معرفی رایگان روستا راهکار مدیریت روستا

توسعه متوازن اگر از روستاها کلید نخورد ، به سرانجامی نمی رسد

2 اسفند 1397
توسعه متوازن اگر از روستاها کلید نخورد ، به سرانجامی نمی رسد

رئیس اتاق ایران گفت:امر توسعه متوازن در کشور، اگر از روستا آغاز نشود؛ به سرانجامی نخواهد رسید.
غلامحسین شافعی در تازه ترین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی این استان عنوان کرد: اتاق ایران چند سال پیش مطالعاتی را در حوزه توسعه متوازن منطقه ای و پایدار روستاها انجام دادیم. در آن تحقیق به این نتیجه رسیدیم که امر توسعه متوازن اگر از روستا آغاز نشود، به نتیجه مطلوبی دست نخواهیم یافت.
شافعی در بخش دیگری از سخنانش توجه به روستاها را در تحقق توسعه متوازن امری ضروری دانست و گفت: در واقع، تمرکز صرف بر روی توسعه شهری نتیجه ای جز مهاجرت روستاییان به شهرها، تخلیه روستاها و بزرگتر شدن حاشیه نشینی در شهرها، چیزی در پی ندارد.
وی تاکید کرد: در ارتباط با توسعه پایدار روستایی تحقیقاتی از سوی اتاق بازرگانی ایران در ۶-۷ روستای کشور انجام شده که نتایج فوق العاده ای داشته و در صورت احساس نیاز از سوی استان، دست اندرکاران این مطالعات می توانند از تهران در مشهد حضور یافته و نتایج را ارائه دهند. نخستین روستا در این کارشناسی ها در خراسان جنوبی بوده و نتیجه این تحقیقات و برنامه عملیاتی موجب مهاجرت معکوس جوانانی شده است که در پی یافتن شغل، روستای خود را ترک کرده و به شهر مهاجرت نموده بودند. اتاق ایران می تواند مسیر عملیاتی طی شده را ارائه دهد و در تبیین الگویی کارآمد برای توسعه روستاهای استان موثر نقش ایفا کند.
*گام به گام با «گام دوم»
شافعی این نکته را نیز متذکر شد که؛«در راستای تحقق بیانات رهبر معظم انقلاب در باب «گام دوم انقلاب» به شوراهای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در سراسر کشور ابلاغ شده است تا دبیرخانه آن ها ضمن بررسی این موضوع و گردآوری نظرات اعضا، روند تحقق این منویات را مورد تدقیق قرار داده و گزارشی در این رابطه به شورای مرکزی گفتگو ارائه کند.
وی تاکید کرد:با تایید استاندار خراسان رضوی، دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان نیز به این موضوع مهم ورود پیدا خواهد کرد و گزارشی را برای این منظور، جهت ارائه در جلسات آتی تدارک خواهد دید.
*اختیار گمرکات در دست اتاق ها
شافعی در ادامه با اشاره به درخواست سال گذشته اتاق ایران از کرباسیان، وزیر وقت امور اقتصادی و دارایی مبنی بر واگذاری اختیار گمرکات کشور به اتاق بازرگانی با الگوبرداری از دیگر کشورها از جمله ترکیه گفت: در این خصوص طرحی تهیه و به وزیر ارائه کردیم که با استقبال بسیار بالایی مواجه شد و در نهایت دو منطقه از ایران برای اجرای اولیه این طرح و ارائه الگو به دیگر نقاط انتخاب شد؛ این دو منطقه شامل استان کرمانشاه برای مرز عراق و خراسان رضوی برای دو مرز دوغارون و سرخس است.
وی افزود: خوشبختانه با موافقت اعضای هیات نمایندگان مقرر گردید تا در بودجه سال ۹۸ اتاق ایران، به این موضوع توجه شده و ظرفیت سرمایه گذاری در گمرکات این دو استان فراهم آید. بهتر است موضوع در دستور کار دبیرخانه شورا قرار گیرد تا خراسان نیز آغازگر این حرکت باشد.
* مرکزنشینان، تفویض اختیار را به مثابه قطع دست راست می دانند
رئیس اتاق بازرگانی ایران با انتقاد از دیدگاه مسئولان کشوری نسبت به تفویض اختیارات به استان ها گفت: تفویض اختیار برای مرکزنشینان انگار به مثابه قطع دست راست است و مجدانه در برابر این موضوع مقاومت می کنند.
وی خاطرنشان کرد: ما گرفتار یک مشکل اساسی در کل کشور هستیم؛ موقعیت کشور عادی نیست اما قوانین عادی همچنان اعمال می شود؛ سازمان های تامین اجتماعی و مالیاتی در راه اندازی مجدد واحدهای تحت تملک بانک ها در این شرایط همچنان به قوانین عادی خود تاکید دارند؛ این درحالیست که آنها به این توجه نمی کنند که اگر کارخانه بار دیگر راه بیافتد، به مطالبات شان می رسند.
شافعی گفت: بهتر است سرمایه دارانی که اهلیت حرفه ای دارند و می توانند کارخانه های تملیک شده را راه بیاندازند، نسبت به این موضوع پیشگام شوند و برای واگذاری واحدهای تعطیل به آن ها لازم است کمیته ای ایجاد شود؛ اگر کسی اهلیت حرفه ای دارد، زمان برای او غیرعادی تلقی شود و قانون عادی تعدیل شود.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی

  • 2 اسفند 1397
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |

پشتیبانی و فروش

تلفن واحد پشتیبانی و فروش: 7000 15 35 011  داخلی 3 
همراه (مدیر فروش) : 2208 666 0911   

آدرس

مازندران بابل چهار راه نواب صفوی روبروی اشرفی 16 جنب گل و بلبل
تلفن و فکس: 7000 15 35 011