معرفی رایگان روستا راهکار مدیریت روستا

روستای ساحلی مارکده

1 مهر 1399

روستای مارکده یکی از روستاهای تاریخی شهرستان سامان استان چهارمحال و بختیاری است و در کنار رودخانه زاینده رود قرار گرفته است این روستا در عرض جغرافیای ۳۲ درجه و ۳۹ دقیقه و طول جغرافیای ۵۰ درجه و ۵۰ دقیقه و ۵ ثانیه در ارتفاع ۱۹۴۰ متر از سطح دریا قرار دارد .

در تقسیمات قدیم،مارکده یکی از روستاهای بخش لار بود و لار یکی از محال چهارگانه چهارمحال قسمتی بزرگ از استان چهارمحال و بختیاری است ولی در تقسیمات جدید کشوری،مارکده یکی از روستاهای بخش زاینده رود از توابع شهرستان سامان و جزء استان چهارمحال و بختیاری است.

مارکده یکی از روستا های ساحلی رودخانه معروف زاینده رود،روستایی زیبا،سرسبز و خوش آب و هوا است به همین خاطر در فصل بهار،تابستان روزانه له ویژه ایام تعطیل هزاران نفر برای تفریح و گردش به مارکده می آیند.

فاصله مارکده تا مرکز بخش زاینده رود(هوره) ۱۵ کیلومتر و تا مرکز شهرستان (سامان) ۳۰ کیلومتر و تا مرکز استان(شهرکرد) ۶۰ کیلومتر و در شمال غربی شهرکرد واقع شده است. و همچنین مارکده در ۹۰ کیلومتری اصفهان و ۶۰ کیلومتری ششهر نجف اباد و در جنوب غربی این دو شهر وافع شده است.

روستای مارکده دارای برق شهری،گازشهری،آب آشامیدنی،تلفن ثابت،اینترنت،مدرسه ابتدایی،راهنمایی و دبیرستان دخترانه،مهدکودکTدهیاری،شورای اسلامی،مخابرات،پایگاه بسیج،درمانگاه،خانه بهداشت،پست بانک،مسجد زیبا و مزین،حسینیه،افسام فروشگاه های مواد غذایی،نانوایی،نمایشگاه ماشین، بنگاه های خرید محصولات کشاورزی، خدمات اتومبیل و موتور سیکلت و نجاری و … می باشد.

شغل مردمان روستای مارکده کشاورزی است زمین های کشاورزی تماما باغ است وسعت باغات نزدیک به ۱۰۰۰ هکتار است آب باغات کشاورزی از رودخانه زاینده رود تامین می شود .بیشتر باغات در ارتفاعات هستند و آب آنها به وسیله الکترو پمپ از رودخانه برداشت و به باغات رسانده می شود. به منظور مصرف بهینه آب،آبیاری باغات هم یک سیستم پیشرفته است تمام باغات با سیستم قطره ای آبیاری می شوند.عمده درختان باغات با سیستم بادام و هلو می باشد و در کنار این درختان گردو،آلوچه و زردآلو،سیب،گیلاس، … کشت می شود.

روستای مارکده حدودا ۲۵۰ سال قدمت و تقریبا تعداد ۱۸۰۰ نفر جمعیت و ۵۰۰ خانوار دارد.مساحت روستا ۳۲ کیلومتر مربع است.مردمان روستای مارکده ترک زبان و فارس زبان هستند.

 

  • 1 مهر 1399
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |

پشتیبانی و فروش

تلفن واحد پشتیبانی و فروش: 7000 15 35 011  داخلی 3 
همراه (مدیر فروش) : 2208 666 0911   

آدرس

مازندران بابل چهار راه نواب صفوی روبروی اشرفی 16 جنب گل و بلبل
تلفن و فکس: 7000 15 35 011