معرفی رایگان روستا راهکار مدیریت روستا

دهیاران سفیران پیشگیری از اعتیاد می‌شوند

8 اسفند 1396
دهیاران سفیران پیشگیری از اعتیاد می‌شوند

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران از آموزش دهیاران و شورای اسلامی روستایی استان مازندران به‌عنوان سفیران پیشگیری از اعتیاد خبر داد.


به گزارش خبرنگار مهر، علی‌اصغر میرزایی، ظهر دوشنبه، در جمع خبرنگاران استان، راهکارها و راهبردهای ستاد مبارزه با مواد مخدر را در حوزه‌های مقابله با عرضه مواد مخدر و روان‌گردان‌ها و امور بین‌الملل، پیشگری از اعتیاد به مواد مخدر و روان‌گردان‌ها، حوزه درمان و کاهش آسیب و حوزه صیانت اجتماعی و توسعه مشارکت‌های مردمی برشمرد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مازندران با بیان اینکه پایه اجرای این برنامه‌ها از سال ۹۶ قرار داده شد، از جمله اولویت‌های ستاد در حوزه مقابله با عرضه مواد مخدر به کاهش حداقل ۵ درصدی ورود مواد قاچاق، عرضه و ترانزیت مواد مخدر و روان‌گردان‌ها در پایان سال ۹۶ به نسبت سال گذشته اشاره کرد.

وی از جمله برنامه‌ها در حوزه مقابله با عرضه موادمخدر به کاهش دسترسی به مواد مخدر و روان‌گردان‌ها در قالب برنامه جامع و هدفمند به‌منظور شناسایی و پاکسازی مناطق آلوده و مقابله موثر با خرده‌فروشان و توزیع‌کنندگان مواد مخدر و روان‌گردان، توسعه اقدامات اطلاعاتی برای شناسایی، تعقیب و دستگیری عناصر اصلی شبکه‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی، تشدید تدابیر نظارتی و کنترلی لازم برای تولید، ورود، عرضه و مصرف مواد شیمیایی پیش‌ساز در مبادی ذیرربط اشاره کرد.

میرزایی به تهیه و تنظیم اجرای برنامه‌های عملیاتی اولویت‌دار برای ۱۲ استانی که درصد آلودگی بیشتری دارند اشاره و ابراز خرسندی کرد که استان مازندران در این استان‌ها قرار ندارد.

وی از دیگر برنامه‌ها در حوزه مقابله با عرضه مواد مخدر به اقدامات لازم برای کشف شبکه‌ها و پایگاه مالی، شیوه‌های پول‌شویی و ردیابی درآمدهای ناشی از تجارت غیرقانونی مواد مخدر و اجرای موثر آیین‌نامه اجرایی شناسایی اموال قاچاقچیان مواد مخدر و روان‌گردان‌ها برای ضربه به بنیان‌های اقتصادی قاچاقچیان این عرصه اشاره کرد.

میرزایی با اشاره به اجرای موثر طرح پیشگیری از کشت غیرقانونی شاهدانه و خشخاش در سطح مازندران، خاطرنشان کرد: مازندران به دلیل اقلیم برای کشت این نوع گیاهان مناسب بوده اما ستاد در این رابطه در استان بسیار موفق عمل کرده است.

وی در حوزه فرهنگی و پیشگری نیز به تمرکز بر ارتقا علمی و گسترش کمی طرح‌های اجرایی در محیط‌های مختلف اجتماعی شامل محیط‌های خانواده، آموزشی، کاری و محلات اشاره کرد و هدف از آن را اولویت پوشش ۲۰ درصدی جمعیت هدف در کانون‌های اجتماعی چهارگانه وکاهش حداقلی نرخ بروز اعتیاد برشمرد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران بر استفاده از ظرفیت‌های مالی و انسانی تمام دستگاه‌های اجرایی و نهادهای فرهنگی، هنری، اجتماعی، ورزشی دولتی و غیردولتی بویژه رسانه‌های ملی اعم از صدا و سیما، فضای مجازی، مبلغان، ائمه جماعات در راستای ارتقا دانش عملی و آگاهی گروه‌های مختلف بر اساس سند جامع پیشگیری از اعتیاد تأکید کرد.

وی با تأکید بر اینکه مسئولان در تمام دولت‌ها ظرفیت نظام جمهوری اسلامی ایران هستند، افزود: عملکرد ما عملکرد مجموعه نظام و کار فرهنگی و اطلاع‌رسانی‌ نیز بر عهده رسانه است.

میرزایی با بیان اینکه کاهش حداقل ۵ درصدی نرخ شیوع مصرف مواد مخدر و روان‌گردان‌ها در جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال در حال اجراست، افزود: افزایش حداقلی نرخ جذب و پوشش درمان و کاهش آسیب نیز در دست اقدام است.

وی با تأکید بر همکاری همه دستگاه‌ها برای کسب رتبه بیستم در شیوع اعتیاد در استان مازندران، به اجرای طرح خدمات سلامت‌روان اجتماعی در استان‌های سراسر کشور با هدف کاهش نرخ بروز و شیوع اعتیاد اشاره کرد.

میرزایی با بیان اینکه افزایش ۱۰ درصدی متوسط نرخ مانایی معتادان در درمان را در دستور کار داریم، افزود: در حال اجرا و کاهش حداقل ۵ درصدی نرخ مرگ‌ومیر معتادان و جلوگیری از گسترش رفتارهای پرخطر و شیوع بیماری‌های مهلک و عفونی در میان معتادان هستیم.

وی با اشاره به ساماندهی ۴۰۰ معتاد متجاهر در مرکز ماده ۱۶ در سال‌های گذشته، افزود: این افراد ترک داده شده و از طریق فنی‌وحرفه‌ای‌ آموزش مهارتی به آنها داده و برای تعدادی از آنها هم تسهیلات در نظر گرفته شد و در حال حاضر تعداد این معتادان در استان بسیار کاهش یافته است.

میرزایی با اشاره به وجود فشار معیشتی بر خانواده معتادان، افزود: خوشبختانه در برنامه ششم در حوزه درمان دولت کاری کرد تا فشار درمان اعتیاد بر خانواده‌ها نباشد و ۱۰ درصد افراد تحت درمان اعتیاد زیر پوشش بیمه قرار گیرند و در استان مازندران بیش از ۱۰ درصد پذیرش شده‌اند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در حوزه صیانت اجتماعی و مشارکت‌های مردمی نیز سیاست بر توسعه این امور است، از جمله راهکارها به افزایش حداقل ۱۰ درصدی حرفه آموزی و آموزش فنی‌وحرفه‌ای، ایجاد اشتغال و توانمندسازی برای معتادان بهبودیافته و خانواده آنان، تقویت رویکرد اجتماعی و افزایش مشارکت سازمان‌های مردم نهاد اشاره کرد.

وی همچنین به اجرای طرح ساماندهی و حمایت از خانواده‌های نیازمند معدومین و زندانیان دارای محکومیت‌های طویل‌المدت مواد مخدر برای حداقل ۲۰ درصد از خانواده‌های شمول طرح با اولویت استان‌ها و مناطق محروم، تعیین سفیران مبازره با مواد مخدر از میان شخصیت‌های هنری ورزشی و سایر افراد مطرح کشور برای گسترش پیشگیری از اعتیاد اشاره کرد.

میرزایی با بیان اینکه امسال به دلیل انتخابات و انتقال دولت در برخی قسمت‌ها در سطح ملی دچار کمبودهایی بود، اما استان مازندران برنامه‌های خود را داشته است؛ برگزاری همایش گفتمان‌سازی اجتماعی در اسفند ماه در آمل، برپایی نمایشگاه دستاوردهای بهبودیافتگان در این ایام در فریدون‌کنار، برگزاری جشنواره‌های بومی و محلی در شهرستان تنکابن وکارگاه‌های آموزشی را از جمله این برنامه‌ها برشمرد.

وی از دیگر اقدامات استان به تشکیل کمیته‌های بازدید از مراکز درمان و فرهنگی، کنترل الکترونیکی بار و کالا در بنادر توسط گمرک و پست از طریق نصب دستگاه ایکس ری، ساماندهی معتادان خیابانی متجاهر و پاکسازی شهر از وجود این معتادان و انتقال آنها به مرکز ماده ۱۶، قطع شبکه توزیع و مقابله مستقیم با بنیان تجارت مواد مخدر، مدیرت کانون‌های جرم‌خیز سطح استان، کنترل اطراف مراکز آموزشی و افزایش سطح دسترسی آموزش اشاره کرد.

میرزایی با بیان اینکه آموزش دهیاران و شوراهای اسلامی در رابطه با پیشگری از اعتیاد آغاز شده است، گفت: در حال حاضر در ۸ شهرستان آموزش داده شدند و این افراد به‌عنوان سفیران پیشگیری در روستاها به افراددیگر آموزش می‌دهند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان به آموزش اساتید در حوزه، تبلیغات اسلامی، دانشگاه و محلات اشاره و بر نقش پایگاه‌های مقاومت بسیج در عرصه پیشگیری تأکید کرد و گفت: در ۱۳ شهر استان، طرح جواد الائمه توسط سپاه و با همکاری بسیج در سال جاری در حال انجام است.

  • 8 اسفند 1396
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |

پشتیبانی و فروش

تلفن واحد پشتیبانی و فروش: 7000 15 35 011  داخلی 3 
همراه (مدیر فروش) : 2208 666 0911   

آدرس

مازندران بابل چهار راه نواب صفوی روبروی اشرفی 16 جنب گل و بلبل
تلفن و فکس: 7000 15 35 011