معرفی رایگان روستا راهکار مدیریت روستا

کاهش اتکا شهرداری ها و دهیاری ها به کمک های دولتی باید در اولویت مدیریت شهری و روستایی قرار بگیرد

7 تیر 1398
كاهش اتكا شهرداري ها و دهیاری ها به كمك هاي دولتي باید در اولويت مديريت شهري و روستایی قرار بگيرد

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با اشاره به محدودیتهای موجود دولت برای کمک به شهرداری ها و دهیاری ها گفت : در وضعیت فعلی لازم است مدیریت شهری و روستایی به نحوی برنامه ریزی نماید که اتکای شهرداری ها و دهیاری ها به کمک ها و اعتبارات دولتی به مرور کاهش یابد.

مهدی جمالی نژاد که پنج شنبه ششم تیر در نشست شهرداران و دهیاران استان زنجان که با حضور استاندار و مدیران استانداری برگزار شد سخن می گفت، با بیان مطلب فوق اظهار کرد: پاسخ به انتظارات گسترده و متنوع ساکنان شهرها و روستاها،‌ توسعه و ایجاد زیرساختهای شهری و انجام پروژه های عمران شهری با تکیه صرف بر کمک های دولتی امکان پذیر نمی باشد و در عمل جوابگوی مشکلات شهرداری و دهیاری و انتظارات شهروندان نیست.

وی با اشاره به فعالیت بیش از ۳۷ هزار دهیاری و هزار و ۲۸۴ شهرداری در کشور خطاب به شهرداران و دهیاران گفت: برای مدیریت صحیح در شهرهای میانی و بزرگ حتی شهرهای کوچک و روستاها، باید اتکا به کمک های دولتی کاهش یابد و شهرداری‌ها و دهیاری‌ها باید بتوانند به طرق مختلف برای خود درآمدزایی داشته باشند.

رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور تصریح کرد: مدیریت شهری و روستایی نیازمند اصلاح در ساختارهای مرتبط با تامین اعتبارات و تلاش برای شناسایی درآمدهای پایدار و تولید ثروت است ؛ بنابراین تفکرات ، دیدگاه ها و نگرش های شهرداران و مدیران شهرداری ها و اعضای شوراها و دهیاران در خصوص اداره شهر و روستا نیازمند تغییرات اساسی است که باید به سرعت صورت پذیرد .

جمالی نژاد با بیان اینکه شهرداریها و دهیاریها باید مزیتهای شهر خود را شناسایی و در خصوص تولید درآمد از آنها برنامه ریزی های لازم را انجام و سرمایه گذار جذب نمایند و از ظرفیتهای بخش خصوصی هم بهره ببرند تاکید کرد : توسعه گردشگری شهری و روستایی ، بوم گردی و اکوتوریسم و تقویت زیرساختهای این حوزه از محورهای تامین درآمد پایدار و رونق کسب و کار در شهرها و روستاهاست.

وی اضافه کرد: شهرداریها و دهیاریها باید ضمن مشخص نمودن مزیت های رقابتی شهرو روستای خود، نقشه راه توسعه ای خود را ترسیم و در اجرا از مشارکت های مردمی و ظرفیت استارتاپ ها و مراکز علمی و پژوهشی هم بهره بگیرند و حرکت در مسیر اقتصاد دانش بنیان و دانایی محور را در اولویت قرار دهند.

وی همچنین بر برنامه ریزی های تخصصی برای جذب سرمایه گذار به منظور اجرای پروژه های عمران شهری و تقویت زیرساختها و فراهم نمودن فضای امن برای سرمایه گذاری تاکید نمود.

 

 

جمالی نژاد در ادامه ضمن اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب که بهمن ماه ۹۷ از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی ابلاغ شد، وظیفه شهرداران در فراهم ساختن بسترها و زیرساخت های لازم در جهت تحقق توصیه های هفت گانه مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب در سطح شهرداری ها را بااهمیت برشمرد و اظهار کرد: شهرداری ها و شوراها ضمن همکاری و همفکری با صاحب نظران و نخبگان و دستگاه های مرتبط باید بتوانند زمینه یک حرکت جهشی در شهرداری و تحقق ابعاد مختلف اقتصاد مقاومتی، توزیع عادلانه امکانات و خدمات در تمامی مناطق شهرها، تقویت سازمان های مردم نهاد و افزایش مشارکت های مردمی، بکارگیری ایده های خلاقانه و کارآفرین جوانان و شرکت های دانش بنیان را با نگاه آینده پژوهی و ایجاد شهرهای انسان محور و دانش مبنا فراهم نمایند.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: قبل از اصلاحات ارضی، توزیع عادلانه امکانات و جمعیت را داشتیم اما بعد از سال ۱۳۰۰ نظام شهری کهکشانی به نظام شهری زنجیره‌ای تبدیل شد و چالش‌های زیادی برای روستاها، شهرها و کلان‌شهرها ایجاد و حاشیه نشینی به وجود آورد.

جمالی نژاد یکی از سیاست‌های مهم وزارت کشور را توزیع عادلانه امکانات و خدمات ذکر نمود و گفت : خیلی از روستاهای دارای پتانسیل‌های گردشگری ، خالی از سکنه شده ، در حالی که می‌توان از آن‌ها به نحو بهتری بهره برد .

وی ادامه داد : اگر افزایش جمعیت داشته و توزیع عادلانه امکانات نداشته باشیم، با مشکل مواجه می‌شویم و در این بین باید به روستاها توجه ویژه‌ای شود تا شاهد رشد نامتوازن جمعیت در شهرها نباشیم. توزیع امکانات ما به سمت شهرهای کوچک و روستاها است.

جمالی‌نژاد همچنین بازآفرینی شهری را یکی از سیاست‌های اصلی دولت برشمرد و گفت: دولت بودجه‌های خوبی برای این کار پیش‌بینی کرده که فرصت خوبی برای جذب منابع مالی است که استان زنجان هم با دارا بودن بافت فرسوده و ناکارآمد شهری باید به آن توجه کند.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها با بیان اینکه این سازمان برای پروژه‌های درآمدزا، اقتصادی و زودبازده به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها تسهلات می دهد، گفت: اوراق مشارکت نیز منبع درامدی خوبی برای شهرداری‌ها محسوب می‌شود اما این کار در پروژه‌های بالای ۱۰۰ میلیارد تومان مفهوم دارد.

 

به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور 

  • 7 تیر 1398
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |

پشتیبانی و فروش

تلفن واحد پشتیبانی و فروش: 7000 15 35 011  داخلی 3 
همراه (مدیر فروش) : 2208 666 0911   

آدرس

مازندران بابل چهار راه نواب صفوی روبروی اشرفی 16 جنب گل و بلبل
تلفن و فکس: 7000 15 35 011