معرفی رایگان روستا راهکار مدیریت روستا

مدرسه‌ای که کارگاه تولید ماسک شد+ عکس

18 شهریور 1399

مردم روستای قلعه‌سر با وجود محرومیت در زمانی که کشور با کمبود ماسک برای مقابله با کروناویروس مواجه بود، دست به کار شدند و ۱۰ نفر از مردم روستا از ۱۵ ساله تا ۶۰ ساله بدون هیچ چشم‌داشتی تولید ماسک در مدرسه روستا را آغاز کردند.

ویروس کرونا اتفاقاتی را رقم زد که موجب تعطیلی مراکز شلوغی از جمله مدرسه و مسجد تعطیل شد که کسی حتی در تصورش هم نمی‌گنجید ولی سوت و کور شدن این فضاها تنها برای روزهای نخست بود، مهم این بود و هست که خیلی زود این اماکن با چراغ مهربانی روشن شدند و همدلی موجب رونق این اماکن شد.

باتوجه به اهمیت سلامت و جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا بحث تعطیلی مراکز تجمع مطرح شد، این موضوع هر چند موجبات ناراحتی و نگرانی مردم را فراهم کرد اما با شکل گرفتن همدلی و جهاد صحنه‌هایی زیبایی از مهربانی، ایثار و همدلی را رقم زد و بار دیگر حس نوع‌دوستی مردم را به رخ جهانیان کشاند.

در کنار تلاش‌ها و رشادت‌های مجاهدانه کادر درمانی، پزشکی و پرستارانی که شبانه‌روزی حتی ماه‌ها از دیدن خانواده خود محروم شدند، پشت این جبهه، سنگرها و میدان مبارزه دیگری شکل گرفت که تداعی دوباره از رشادت‌ها و مجاهدت‌های هشت سال دفاع مقدس بوده است.

صحبت از افراد گمنامی است که با وجود مشکلات و مسائل ولی وارد این جبهه شدند تا بتوانند بخشی از نیاز همنوعان خود را تامین کنند هرچند ناچیز اما با تمام وجود و بدون هیچ چشم‌داشتی وارد این عرصه شدند.

از روزهای نخستین که کرونا مطرح شد یکی از مشکلات تامن نیاز ماسک مردم بود که حتی برخی روزها این کمبودها به داروخانه‌ها هم رسید و این موضوع نگرانی‌هایی درپی داشت ولی این موضوع خیلی کوتاه‌مدت بود؛ چرا که تنها اعلام نیاز کافی بود تا حتی خانه‌ها، مساجد و مدارس وارد این عرصه شوند و تبدیل به کارگاه شوند.

مردم روستای قلعه‌سر چهاردانگه ساری همان روستای همسایه چشمه آب‌معدنی سورت که شهره جهانی دارد، بلافاصله پس از این نیاز در روزهای ابتدایی اسفند به تکاپو افتادند و با فداکاری و همدلی، دست به دست هم دادند و اقدام به تولید ماسک کردند تا به صورت رایگان در اختیار مردم بگذارند.

مردم روستا با وجود محرومیت دست از تلاش نکشیدند و با کمترین امکانات دست به اقدام بزرگی زدند تا همنوعان‌شان در رنج نباشند و الفبای مهربانی را سرمشق گرفتند تا به همه بگویند هیچ چیز نمی‌تواند مانع مهربانی و همدلی مردم شود حتی محرومیت…

تقی خبیر مدیر و آموزگار دبستان قائم قلعه‌سر چهاردانگه ساری با ۲۶ سال سابقه در این‌باره در گفت‌وگو با فارس می‌گوید: با توجه به بیماری کرونا و نیاز مردم به ماسک و همچنین تمایل مردم روستا وارد میدان شدیم.

از همان روزهای ابتدایی اسفند و پس از دریافت مجوز از بهداشت کارمان را شروع کردیم.

مدیر آموزگار دبستان قائم قلعه‌سر اضافه می‌کند: با توجه به تعطیلی مدرسه، این مکان تبدیل به کارگاه خیاطی شد که با تلاش و اشتیاق مردم روستا پنج چرخ خیاطی معمولی را وارد کلاس درس کرده و فضای مدرسه تبدیل به کارگاه شد.

۱۰ نفر از مردم روستا از ۱۵ ساله تا ۶۰ ساله بدون هیچ چشم‌داشتی برای تولید ماسک اعلام آمادگی کردند ۱۰حتی دانش‌آموزان نیز برخی اوقات در بسته‌بندی به ما کمک می‌کردند.

خبیر بیان می‌کند: ۲۰هزار ماسک‌ تولیدی را در روستاهای اطراف، مراکز درمانی و حتی در شهرستان ساری توزیع کردیم که بیشتر به صورت رایگان بود و تنها برخی مراکز تنها در حد دریافت مبلغی ناچیز برای تهیه مواد اولیه بوده تا بتوانیم به تولید ادامه دهیم.

البته باتوجه به فاصله ۱۳۰ کیلومتری تا مرکز استان و نداشتن مواد اولیه طی روزها برخی مواقع تولید نداشتیم.

همچنین چرخ خیاطی کارگاه معمولی بوده که چند بار خراب شد و حتی تعمیرکار آوردیم و توانستیم دوباره این چرخ‌های خیاطی را تعمیر کنیم.

وی تصریح می‌کند: موضوع مهمی که خیلی برایم جالب بوده و همواره در ذهنم ماندگار خواهد ماند اشتیاق اهالی بدون هیچ چشم‌داشتی برای تولید بوده که ساعت‌ها وقت را در کارگاه می‌گذراندند تا مردم برای تامین ماسک مهم‌ترین لوازم حفاظت شخصی در رنج و نگرانی نباشند.

نکته مهم این است این خدمت جهادی همچنان ادامه دارد و باوجود آغاز سال تحصیلی خیاطان درحال ادامه تولید در منازل هستند.

ما و مردم روستا خیلی خوشحال هستیم و احساس رضایت داریم که در حد توان خودمان توانستیم در این مسیر گامی برداریم و اجباری در کار نبود و همه مشتاق بودیم و همچنان هم این اشتیاق برای خدمت وجود دارین تنها آرزوی همه ما این است روزی با ریشه‌کن شدن این بیماری همه مردم به زندگی عادی خود ادامه دهند و در تامین مایحتاج اولیه خود با هیچ مشکلی مواجه شوند.

به گزارش فارس، مهربانی موضوعی نیست که از خاطر هیچ یک از مردم ما پاک شود و تا زمانی که مهربانی و همدلی است می‌توان امیدوار بود؛ مردم ما در این مسیر حس نوع‌دوستی خود را در بدترین شرایط به نمایش گذاشتند و نشان دادند در این مسیر خستگی‌ناپذیر هستند.

منبع:خبرگزاری فارس

  • 18 شهریور 1399
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |


پشتیبانی و فروش

تلفن واحد پشتیبانی و فروش: 7000 15 35 011  داخلی 3 
همراه (مدیر فروش) : 2208 666 0911   

آدرس

مازندران بابل چهار راه نواب صفوی روبروی اشرفی 16 جنب گل و بلبل
تلفن و فکس: 7000 15 35 011