معرفی رایگان روستا راهکار مدیریت روستا

معاون علوم پزشکی کردستان: آب ۳۷ روستا آلوده به آرسنیک است

12 شهریور 1399

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: تعداد ۵۸ روستا از نظر وجود بیش از حد مجاز آرسنیک شناسایی شدند که مشکل ۲۱ روستا مرتفع شده اما هنوز در ۳۷ روستا مشکلات آنها در این زمینه همچنان باقی است.

 ابراهیم قادری روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بیشتر این روستاها در شهرستانهای بیجار و قروه هستند که برای حل مشکلات آن، اقداماتی از جمله مجتمع‌های جایگزین آبرسانی و نصب دستگاه حذف آرسنیک انجام گرفته است.

وی افزود: برنامه‌ای با عنوان ایمنی آب از اواخر سال ۹۴ در استان شروع  شده که شهرهای سنندج و بانه و روستای مارنج کامیاران و مجتمع آبرسانی سرخه دزج سنندج با ۶ روستا تحت پوشش این برنامه قرار گرفته‌اند و روند بهبود فرآیند تامین آب آشامیدنی سالم و بهداشتی در آنها در دست اجراست.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان درصد بهره‌مندی روستاییان استان از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی را ۸۹.۱ درصد اعلام کرد و گفت: ۹۹.۷ درصد ساکنان مناطق شهری هم از این نعمت برخوردار هستند.

قادری به برنامه پایش فلزات سنگین در آب آشامیدنی در سطح استان اشاره کرد و افزود: این برنامه با هدف سنجش و ارزیابی وجود فلزات سنگین سرب، آرسنیک و کادمیوم از سال ۹۴ درسطح استان شروع و آب آشامیدنی همه شهرها وروستاهای سطح استان دراین زمینه بررسی شده است.

وی یادآور شد: از سال ۹۷ سنجش فلز سنگین سلنیوم نیز در همه منابع آبی سطح استان انجام و طی آن تمامی منابع آبی کنترل شد و هیچکدام از منابع آبی مشکلی در این زمینه نداشت.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی افزود: ارتقا کیفیت آب آشامیدنی یکی از اولویت‌های استانی است که با رعایت همه بندهای سند «راهبرد ملی بهبود کیفیت آب شرب» که در آن شرح وظایف سازمان‌محیط زیست، آب و فاضلاب، آب منطقه‌ای، جهاد کشاورزی و دانشگاه‌های علوم پزشکی و سایر سازمان‌های مرتبط ذکر شده است، میسر خواهد شد.

کردستان یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفر جمعیت دارد و در حال حاضر ۳۸۳ هزار و ۱۳۷ مشترک در استان و یک هزار و ۱۱ روستا زیرپوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب هستند.

طبق اعلام شرکت آب و فاضلاب کردستان در ابتدای دولت یازدهم (۱۳۹۲) تعداد مشترکان روستایی آب و فاضلاب استان ۱۰۶ هزار و ۴۹۷ مورد که این آمار با ۲۱ درصد رشد در پایان سال گذشته به ۱۲۹ هزار و ۲۹ مشترک رسیده است.

استان کردستان دارای ۱۰ شهرستان، ۳۲ شهر، ۳۱ بخش، ۸۶ دهستان، یک هزار و ۷۰۰ روستای دارای سکنه است و بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ دارای یک میلیون و ۶۰۳ هزار و ۱۱ نفر جمعیت است که ۷۰ درصد از این افراد در شهرها و ۳۰ درصد نیز در روستاها ساکن هستند.

منبع:ایرنا

  • 12 شهریور 1399
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |

پشتیبانی و فروش

تلفن واحد پشتیبانی و فروش: 7000 15 35 011  داخلی 3 
همراه (مدیر فروش) : 2208 666 0911   

آدرس

مازندران بابل چهار راه نواب صفوی روبروی اشرفی 16 جنب گل و بلبل
تلفن و فکس: 7000 15 35 011