معرفی رایگان روستا راهکار مدیریت روستا

روستای هلیدشت

2 مرداد 1399
روستای هلیدشت

هلیدشت ، روستایی از توابع بخش بابل کنار شهرستان بابل در استان مازندران ایران است.

این روستا از شمال با فاصله تقریبی ۱۵ کیلومتر به شهرستان بابل و از جنوب با فاصله تقریبی ۲۰ کیلومتر به منطقهٔ شیرگاه و از شرق با فاصله تقریبی ۱۷ کیلومتر به شهرستان قائمشهر و از غرب با فاصله تقریبی ۲ کیلومتر به رودخانه بابلرود مرتبط می‌شود. نام روستا از دو بخش هلی (نام محلی میوه گوجه سیز یا آلوچه) و دشت می‌باشد که در اصطلاح نام دشتی است با گیاه آلوچه یا گوجه سبز.

این روستا از شمال با روستای طلوت ، از جنوب با روستای داردکاشت ، از شرق به روستاهای فولادکلا و گاوان آهنگر و از غرب با روستاهای بالا گنج افروز و انارستان همجوار می‌باشد. این روستا از نظر منطقه‌ای جز مناطق جلگه و در دامنه کوهپایهٔ رشته کوه البرز می‌باشد که فاصله تقریبی آن با اولین تپه از تپه‌های رشته کوه البرز با فاصلهٔ تقریبی ۱ کیلومتر و با رودخانهٔ بابلرود با فاصلهٔ تقریبی ۲ کیلومتر می‌باشد.

این روستا در دهستان بابل کنار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۹۳۵ نفر (۲۳۷خانوار) بوده‌ است.

شغل اکثر روستاییان کشاورزی (باغداری) و دامپروری (سنتی) می باشد و محصولات عمده این روستا، برنج و پرتغال می باشد .

همچنین از ویژگی های بسیار برجسته روستای هلیدشت بازار محلی آن می باشد که در روزهای دوشنبه هر هفته برگزار می شود و اهالی روستا و روستاهای اطراف برای تامین مایحتاج خود به این بازار رجوع می‌کنند.

 

روستای هلیدشت

 

همچنین این روستا دارای امامزاده‌ای با نام امامزاده سیدجلال می‌باشد که مراسمات مذهبی (عید فطر ، عید قربان و …) و تاریخی (عید نوروز و بیست و شش عید ماه (روز پیروزی کاوه آهنگر بر ضحاک) و …) با برگزاری بازارچه در این امامزاده پذیرای زائران و مهمانان می‌باشد و از قدیم‌الایام از مناطق زیارتی و سیاحتی محل و منطقه به شمار می‌رود.

 

نام دهیار : مجید پاشایی

روستا : هلیدشت

استان :  مازندران

شهرستان : بابل

بخشداری : بابلکنار

دهستان : بابلکنار

درجه دهیاری : ۳


  • 2 مرداد 1399
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |

پشتیبانی و فروش

تلفن واحد پشتیبانی و فروش: 7000 15 35 011  داخلی 3 
همراه (مدیر فروش) : 2208 666 0911   

آدرس

مازندران بابل چهار راه نواب صفوی روبروی اشرفی 16 جنب گل و بلبل
تلفن و فکس: 7000 15 35 011