معرفی رایگان روستا راهکار مدیریت روستا

روستای رمین

10 مرداد 1396
روستای رمین

روستای رمین؛ بهار زیبای چابهار

 

رمین یکی از روستاهای بزرگ چابهار واقع در دهستان «کمبل سلیمان» بخش مرکزی چابهار است. این روستا در هفت کیلومتری بندر چابهار از نزدیک‌ترین روستاهای صیادی به این شهر است و از سمت شرق از طریق جاده ساحلی بنادر صیادی بریس، پسابندر و خلیج گواتر را به شهر منتهی می‌سازد.

موقعیت روستای رمین

روستای رمین از شمال به کوه‌های روستای تیس کوپال، از غرب به چابهار و از جنوب به دریای عمان محدود می‌شود. خور قدیم، نوار ساحلی «کلات رود» که از یک طرف به دریا و از طرف دیگر با صخره‌های بسیار و ماسه‌های طلایی به تالاب لیپار منتهی می‌شود، از جاذبه‌های طبیعی این روستا به شمار می‌آیند.

در این روستای زیبا و خارق‌العاده می‌توانید زیباترین جاذبه‌های طبیعی را ببینید که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

 

کوه‌های مینیاتوری

کوه‌های مینیاتوری یا «مریخی» اطراف روستا با مناظر بسیار زیبا در یک طرف جاده و طرف دیگر آن دریا و تراش‌ها و برش‌های ناشی از فرسایش و واریزه‌های آن و رنگ سفید این کوه‌ها چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. تماشای مناظر کوه‌های بزرگ و کوچک با شکل خارق‌العاده و حرارت هوا و غبار شرجی حاصل از آن، انسان را به یاد مناظر خیالی و رویایی از کرات آسمانی می‌اندازد و برای لحظاتی احساس می‌کند در مریخ به سر می‌برد. این پدیده کم‌نظیر توجه توریست‌ها به‌خصوص خارجی‌ها را به‌ خود جذب کرده است با ورود هر توریست در این روستا بیشتر در جستجو این مکان هستند ماسه‌های طلایی سواحل اطراف جاذبه آن را دوچندان نموده است.

 

درختان مکرزن

درخت کهنسال «مکر زنان» که محلی‌ها آن را با نام «کرگ» می‌خوانند با قدمت بیش از ۵۰۰ سال در مرکز روستا و در ضلع جنوبی آن در مجاورت گورستان قرار دارد که در ایام گذشته روزهای پنجشنبه و جمعه پذیرای افراد از شهر چابهار و حومه در زیر این درخت بز و گوسفند را قربانی نموده و دراطرف گورستان برای شفاءمریضهاو مشکلات روزمره دست به نیایش می پرداختند، یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری این روستا محسوب می‌شود. نوار ساحلی کلات رود یکی از نقاط دیدنی در شهرستان چابهار است که با وسعت ۱۰ هکتار در نوار ساحلی دریای عمان در دامنه تپه‌های ماسه‌ای با چشم‌اندازهای زیبا پذیرای مسافران و گردشگران این منطقه است.

 

تالاب لیپار

تالاب لیپار یکی از بزرگ‌ترین تالاب‌ها در استان سیستان و بلوچستان است که در چهار کیلومتری روستای رمین قرار دارد و به شکل سدی طبیعی آبهای سرگردان اطراف را در خود جمع کرده است. این تالاب محل رویش انواع درختچه‌های حرا، گز و چش است که مناظر بسیار چشم‌نوازی را خلق کرده‌اند. در این تالاب انواع پرندگان نظیر چنگر، فلامینگو، کشیم، حواصیل سفید و خاکستری، طاووسکن، باقرقره، تیهو و خوتکا زندگی می‌کنند که اکوتوریسم خاصی را برای منطقه به‌وجود آورده‌اند، لذا بسیاری از علاقه‌مندان به طبیعت در فصل مهاجرت پرندگان از این تالاب بازدید می‌کنند.

با توجه به منظره‌های بسیار زیبای تالاب و قرار داشتن در کنار جاده ساحلی چابهار به خلیج گواتر این منطقه شاهد حضور گردشگران در این مکان است. اسکله صیادی این روستا و منظره حرکت و پهلوگیری انواع لنج‌های صیادی و تخلیه ماهیان صید شده نیز از جاذبه‌های تماشایی این روستا است که گردشگران ترجیح می‌دهند این مناظر را از نزدیک ببینند.

این روستا در کنار اسکله رمین با اختصاص مقام نخست تا سوم صید ماهیان به‌عنوان یکی از پایگاه‌های اصلی صید تن ماهی در سطح شهرستان چابهار مطرح است.

بیشتر روستاییان در این روستا صیاد هستند، لذا دریا در اشتغال و توسعه این منطقه نقش به سزایی دارد. در کنار این روستا چندین کارخانه کنسرو ماهی و عمل‌آوری فرآورده‌های آبزیان فعال است و محصولات تولیدی آنها به دلیل فاصله کم بین صید ماهی و کارخانه از کفیت بسیار بالایی برخوردار است.

 

صنایع دستی

زنان در این روستای ساحلی به هنرهای صنایع دستی نظیرسوزن دوزی، مکرمه بافی، گل‌سازی و توربافی مشغولند که از اهمیت ویژه‌ای در اقتصاد خانواده برخوردار است. این صنایع دستی به رونق صنایع دستی در این روستا کمک شایانی کرده که توجه و حمایت بیشتر هر کدام فرصت شغلی متفاوت وتوانمند سازی زنان به همراه دارد.

روستایی دوستدار کتاب

رمین چابهار یکی از روستاهای دوستدار کتاب کشور شناخته شد.

رمین از توابع شهرستان چابهار جزو ۱۰ روستای نمونه کشوری دوستدار کتاب و کتابخوانی است.

روستای رمین با ۳۸۷ هکتار گستره برابر با طرح هادی تصویبی و جمعیت بیش از سه هزار و ۵۰۰ نفری یکی از روستاهای بزرگ شهرستان چابهار واقع در دهستان کمبل سلیمان بخش مرکزی است.

 

۱۶۸ نفر از اهالی رمین عضو کتابخانه این روستا با هزار و ۶۰۰ جلد کتاب هستند.

 

 

 

منبع: www.kojaro.com نویسنده: زهرا صالح نژاد

  • 10 مرداد 1396
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |

پشتیبانی و فروش

تلفن واحد پشتیبانی و فروش: 7000 15 35 011  داخلی 3 
همراه (مدیر فروش) : 2208 666 0911   

آدرس

مازندران بابل چهار راه نواب صفوی روبروی اشرفی 16 جنب گل و بلبل
تلفن و فکس: 7000 15 35 011