معرفی رایگان روستا راهکار مدیریت روستا

روستای ایرا

24 شهریور 1396

روستای ایرا ، از روستاهای بخش لاریجان شهرستان آمل می‌باشد که در مقابل آن ، به سمت شمال؛ شهر رینه ، در پائین دست آن روستای آب اسک ، در سمت شرق آن روستاهای نوا و نیاک و جنوب آن روستای لاسم واقع شده‌است.

جمعیت

براساس سرشماری سال ۱۳۸۵جمعیت آن ۱۵نفر ( ۹خانوار ) بوده‌است. بیشتر جمعیت این روستای ییلاقی به صورت خوش نشین بوده و در فصول سرد سال در شهر آمل ساکن می‌ باشند. البته تعداد خانوار ها در فصول گرم سال بیش از ۱۱۵ خانوار می‌باشد.

مختصات جغرافیایی

روستای ییلاقی ایرا ، با مختصّات عرض جغرافیایی ۳۵ درجه و ۵۱ دقیقه و طول جغرافیایی ۵۲ درجه و ۱۰ دقیقه و ارتفاع ۲۱۶۰ متر از سطح دریا در جنوب شرقی قلّه دماوند قرار گرفته‌ است.

این روستا ، از روستاهای بخش بالا لاریجان شهرستان آمل می‌باشد که در مقابل آن ، به سمت شمال؛ شهر رینه ، در پائین دست آن روستای اسک ،در سمت شرق آن روستاهای نوا و نیاک و جنوب آن روستای لاسم واقع شده‌ است.

آب و هوا

دارای آب و هوایی کوهستانی و خشک در تابستان و سرد و به شدت برفی در زمستان می‌باشد. موقعیّت جوّی و آب و هوایی روستا موجب شده‌ ست تا بیشتر اهالی به صورت خوش نشین و در ماه های گرم سال خصوصاً مرداد و شهریور به روستا آمده و از آب و هوای مطبوع آن لذّت کافی را ببرند. اکثر اهالی بقیه فصل‌ های سال را در شهر آمل ساکن و مشغول به کسب در آمد می‌ باشند و عده کمی نیز ساکن در شهرهای دیگر می‌ باشند.

روستاها و چشمه سارها

رودها و آبشارهای آن بیشتر فصلی می‌ باشند که از اواخر زمستان تا اواسط بهار؛ پر آب و جاری هستند. امّا چشمه‌ های آن همیشه پر آب و در حال جوشش می‌باشد که آب مناطق سه گانه ایرا یعنی محل ، یاح و خارو را تامین می‌کنند. آب شرب مورد نیاز اهالی از چشمه‌ های سنگنو (ایرارجه)، نوارجه ، یاح و خارو تامین می‌گردد.

روستای ایرای آمل

  • 24 شهریور 1396
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |

پشتیبانی و فروش

تلفن واحد پشتیبانی و فروش: 7000 15 35 011  داخلی 3 
همراه (مدیر فروش) : 2208 666 0911   

آدرس

مازندران بابل چهار راه نواب صفوی روبروی اشرفی 16 جنب گل و بلبل
تلفن و فکس: 7000 15 35 011