معرفی رایگان روستا راهکار مدیریت روستا

اشتغال پایدار راهکاری برای ماندگاری جمعیت در روستاها

26 دی 1396
ایجاد اشتغال پایدار راهکار اساسی برای ماندگاری جمعیت در روستاها

استاندار مرکزی گفت: تکیه بر اشتغال زایی مولد و پایدار بر مبنای ظرفیت های بومی، راهکار حفظ و ماندگاری جمعیت و رونق و حیات و زیست روستایی در این استان است.

سیدعلی آقازاده روز یکشنبه در نشست مشورتی بخشداران استان مرکزی در اراک، افزود: بیکاری و نبود ظرفیت های کسب و کار از دلایل مهم خالی شدن روستاها از سکنه است و به منظور ترمیم این آسیب باید سیاست های اشتغالزا در قالب الگوی علمی و اجرایی در مناطق روستایی استان برجسته سازی شود.
وی ادامه داد: روستاها به عنوان قطب مولد از اهمیت زیادی بهره مند هستند و در برنامه کلان توسعه و آمایش سرزمین بر این مناطق به عنوان کانون تولید تاکید ویژه شده و دولت نیز با اعتقاد به این ظرفیت با ارائه تسهیلات ویژه از طریق بانک های مختلف خصوصی و دولتی می کوشددر روستاها اشتغال پایدار ایجاد کند.

اقدامات اساسی پست‌بانک برای حمایت از تولید و اشتغال روستایی

دستورالعمل وام اشتغال روستایی (بخشنامه)

استاندار مرکزی بیان کرد: جاذبه های طبیعی، تاریخی و فرهنگی روستاها می توانند نقش موثری در توسعه اقتصادی کشور داشته باشند و در صورت خالی شدن روستاها از جمعیت، کانون های تولیدی کاهش یافته و در مقابل جمعیت مصرف کننده کشور افزایش می یابد که این برهم خوردگی توازن با اهداف توسعه محور مغایر است.
وی گفت: تبدیل وضعیت برخی از مناطق روستایی به شهر در دولت های پیشین بسیار عجولانه و بدون برنامه ریزی انجام شد چرا که روستا ظرفیتی مولد است که باید حفظ و حمایت شود و تبدیل آن ها به شهر غیرکارشناسی است.

آقازاده اظهار کرد: پرداخت یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی به طرح های اشتغالزایی روستایی یک اقدام ارزشمند دولت برای حفظ جمعیت روستایی است و بخشداران وظیفه دارند ظرفیت های مناطق تحت مدیریتشان را روستا به خوبی مورد ارزیابی قرار داده و با جذب تسهیلات ، گامی اساسی در راستای اشتغالزایی روستانشینان بردارند.
وی اضافه کرد: پرداخت تسهیلات دولتی به اشتغال پایدار روستایی ۱۰ سال پیش نیز از سوی دولت وقت انجام شد اما به دلیل ارائه طرح های غیرکارشناسی نه تنها گامی در راستای اشتغالزایی مولد برداشته نشد بلکه بخش عمده ای از جوانان روستایی بدهکار مستقیم بانک ها شدند.

استاندار مرکزی اظهار کرد: بخشداران را عامل ایجاد و حدت و همدلی بین دهیاران و شوراهای اسلامی روستایی هستند و به عنوان نماینده تام الاختیار دولت در بخش ها وظیفه دارند اقدامات دهیاران و به خصوص تخصیص اعتبارات طرح های روستایی را مورد ارزیابی قرار دهند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی نیز در این نشست گفت: تلاش مضاعف در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی مهمترین وظیفه بخشداران است.
فتح الله حقیقی افزود: بخشداران باید ضمن نظارت گسترده بر طرح های اشتغالزایی روستایی باید نسبت به جذب سرمایه گذار نیز اقدام کنند.

اقدامات اساسی پست‌بانک برای حمایت از تولید و اشتغال روستایی

دستورالعمل وام اشتغال روستایی (بخشنامه)

وی برنامه ریزی های بلندمدت در راستای کاهش انواع آسیب های اجتماعی را از دیگر وظایف بخشداران دانست و گفت: مقابله با آسیب های اجتماعی یکی از خواسته های رهبر معظم انقلاب از مسئولان است و عاملان مقابله با این مهم در بخش روستایی بخشداران هستند که باید نسبت به این وظیفه خود آگاهی لازم را داشته باشند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی بیان کرد: آگاهی کامل از ظرفیت ها و ساختارهای روستایی و هدایتگری موثر اعتبارات دولتی بر اساس اولویت و ضرورت مکانی در روستاها تکلیف مهم بخشداران است.

وی اضافه کرد: از مصادیق مهم تکریم ارباب و رجوع این است که در گرو خدمت صادقانه و بی منت و همچنین عمل به وعده ها و قول ها رضایتمندی مردم افزایش یابد.

حقیقی تشریح عملکرد نظام اسلامی را یکی از مهمترین وظایف مسئولان دانست و گفت: بر اساس فرمایش رهبر معظم انقلاب مسئولان با تشریح عملکرد دستگاه خود باید امید و انگیزه را در جامعه افزایش دهند و در کنار آن زمینه انتقاد نیز باز باشد تا بهترین عملکردها به جا بماند و ضعف ها و مشکلات موجود نیز را شناسایی و نسبت به رفع آن ها برنامه ریزی شود.

دستورالعمل وام اشتغال روستایی (بخشنامه)

وی، دهه مبارک فجر را بهترین فرصت برای تشریح عملکرد نظام اسلامی و دستگاه های اجرایی دانست و گفت: مدیران وظیفه دارند در شورای اطلاع رسانی استان شرکت کرده و عملکرد پنج ساله خود را از طریق رسانه ها برای مردم تشریح و تبیین کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی افزود: مرجع رسیدگی به اختلافات مدیران، فرمانداران،استاندار و معاونان استانداری هستند و هیچ مدیری حق ندارد نسبت به مدیری دیگر در مراجع قضایی شکایت کند.

وی اظهار کرد: وحدت، همدلی و یک صدایی مسئولان باید به خوبی برای مردم مشهود باشد چرا که تنها در این صورت می توان امید، انگیزه و اعتماد عمومی را در جامعه گسترش داد.

  • 26 دی 1396
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |

پشتیبانی و فروش

تلفن واحد پشتیبانی و فروش: 7000 15 35 011  داخلی 3 
همراه (مدیر فروش) : 2208 666 0911   

آدرس

مازندران بابل چهار راه نواب صفوی روبروی اشرفی 16 جنب گل و بلبل
تلفن و فکس: 7000 15 35 011