصورتی که دهیار داشته باشید. مشکل حل نشد به بخشداری آن منطقه مراجعه فرمائید

  6. ناشناس گفت:

    با سلام
    اولا)آن دامدار کمتر از پنج.راس دام با عنوان دامدار سنتی می تواند در روستا بدون مجوز فعالیت نماید.
    دوما)شورای اسلامی بدون در نظر گرفتن طرح هادی روستا در صورتی که کوچه ای در طرح هادی روستا درجوار زمین شما وجود داشته وشما قصد محصور کردن آن با سیمان وبلوک ویا فنس کشی را داشته باشید باید ضمن دریافت پروانه حصار کشی از دهیاری نسبت به عقب نشینی اقدام نمائید.
    در غیر این صورت شورای اسلامی یا دهیار جاهل به قانون واختیارات شورای اسلامی ودهیاری می باشد.

  7. ناشناس گفت:

    سلام
    به نظر من کلا شورا در حال حاضر وجود ندارد وجایگاه آن صرفا یک جایگاه تشریفاتی و الکی است،شوراها کالا واساسا هیچ قدرت وجایگاهی ندارند دلیلش هم نداشتن قدرت مالی است متاسفانه قوانین شورا طوری تنظیم شده که این عنصر فقط به جای مسئولین وحقوق بران نظام فحش خور مردم باشند براستی شورا در جامعه امروز ایران فقط یک وجود الکی است شما فرض کن شورایی که اینقدر بودجه نداشته باشد که نتواند پول شارژ موبایلش تامین شود واقعا چراباید دلسوز باشد در مقابل آن دهیار که در حکم کارمند وکارگر پیمانکاری شوراتمام امور مالی را دردست دارد فلذا قدرت هم دردست اوست واما قانون انتخاب رئیس شورا بزرگترین صدمه را بر پیکره شورا میزند چرا وقتی مردم شخصی را با حده اکثر رای انتخاب میکنند باید طی یک انتخاب داخلی دارنده کمترین رای بشود رئیس شورا وچون شخص اول رای بیشتری داشته واکنون کنار گذاشته شده از طرف مردم به بی عرضگی وناتوانی محکوم شود این یک قانون استعماری است وبی احترامی صد در صد به رای مردم وضمنا باعث تضعیف شورا وبی خیالی در انجام امور

  8. احمد گفت:

    سلام ملکی که متعلق به شماست چه سند دار چه مشاع هیچ کس حق تصرف آن را نمدارد هیچ کس حتی اگر برای راه عموم باشه باید رضایت شما جلب بشه چه برسه به این که راه شخصی میخواهند بگیرند پس هیچ قدرتی با تهدید نمیتونه زمین شما را بگیره حتی ریس جمهور چه برسه به یه دهیار

  9. عبدالمهدی ایرانی گفت:

    با سلام،
    آیا شورای اسلامی روستا در معاملات املاک حوزه تا اختیار خود محق به ضبط و نگهداری اسناد معامله و یا سند اولیه ملک(اصل مبایعه نامه) می‌باشد؟
    اگر پاسخ مثبت است ،مالک یا خریداری که ملک را ابتیاع نموده چه چیزی باید برای معاملات آتی خود در اختیار داشته باشد ؟ ضمنا شورا میبایست در قبال اخذ و ضبط سند اولیه ملک خود توسط شورا چه نوع مدرک یا رسیدی را تقاضا نماید؟؟
    واگر پاسخ منفی است ،در قبال چنین درخواستی از طرف شورا به کجا باید شکایت نمود؟

    • امامی گفت:

      پاسخ یکی از دهیاران:
      پاسخ منفی میباشد،زیرا این عمل نوعی ورود به امور ثبتی میباشد که شورا کتبا از این امر نهی شده،امور روستایی،بازرسی و سایر بخشهای نظارتی…
      شما می توانید سوالات خودتان را در گروه تلگرامی ایران دهیار مطرح بفرمایید

پشتیبانی و فروش

تلفن واحد پشتیبانی و فروش: 7000 15 35 011  داخلی 3 
همراه (مدیر فروش) : 2208 666 0911   

آدرس

مازندران بابل چهار راه نواب صفوی روبروی اشرفی 16 جنب گل و بلبل
تلفن و فکس: 7000 15 35 011