معرفی رایگان روستا راهکار مدیریت روستا

روستای نقنج

9 دی 1399

روستای نقنج از توابع بخش مرکزی شهرستان بیرجند دهستان القوررات میباشد وفاصله ی آن با مرکز استان ۴۵ کیلو متر میباشد وبالغ بر ۳۰۰ نفر جمعیت (۱۵۰)خانوار جمعیت میباشد شغل شریف اکثر اهالی روستا دامداری وکشاورزی میباشد، روستای نقنج در ایام گذشته بالغ بر ۸ گله گوسفند بوده که متاسفانه بر اثر خشکسالی در حال حاضر به ۴ گله رسیده است، محصولات روستا بیشتر زرشک، بادام، وکشت دیم مانند جو وگندم میباشد.

درباره واژه نقنج و معنای آن در هیچ کتاب و منبع رسمی نکته ای بیان نشده است . هر چند برخی از مردمان بی آلایش این منطقه این واژه را مرکب از ۲ کلمه «نه» و «گنج» دانسته و اعتقاد دارند با توجه به ۹ قنات ایجاد شده در اطراف این روستا آن را به این نام نامیده اند و این کلمات به مرور زمان دستخوش تغییرات گویشی شده است و این روزها نقنج تلفظ می شود.اما آنچه روشن است این که واژه نقنج کلمه ای کهن و پرمحتواست که به طور قطع یافتن معنای آن تحقیقی ژرف می خواهد و اگر به نقشه ایران هم نگاهی بیندازیم به مناطق و روستاهایی برمی خوریم که نام آن ها به نقنج نزدیک است.

به عنوان مثال در استان همدان روستاهایی با نام های نیینج، ننج، نیارج، آوج و… وجود دارد و در خراسان جنوبی هم روستاهایی وجود دارد که شباهت زیادی با نقنج دارند مانند : بزقنج، گومنج، شارقنج و…

نام روستا: نقنج

استان: خراسان جنوبی

نام شهر: بیرجند

بخش: مرکزی

دهستان: القورات

درجه دهیاری: ۲


  • 9 دی 1399
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |

برچسب ها : ، ،

پشتیبانی و فروش

تلفن واحد پشتیبانی و فروش: 7000 15 35 011  داخلی 3 
همراه (مدیر فروش) : 2208 666 0911   

آدرس

مازندران بابل چهار راه نواب صفوی روبروی اشرفی 16 جنب گل و بلبل
تلفن و فکس: 7000 15 35 011