معرفی رایگان روستا راهکار مدیریت روستا

طرح هادی روستای آلوارس سرعت گرفت

14 مرداد 1396
طرح هادی روستای آلوارس

طرح هادی روستای آلوارس توسط عاطف ناصری تایید شد.

به گزارش ایران دهیار به نقل از صدا و سیما ، عاطف ناصری با بیان اینکه روستای آلوارس از روستاهای هدف گردشگری شهرستان سرعین است افزود: اجرای طرح هادی روستای گردشگری آلوارس سرعت می گیرد.این روستا یکی از گردشگر پذیر ترین روستاهای استان به شمار می رود و از این رو باید علاوه بر تکمیل طرح هادی روستای آلوارس ، احداث پارک روستا و توسعه باغ ها اطراف آن مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

در جریان این بازدید که بخشدار بخش مرکزی سرعین و دهیار روستای آلوارس هم فرماندار سرعین را همراهی می کردند، آخرین وضعیت بخش های مختلف طرح هادی روستای آلوارس مورد بررسی قرار گرفت.

فرماندار سرعین همچنین از دهیاری روستای آلوارس به خاطر تکمیل کانال ۲ کیلومتری که با اعتبار ۱۵۰ میلیون تومان برای مهار آبهای سطحی احداث شده است قدردانی کرد.

معرفی روستای آلوارس:

موقعیت و تاریخچه

روستای ییلاقی آلوارس از توابع بخش سرعین شهرستان اردبیل، در۳۵ کیلومتری غرب شهر اردبیل واقع شده است.

این روستا از شمال به روستای اوجور، از شرق به روستای شایق، از جنوب غرب به روستای شاه‌نشین و از جنوب شرق به روستای میمند محدود می‌شود.

این روستا از سطح دریا بیش از ۲۰۰۰ متر ارتفاع دارد و آب و هوای آن در بهار و تابستان معتدل و در زمستان بسیار سرد است. میزان بارش سالیانه قلمرو اراضی روستا، بیش از ۴۰۰ میلی‌متر است.
بررسی‌های میدانی و شواهد موجود نشان می‌دهد که مکان گزینی یا استقرار روستا در حدود ۳ قرن یا بیشتر روی داده است.

این روستا قبلاً ییلاق چراگاهی عشایر شاهسون بوده است.مردم روستای آلوارس به زبان آذری سخن می‌گویند، مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند.

جاذبه‌های گردشگری

روستای آلوارس با قرار گرفتن در دامنه کوه سبلان و ارتفاعات سرسبز و جذاب، از زیباترین روستاهای پیرامون کوهستان سبلان به شمار می‌رود.

جریان آب و چشمه‌های فراوان بویژه چشمه «مین‌بلاغ» که ماهی قزل‌آلای آن معروف است، هوای پاک، سرسبزی دره ها و مراتع اطراف و بویژه نزدیکی به پیست اسکی آلوارس از جمله جاذبه هایی است که سالانه هزاران گردشگر سفر کرده به شهر سرعین را به این روستا می کشاند.

روستای آلوارس

استقرار روستای آلوارس در مسیر صعود به قله‌های فرعی و اصلی سبلان، همچنین برخورداری از شبی مناسب و برف فراوان در زمستان و بهار، شرایط احداث پیست اسکی در دامنه‌های مرتفع آلوارس را فراهم آورده است.

پیست اسکی مجهز و مناسبی در ۱۲ کیلومتری روستا احداث شده و مورد استفاده مردم شهرهای اردبیل، سرعین و گردشگران قرار میگیرد. ارتفاع پیست از سطح دریا ۳۲۰۰ متر است.

این پیست به جهت بارش فراوان برف در فصول پاییز و زمستان، به مدت نسبتاً طولانی قابل استفاده می‌باشد.مراکز تفرجگاهی روستا نیز در مسیر پیست اسکی قرار دارند.

پیست اسکیت روستای آلوارس

عشایر منطقه، هنگامی که در دامنه‌های کوه سبلان و اطراف روستا با «اوبه»ها و رمه‌های خود به ویژه در بهار و تابستان پراکنده می‌شوند، زیبایی شگفت‌آوری را به فضای روستایی آلوارس می‌بخشند.
به جز خانه‌های قدیمی و مسجد و زندگی دلپذیر روستایی، آثار تاریخی و فرهنگی دیگری در روستا وجود ندارد.

مراسم و سنت ها

عید نوروز از مراسم مهم مردم روستا به شمار می‌آید که در استقبال از آن مردم به تهیه لباس نو و شیرینی و خوراکی‌های مخصوص عید اقدام می‌نمایند و در ایام عید به دید و بازدید از خانواده‌های یکدیگر می‌پردازند. چهارشنبه سوری، عید فطر و عید قربان نیز با مراسم خاص برگزار می‌شود.

از انواع غذاهای محلی روستا، می‌توان به آش، آبگوشت، کباب و نان محلی اشاره کرد. نان لواش مخصوصی که بر روی وسیله فلزی به نام ساج توسط زنان پخته می‌شود، بسیار ترد و خوشمزه است.
دسترسی: این روستا از شهر سرعین با ۱۲ کیلومتر فاصله و جاده آسفالت قابل دسترسی است.

 

 

  • 14 مرداد 1396
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |

پشتیبانی و فروش

تلفن واحد پشتیبانی و فروش: 7000 15 35 011  داخلی 3 
همراه (مدیر فروش) : 2208 666 0911   

آدرس

مازندران بابل چهار راه نواب صفوی روبروی اشرفی 16 جنب گل و بلبل
تلفن و فکس: 7000 15 35 011