معرفی رایگان روستا راهکار مدیریت روستا

۵۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی قزوین زیر پوشش آبیاری قطره ای می رود.

4 مرداد 1396

قزوین-ایرنا-استاندار قزوین گفت: با برنامه ریزی های به عمل آمده در سال جاری ۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر پوشش آبیاری قطره ای قرار می گیرد.

به گزارش ایرنا، فریدون همتی بعدازظهر چهارشنبه در دیدار با قائم مقام وزیر نیرودر امور بین الملل و پشتیبانی صنایع آب و برق، افزود: تا قبل از سال ۹۲ تنها ۲۱ هزار هکتار از اراضی استان زیر پوشش آبیاری قطره ای قرار داشت اما تنها در دولت یازدهم ۲۰ هزار هکتار از اراضی استان تحت پوشش این نوع آبیاری قرار گرفت.
وی ادامه داد: با توجه به بحران کنونی آب در سطح کشور و استان با کمک وزارت نیرو و جهاد کشاورزی امیدواریم تا پایان سال آینده میزان اراضی تحت پوشش آبیاری قطره ای استان قزوین به حدود ۱۰۰ هزار هکتار افزایش یابد.
همتی اظهار کرد: با توجه به اقدام های صورت گرفته مبنی بر جلوگیری از افت سفره آب های زیرزمینی تاکنون یک هزار و ۷۰۰ حلقه چاه آب غیر مجاز در استان مسدود شده است.
استاندار قزوین یادآور شد: براساس نظریه کارشناسان با تغییر الگوی انتقال آب و سرمایه گذاری در این بخش می توان تا ۲۵ درصد راندمان آب را بالا برده و سفره های زیرزمینی را نیز با این روش مدیریت صحیح کرد.
وی، انتقال و استفاده از آب سد طالقان را یکی از نیازهای جدی مردم استان قزوین دانست که در برنامه های اولویت دار دولت و وزارت نیرو نیز قرار گرفته است و افزود: با توجه به شرایط بحرانی آب دشت قزوین، سعی کرده ایم تا تمامی کارهای مربوط به اجرای این طرح را با ترک تشریفات اداری هرچه سریع تر به انجام برسانیم.
همتی با اشاره به اینکه عملیات انتقال آب سد طالقان همزمان با ساخت تصفیه خانه آن انجام می شود، ادامه داد: ۱۴ شهر و ۲۰۰ روستای شهرستان های آبیک و تاکستان با اجرای این طرح برای نزدیک به سه دهه از نعمت آب پایدار بهره مند خواهند شد.
وی اضافه کرد: پنج شهر و ۳۰ روستای استان به همراه چهار هزار هکتار از اراضی منطقه نیز با احداث سد بالاخانلو در جنوب استان زیر پوشش قرار می گیرند و در ادامه نیز سد نهب که امسال عملیات آبگیری آن به انجام می رسد، می تواند بخش مهمی از نیازمندی های آب جنوب استان را برطرف سازند.
استاندار قزوین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه مدیریت استان درصدد تغییر نوع کشت در حوزه کشاورزی است، ادامه داد: برای این منظور یک واحد گلخانه به مساحت یک هزار هکتار توسط بخش خصوصی در شهرستان تاکستان به مرحله اجرا درآمده که امیدواریم مساله آب این واحد از سد نهب توسط وزارت نیرو مورد توجه قرار گیرد.
در ادامه، نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی گفت: احداث گلخانه یک هزار هکتاری این شهرستان با سرمایه یک هزار میلیارد ریالی با پیشرفت مناسبی همراه بوده است و در نیمه نخست شهریور ماه امسال فاز نخست آن به بهره برداری می رسد.
بهمن طاهرخانی با تقدیر از دولت و وزارت نیرو در آبرسانی به اراضی کشاورزی این شهرستان از آب سد طالقان، اضافه کرد: مشکل موجود در رابطه با انتقال این آب به باغ های شهرستان وجود ۱۸ کیلومتر کانال خاکی است که باعث هدررفت آب می شود و باید برای آن چاره ای اندیشید.
قائم مقام وزیر وزیر نیرو در امور بین الملل و پشتیبانی صنایع آب و برق امروز چهارشنبه برای بازدید از چند طرح در حوزه آب و برق و نیز دیدار با استاندار قزوین به این استان سفر کرده است.

  • 4 مرداد 1396
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |

پشتیبانی و فروش

تلفن واحد پشتیبانی و فروش: 7000 15 35 011  داخلی 3 
همراه (مدیر فروش) : 2208 666 0911   

آدرس

مازندران بابل چهار راه نواب صفوی روبروی اشرفی 16 جنب گل و بلبل
تلفن و فکس: 7000 15 35 011