معرفی رایگان روستا راهکار مدیریت روستا

🔰 #دهیاری_و_حکمرانی_خوب ۶👈

4 دی 1396

🔰 #دهیاری_و_حکمرانی_خوب ۶

👈حکمرانی خوب

🔸تطبیق وظایف و عملکرد دهیاری ها با شاخص های حکمرانی خوب:

بند ششم: کنترل فساد

🔻فساد اداری استفاده از قدرت و امکانات عمومی در جهت منافع شخصی است. شاخص کنترل فساد، مفهوم هایی مانند فساد در میان مقامات رسمی، اثر بخشی تدبیرهای ضد فساد و تأثیر آن بر جذب سرمایه های خارجی، پرداخت اضافی یا رشوه برای گرفتن مجوزهای اقتصادی و… اندازه گیری می کند.
در خصوص دهیاری ها، بکار گیری دهیار که به عنوان مدیر اجرایی روستا و منتخب شورای اسلامی است می باید براساس شایسته سالاری و محورهایی از قبیل حاکمیت قانون و برگزاری آزمون و رقابت آزاد صورت پذیرد. همچنین این موضوع می بایستی در خصوص سایر کارکنان دهیاری رعایت گردد.
هم اکنون در نظام اداری تفصیلی دهیاری ها، پستهای سازمانی و… توسط سازمان شهرداریها و دهیاری های کشور تعریف نشده است. تنها ماده ۴۹ (اصلاحی ۱۳۸۶/۱۱/۱۷) آیین نامه اجرایی تشکیلات، انتخابات داخلی و امور مالی شوراهای اسلامی روستا و نحوه انتخاب دهیار آخرین شرایط احراز سمت دهیار را تعریف نموده است.
متاسفانه در اساسنامه دهیاری ها، آیین نامه اجرایی تشکیلات، انتخابات داخلی و امورمالی شوراهای اسلامی، آیین نامه داخلی شورای اسلامی روستا، آیین نامه مالی دهیاری ها و آیین نامه استخدامی دهیاری ها و در قالب ساختاری ناقص و ناکارا، هیچ تناسبی بین اختیارات و وظایف و تکالیف دهیار و دهیاری وجود ندارد. فقدان مقررات جامع در خصوص برخورد با تخلفات ساختمانی، تفکیک اراضی و تغییر کاربری اراضی، زمینه هایی را ایجاد می کند که امکان خروج از مدار قانون را فراهم می آورد؛ بنابراین به هر اندازه ویژگی های مثبت مانند پاسخگویی، حاکمیت قانون، اثر بخشی و کارآیی دهیاری در روستا بیشتر باشد و نظام شایسته سالاری سبب بکار گیری افراد شایسته در دهیاری گردد و ثبات لازم درخصوصی فعالیت دهیاران وجود داشته باشد، امکان توسعه انسانی، اجتماعی و در یک کلام حکمرانی خوب بیشتر فراهم می آید. 

  • 4 دی 1396
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |

پشتیبانی و فروش

تلفن واحد پشتیبانی و فروش: 7000 15 35 011  داخلی 3 
همراه (مدیر فروش) : 2208 666 0911   

آدرس

مازندران بابل چهار راه نواب صفوی روبروی اشرفی 16 جنب گل و بلبل
تلفن و فکس: 7000 15 35 011