معرفی رایگان روستا راهکار مدیریت روستا

۷۵ کلاس کانکسی در روستاهای اصفهان

26 شهریور 1396
کلاس کانکسی روستایی

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان از افتتاح ۹۲ پروژه در مهر ماه ۹۶ خبر داد و گفت: از این تعداد ۶۶ پروژه با دخالت مستقیم خیران و مشارکت مردم ساخته شده است.

محمدحسین سجاد در نشست خبری پروژه‌های آموزشی و پرورشی تحویلی مهر ۱۳۹۶ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به اینکه سال مالی عمرانی گذشته تا پایان تیرماه بوده است، اما تا پایان شهریور ماه تمدید شده تا این لحظه هنوز بودجه جدیدی از سال ۹۶ در اختیار سازمان نوسازی قرار نگرفته است. با این حال با حضور خیران و جلب مشارکت مردمی ۹۲ پروژه در اول مهرماه به آموزش و پرورش تحویل خواهد شد.

وی ادامه داد: از این ۹۲ پروژه ، ۶۶ پروژه با مشارکت مستقیم خیران ساخته شده است. ۸۴ درصد از کلاسهای ساخته شده در سال تحصیلی جدید توسط خیرین ساخته شده که ۷۲ درصد از پروژه‌ها را شامل می‌شود. این اختلاف نشان می‌دهد پروژه‌هایی که خیران ساخته‌اند مقیاس‌های بزرگتری داشته است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان با اشاره به بودجه ۸۲ میلیارد تومانی صرف شده در ۶ ماه نخست سال ادامه داد: ۶۰ میلیارد تومان از بودجه سال جاری را خیرین پرداخت کرده‌اند. از مجموع پروژه‌های انجام شده ۵۶ پروژه مدرسه و باقی پروژه‌ها غیرکلاسی، شامل کانون ها، سالن‌های ورزشی، سالن اجتماعات، نمازخانه و باقی پروژه‌های مورد نیاز است. همچنین مجموع پروژه‌های انجام شده ۷۵ هزار متر مربع زیر بنا دارد.

سجاد ادامه داد: تا این لحظه بالاترین رکورد پروژه‌های تحویلی مهر ۹۶ متعلق به استان اصفهان است و اگر تا پایان سال اتفاق جدیدی در استان‌های دیگر به وقوع نپیوندد رکود جدیدی را ثبت خواهیم کرد.

وی افزود: پدیده فرونشست که در اصفهان در حال تشدید است آثارش را به خاطر حساسیت‌های موجود در مدارس بیشتر نشان داده است، این پدیده در شهرهای حاشیه زاینده رود زودتر اتفاق می افتد. برای مثال فلاورجان، پیربکران، دامنه، برخوار و ناحیه ۴ شهر اصفهان بیشترین آسیب را از فرونشست دیده‌اند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان گفت: برخی از مسیرهایی که به خاطر فرسودگی یا نشست دچار مشکل می‌شود دستور تخلیه صادر می‌شود و گاهی با بررسی‌های کارشناسانه اجازه فعالیت در یک سال تحصیلی دیگر به آنها داده می‌شود. از مجموع مدارس فرسوده استان ۱۳ مدرسه فقط یک سال دیگر مشروط بر اینکه اتفاق جدیدی رخ ندهد اجازه تشکیل کلاس دارد.

سجاد ادامه داد: ۱۰ درصد از دانش آموزان استان در روستاها هستند و تغییر تعداد دانش آموزان در روستا نشان از تشدید حجم مهاجرت دارد. با این حال پروژه‌های تحصیلی مهر ماه سال جاری ۲۴ درصد در روستاها قرار دارد و متاسفانه هنوز ۷۵ کانکس به عنوان کلاس در روستاهای استان استفاده می‌شود.

وی با اشاره به مدارس دو نوبته استان گفت: این مسئله برای آموزش و پرورش مطلوب نیست و متاسفانه آمار ۶ درصدی مدارس دو نوبته در سال گذشته به ۷.۴ دهم درصد در سال جاری رسیده است که بخشی از آن به خاطر از چرخه خارج شدن مدارس تخریبی است. در حال حاضر ناحیه ۴ و ۵ اصفهان و شهر نجف آباد بیشترین مدارس دو نوبته را دارد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان گفت: در جانمایی مدارس جدید به همجواری‌های مطلوب و نامطلوب اهمیت زیادی داده می‌شود و به قرار گیری مدارس در جوار جاده‌های خطرناک، بیمارستان‌ها، آرامستان‌ها، پمپ بنزین‌ها، مسیر رودخانه‌ها و دیگر اماکن خطرناک رسیدگی می‌شود.

سجاد با اشاره به دانش آموزان با شرایط خاص گفت: موظف هستیم همه دانش آموزان قابل تعلیم را زیر پوشش ببریم. رویکرد ما این است که با کمک خیران و سمن‌ها دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل را پوشش دهیم و تا بهمن سال آینده حداقل ۵ مدرسه برای معلولان به ویژه بیماران اوتیسم ساخته می‌شود.

وی با اشاره به سامانه‌های گرمایش مدارس گفت: از سال ۹۲ منابعی برای گرمایش مدارس در قبوض گاز پیش بینی شده است. از سال ۹۲ تا کنون ۶۵ درصد مدارس به لحاظ گرمایشی استاندارد شده است و هنوز ۹ هزار کلاس باید در یک برنامه دو ساله استاندارد سازی شود. زمستان سال ۱۳۹۸ را با مدارس صد درصد استاندارد خواهیم گذراند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان ادامه داد: درخواست تغییر کاربری ۴۰ مدرسه به استاندار تقدیم شده است تا از محل آن مدارس موجود تبدیل به احسن شود. این نخستین سالی است که این اتفاق رخ داده است و می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی داشته باشد.

سجاد گفت: ۱۵.۶ درصد دانش آموزان در مدارس غیرانتفاعی تحصیل می‌کنند. یک هزار مدرسه غیرانتفاعی استان اگر از دولت تسهیلات دریافت نکنند به زودی به بن بست خواهند رسید و ۱۵۵ هزار دانش آموز ناچار به انتقال می‌شوند.

وی با اشاره به تامین مدارس مسکن مهر گفت: با توافق میان اداره راه و شهرسازی و آموزش و پرورش قرار بر آن شده است که این مدارس با سهم ۵۰ درصدی توسط این دو سازمان ساخته شود.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا

  • 26 شهریور 1396
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |

پشتیبانی و فروش

تلفن واحد پشتیبانی و فروش: 7000 15 35 011  داخلی 3 
همراه (مدیر فروش) : 2208 666 0911   

آدرس

مازندران بابل چهار راه نواب صفوی روبروی اشرفی 16 جنب گل و بلبل
تلفن و فکس: 7000 15 35 011