معرفی رایگان روستا راهکار مدیریت روستا

سایه روشن های طرح اشتغالزایی روستایی در رفسنجان

28 اسفند 1396
طرح اشتغالزایی

طرح حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری در حالی از سوی دولت برای رونق اشتغال در روستاها درنظر گرفته شده که با وجود تسهیلات بسیار مناسب بامشکلاتی مواجه است.
گروه استان ها: «براساس مصوبه سالجاری ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و در راستای اجرای ماده پنج تصویب نامه کارگروه منتخب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و ابلاغیه بانک مرکزی مبنی بر ارائه تسهیلات به طرحهای اشتغالزای ذیل برنامه اشتغال فراگیر از منابع بانکهای عامل منتخب و همچنین بر اساس بند (ب) مواد هشت و ۹ تصویب نامه هیئت وزیران موضوع آیین نامه اجرایی قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی، سامانه حاضر به منظور تسهیل در فرآیند ارائه تسهیلات در اختیار سرمایه گذاران و کارآفرینان می باشد.»

 

طرح اشتغالزایی

جمله های بالا در پیشخوان سایت «کارا» به چشم می خورد. سامانه ای که برای ثبت نام طرحهای متقاضی تسهیلات اشتغالزایی در نظر گرفته شده است.

در این سامانه آمده است؛ متقاضیان بر اساس چارچوب و ضوابط تعریف شده، باید طرحهای خود را از طریق سامانه کارا به ثبت برسانند، طرحها باید در ذیل رسته های اولویت دار اعلام شده باشد که این رسته ها در قسمت مربوطه این سامانه در دسترس قرار دارد، برای اعطای تسهیلات، طرحها به ترتیب به تأیید دستگاه اجرایی ذی‌ربط، کارگروه اشتغال (کمیته فنی) استان و موسسه عامل می‌رسند.

در سالی که به نام «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» نامگذاری شده است این دستورالعمل می تواند کمک بزرگی به کارآفرینان و سرمایه گذاران به خصوص در روستاها باشد اما چنانچه در ادامه خواهد آمد متقاضیان در این رابطه با مشکلاتی مواجه هستند.

در همین حال محمد عسکری رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان رفسنجان می گوید: بالغ بر ۱۸۰ طرح در سامانه کارا ثبت نام کردند که از این تعداد ۸۳ طرح توسط دستگاههای اجرایی به کارگروه ارجاع و ۷۶ مورد در کارگروه شهرستان رفسنجان تصویب شد که این طرحها به کارگروه استان ارسال می شود.

شرح کامل طرح در سایت کارا

 

سامانه کارا

 

در رابطه با اعطای این تسهیلات، با چند نفر از کسانی که خواستار در اختیار گرفتن این وامها بودند به گفتگو نشستیم.

کاشفی که برای ایجاد کارگاه مبل سازی در یکی از روستاهای رفسنجان درخواست تسهیلات کرده است، می گوید: این ایده از مدتها قبل مدنظر من بود و از آنجا که امروزه صنعت مبل سازی رونق زیادی در بازار دارد و مردم برای انتخاب و خرید مبل حساسیت زیادی به خرج می دهند و در همه خانه ها از وسایل ضروری است می توان از این راه ایجاد شغل و درآمد کرد.

وی اظهار می کند: برای این تسهیلات ابتدا به بخشداری مراجعه کردم که گفتند هنوز به ما ابلاغ نشده بعد به اداره کار مراجعه کردم که دوباره همین جواب را شنیدم، سپس به یکی از صندوق مالی مراجعه کردم که گفتند هیچگونه وام خود اشتغالی در دستور کار ما نیست و برای وامهایی که می دهیم شرایطی از جمله چک، سفته، ضامن کارمند و … نیاز است که دوباره به بخشداری مرکزی رفسنجان مراجعه کردم.

کاشفی ادامه داد: در بخشداری گفته شد که باید به سایت کارا مراجعه کنی چون تنها مرجعی که وام خوداشتغالی به شما می دهد تاییدیه ثبت نام در سایت کارا است. در سایت کارا نیز از صفر تا صد وامی که می خواهی بگیری باید توضیح بدهی از جمله این موارد شرح کامل شغل مورد نظر، درآمد حاصله در طول سال، نحوه فروش در بازار، توجیه اقتصادی در شهر، استان و کشور و … است.

وی در پاسخ به این سوال که برای ایجاد اشتغالی که مدنظر دارید چه مقدار سرمایه گذاری لازم است، توضیح داد: این طرح حداقل به ۴۵ میلیون تومان سرمایه نیاز داشته و ۱۰ نفر را مشغول به کار می کند و تاکنون سه ماه وقت برای در اختیار گرفتن این وام صرف کرده ام.

این کارآفرین تصریح می کند: از آنجا که برای طراحی مبل وقت زیادی گذاشته ام طرحهای جدید و متفاوتی مدنظر دارم که مطمئن هستم انقلابی در مبل با کیفیت و ارزان قیمت ایجاد خواهد شد.

الزام برای اخذ شماره پروانه کار و مجوز پروانه کسب و کار

کاشفی می گوید: یکی از اساسی ترین مشکلاتی که احتمالاً برای تمام کسانی که می خواهند برای راه اندازی شغل جدید وام خوداشتغالی بگیرند این است که پرونده وام گیرنده زمانی کامل می شود که دارای شماره پروانه کار و مجوز پروانه کسب و کار باشد. برای گرفتن پروانه کار باید صاحب کارگاه با لوازم و وسایل مشغول به کار باشد تا بازرس مجوز صادر کند!

 

منبع: خبرگزاری مهر

  • 28 اسفند 1396
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |

پشتیبانی و فروش

تلفن واحد پشتیبانی و فروش: 7000 15 35 011  داخلی 3 
همراه (مدیر فروش) : 2208 666 0911   

آدرس

مازندران بابل چهار راه نواب صفوی روبروی اشرفی 16 جنب گل و بلبل
تلفن و فکس: 7000 15 35 011