معرفی رایگان روستا راهکار مدیریت روستا

روستای رودزرد کاید رفیع

6 مرداد 1399

در فرهنگ روستا نامگذاری مکان ها اغلب برمبنای شرایط طبیعی و علل به وجود آورنده ی آن بوده است، بنابراین مصداق کاملی از ان اطلاق ها به شمار می رفت و برخلاف اسامی که امروزه ممکن است برمکان‌های مختلف بگذارند هرنام خود به مثابه ی کلید واژه ای بوده است برای پی بردن به مختصات جغرافیایی، و جه تاریخی یا دیگر شرایط هر مکان.

روستای رودزرد کاید رفیع

نام دهستان رودزرد برگرفته از نام رودخانه ای است که سر شاخه های آن از غرب شهرستان باغملک و به سمت جنوب غرب جریان دارد نامگذاری آن به رودزرد شاید به دلیل این است که از دامنه‌های غربی رشته کوه زاگرس واقع در باغملک و در خلاف امتداد منتهی به دامنه‌های زردکوه بختیاری جاری می گردد وهمواره پراب بودن آن ناشی از تغذیه ی سفره‌های زیر زمینی اب از منابع برف روی دامنه زردکوه می باشد. پیشینیان با تدبیر احتمالا با این نامگذاری پیوند بقای آن را به وجود زردکوه دیده‌اند که این نام با مسما را برایش برگزیده اند .این رودخانه در امتداد خود تا تلاقی با رودخانه علا در پایین دست به تناسب شرایط محیطی پیرامون خود سبب ایجاد روستاهایی شد که هر کدام با پسوند ی خاص نام این رود را یدک می کشند مانند رودزرد قاید رفیع، رود زرد کلاسمدین، رود زرد جره ،رودزرد سادات و رودزرد ماشین .

اما رودزرد قاید رفیع جزء دوم نام خود را از نام مردی گرفته است که سبب امتداد آبادی آن گردیده و در روزگاری که در نظام ایلی تقسیمات سر زمینی با تایید و دراختیار بزرگان ایلات و طوایف همراه بود، کلانتری در این مکان نیز توسط بزرگان بختیاری به کاید رفیع امیری بدلیل حضور موثر در مناسبات ایلی واگذار شد تا به امور طایفه ی خویش به پردازد.
از نخستین کار ها در این محل تبدیل کناره های هموار رودخانه از انواع درختچه‌های جنگلی به زمین های کشت آبی یا پاریاب بودو برای پاسخ به نیاز روز افزون این روستا و روستاهای مجاور به نان بعنوان قوت اصلی ساکنان ایجاد آسیابهای آبی مورد توجه و احداث قرار گرفت سر شاخه ی آبی که این آسیاب ها را به گردش می آورد از جوی هایی که به صورت قنات از داخل دیوارهای کوه مجاور رودخانه احداث می کردند جاری می گردید و آنگاه به تبعیت از محل رفت و آمدشان درچهارمحال وبختیاری با انتقال باغبانان ورزیده به ایجاد باغهای میوه اقدام کردند.

 

 

همچنین در کنار راهی که ایذه را به رامهرمز و صل می نمود و از کنار این روستا می گذشت با ایجاد کاروانسرای بزرگ به عرضه ی خدمات در حوزه ی زندگی خویش پرداختند و با مرمت یکی از از ابنیه های قدیمی مورد احترام به نام قدمگاه ابولبشر(حضرت آدم) ترمیم و تکریم نماد معنوی روستا را مکمل اقدامات خود قرار دادند. این اقدامات در مدت زمانی به درازای یک عمر از بانیان به دست آمد و با فراهم کردن امکانات در قالب انروزگاریش رودزرد کاید رفیع شکل گرفت که این شکل گیری مرهون ذوق باغبان ، حوصله ی آسیابان ،دقت مقنی ها و تلاش پر ثمر کشاورزان ساکن بود که زمین را در تصادم با گاوآهن و بیل به پرورش محصول وامی داشتند و نقش پررنگ کاید رفیع که خود و بعضی از کسانش علاوه بر حضور موثر در تداوم فعالیت در روستا به عنوان سربازی آماده در خدمت منویات ایل در سپاهیان بختیاری حضوری مستمر داشتند.

بدین منوال رودزرد در زمان خود با داشتن آسیاب های آبی ،قنوات پر آب ،زمین های کشت آبی ودیم ، رودخانه دائمی، با غهای میوه و پاریاب های حاصلخیز برنج از معدود روستاهای خودکفا به حساب می آمد که با پیشرفت زمان و تغییرات اجتماعی و در دوران سپری شدن نظام ایلی نخستین پاسگاه ژاندارمری در رودزرد افتتاح شد و متعاقب آن نخستین مدرسه در مقطع ابتدایی گشایش یافت که کار آن خدمت سانی در حوزه آموزش روستا و روستاهای مجاور بود و در امتداد بی وقفه ی زمان پس از گذشت سالها ورود آب لوله کشی و برق و راه اندازی مخابرات پیامد سازندگی در دوران بعد از انقلاب است.
اگر چه طغیان رودخانه در سال‌های متوالی سبب تحلیل باغ‌های میوه شد که نگهداری آن به دلیل عدم بازده اقتصادی مفید نبود اما تغییر کاربری زمین‌ها به کشت برنج میسرشد. دورنمای بهره برداری از سد جره در امتداد رود سبب بوجود آمدن امید برای توسعه کشاورزی در آینده ی منطقه است. چشم انداز زیبای دهستان رود زرد در فصل بهار و ترنم صدای پای آب در رودخانه آهنگ شنیدنی است در عین حال همچون همه ی مناطق گرمسیری دارای تابستان گرم و خشک است که سبزی کشتزارهای برنج در تابستان آن را چشم‌نواز می‌کند و وفور ماهی در آب رودخانه صیادان محلی رابه تفریح سالمی وا میدارد.
این روستا در مسیر جاده باغملک به اهواز و با تابلویی به همین نام مشخص گردیده است.

🟢🟢🟢جهت مشاهده تصاویر بر روی آنها کلیک کنید :

نام دهیار : علی نظری

روستا : رودزرد کاید رفیع

استان :  خوزستان

شهرستان :  باغملک

بخشداری : مرکزی

دهستان : رودزرد کاید رفیع

درجه دهیاری : ۱

 🟢نظرتان راجع به روستای رودزرد کاید رفیع را می توانید در قسمت دیدگاه با ما درمیان بگذارید .

  • 6 مرداد 1399
  • |
  • ۷ دیدگاه
  • |
  1. ک.الف گفت:

    با سلام
    نام نویسنده ی متن از قلم افتاده است که باید گفت : این متن به قلم «محمود آذر» بوده است که به سعی دهیار محترم روستای رودزرد کاید رفیع انعکاس یافته است.

  2. کوهیار گفت:

    زیبا بود

  3. ناشناس گفت:

    روستای ج ولان وجره اجداد طایفه بلیوند بهداروند است

  4. بسیار عالی ،، هر چه از خوبی های این روستا بگوییم کم گفتیم.
    مرسی، درودتان باد.

  5. اسفندیار مرادی گفت:

    روستای رودزرد در فروردین سال ۱۴۰۱
    نخستین جشنواره موسیقی و محلی خود را برگذار کرد.
    و انشالله هر ساله این جشنواره برگذار خواهد شد.

  6. حمید گفت:

    سلام
    لطفا
    نام روستا را در عنوان متن سایت ایران دهیار کامل نوشته واصلاح فرمایید تا جستجوی ان آسان باشد . روستای «رودزرد کاید رفیع »درست است ونه روستای «رودزرد»که تشابه نام فراوان دارد.

  7. میثم جلالی گفت:

    درود. برای تعریف وجه تسمیه روستا می شد از نقش مرحوم کاید رفیع مکوند در مشروطیت اشاره کرد.
    جغرافیای کهن این منطقه به جانکی گرمسیر مشهور است.

پشتیبانی و فروش

تلفن واحد پشتیبانی و فروش: 7000 15 35 011  داخلی 3 
همراه (مدیر فروش) : 2208 666 0911   

آدرس

مازندران بابل چهار راه نواب صفوی روبروی اشرفی 16 جنب گل و بلبل
تلفن و فکس: 7000 15 35 011