معرفی رایگان روستا راهکار مدیریت روستا

فرش سنقر معروف به فرش آهنی

10 مرداد 1396

فرش سنقر به عنوان یکی از نمادهای فرش ایرانی توسط مردمان سخت کوش دیار زاگرس بافته می شود و بخاطر محکم بودنش به فرش آهنی معروف شده است.

هویت فرش استان کرمانشاه را باید در شهرستان سنقر و کلیایی جستجو کرد و در واقع فرش سنقروکلیایی مهری است بر نشان هویت یاد شده.

فرش سنقر با نقوش زیبا، چشم هر بیننده ای را نوازش می دهد نقش های آن نتیجه تلاش بافندگان کم ادعا و سخت کوشی است که مهارت را سینه به سینه از معبر فرهنگی عبور داده تا به این نقطه رسانیده اند.

فرش های بافته شده با دستان هنرمند و خوش ذوق مردمان این شهر، صدها سال قدمت دارد و به جرات یکی از پرآوازه ترین و مشهورترین فرش های استان کرمانشاه است که می توان بافته های آن را “بافته کردی” نام برد و از آن یاد کرد.

با توجه به شرایط کنونی دستبافته های فرش کلیایی، کاهش محسوسی داشته است.

فرش سنقر از نوع قالیچه های کردی و زیر نفوذ فرهنگ کردی است.

گفت و گو با یک تولید کننده فرش در مود فرش سنقر :

قدرت اله احمدی از فعالین عرصه تولید قالی، در مورد فرش سنقر گفت: این فرش پود زنی خاص خود را دارد و از این حیث نیز در نوع خود کم نظیر است.

وی با بیان اینکه در بافت این فرش تنها ۷ تا ۸ رنگ مورد استفاده قرار می گیرد، اذعان داشت: این در حالیست که دوام رنگ های فرش کردی آن را از سایر فرش ها متمایز می کند
وی افزود: دوام زیاد، محکم بودن و مواد اولیه مرغوب سبب مشهور شدن این فرش شده است
احمدی با اشاره به اینکه در بافت فرش کردی بیشتر از طرح های سنتی و عشایری استفاده می شود، تاکید کرد:

این فرش ها معمولا ذهنی بافت هستند و در بافت آنها کمتر از نقشه های کلاسیک استفاده می شود.
احمدی در ادامه نقش های کله گاوی، گل سرخی، پنجه غازی شاپرک، سروی، عبداللهی، ماهی درهم، گل و بلبل، لنگر کشتی، ترنج، سماوری، دوگل اکبرآباد، سیخ کباب، تک گل خیاران و … را از دیگر نقش های فرش کردی عنوان کرد.

گفت و گو با نعمت الله حقیقی در مورد فرش سنقر :

نعمت‌الله حقیقی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، از ثبت جهانی فرش سنقر و کلیایی خبر داد و گفت: این برند جهانی با شماره ثبت ۱۰۲۳ و با نشان “سنقر و کلیایی” به ثبت رسید.

وی ادامه داد: فرش دستباف سنقر و کلیایی در ردیف فرش‌های ۱۳ منطقه دیگر کشور از جمله اردکان، چهار محال و بختیاری، خراسان شمالی، ترکمن جرگلان و بجنورد، قشقایی فارس، گبه فارس و … قرار گرفت و ثبت جهانی شد.

فرش سنقر و کلیای  یکی از برندهای معتبر فرش در کشور است.

به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه، این فرش به دلیل ویژگی‌های سنتی  و طراحی نقشه‌هایی که دارد توانسته در برخی از کشورهای جهانی مشتری جذب کند.

فرش سنقر

  • 10 مرداد 1396
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |

پشتیبانی و فروش

تلفن واحد پشتیبانی و فروش: 7000 15 35 011  داخلی 3 
همراه (مدیر فروش) : 2208 666 0911   

آدرس

مازندران بابل چهار راه نواب صفوی روبروی اشرفی 16 جنب گل و بلبل
تلفن و فکس: 7000 15 35 011